Mercedes-Benz gaat verder met het elektrificeren van zijn assortiment. Het merk is nu aanbeland bij de A en B-Klasse.

De kleinste Mercedes-Benz-modellen gaan aan de stekker. De A 250 e en B 250 e zijn voorzien van hybride-aandrijving met oplaadmogelijkheid. De 15,6 kWh grote accu is goed voor een actieradius van tussen de 56 en 65 elektrische kilometers, afhankelijk van het gekozen model en de uitvoering. De 75 kW en 300 Nm sterke elektromotor zorgt voor vlotte prestaties, de topsnelheid op elektriciteit is 140 km/u.

Naast de elektromotor hebben de compacte stekkerhybrides een 1,3 liter benzinemotor. Het systeemvermogen, het maximaal aantal pk’s dat tegelijk geleverd kan worden, is 218 pk. Het koppel bedraagt 450 Nm, waarvan een groot deel door de elektromotor wordt geleverd en direct beschikbaar is. Als het moet, sprint de A 250 e in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Mercedes-Benz geeft een gemiddeld verbruik op van 1,4 tot 1,6 l/100 km, oftewel 1 op 62,5 tot 71,4.

De accu’s zijn onder de achterbank en de laadvloer ingebouwd. Volgens Mercedes-Benz is de hoeveelheid bagageruimte die daardoor verloren gaat ‘minimaal’. Om plaats te maken voor de accu’s is de uitlaat ingekort en heeft het merk de benzinetank verplaatst. Bovendien staat de auto iets hoger op z’n wielen, om voldoende bodemspeling te houden.

De Mercedes-Benz A 250 e hatchback en Limousine en de B 250 e komen nog dit jaar naar Nederland. De prijzen worden binnenkort bekend gemaakt.