Dit najaar onthult Porsche op de IAA-beurs in Frankfurt de eerste elektrische sportwagen van het merk. Nu al krijgen we het interieur van deze Taycan te zien.

De Porsche Taycan heeft een lange voorgeschiedenis, die in 2015 begon met de Mission E-conceptcar. Nu is de sportcoupé bijna klaar voor introductie. Hoofdontwerper Interieur, de Nederlander Ivo van Hulten, mocht de binnenkant geheel opnieuw vormgeven. Hij koos het dashboard uit de 'oer Porsche 911' uit 1963  als inspiratie: ook de Taycan cockpit moest minimalistisch worden en zo weinig mogelijk afleiding bieden. Wel vereiste de hedendaagse digitale cultuur een complete herinterpretatie. Op bijgaande foto's zie je het resultaat. 

Net als in de 1963 911 is het instrumentenpaneel in de Taycan breder dan het stuur (16,8 inch). Nu is de cockpit echter digitaal. Daarom kan, naast de Classic-modus met vijf ronde Porsche klokken, gekozen worden voor drie andere weergave-modi. Bijvoorbeeld een navigatievariant. In plaats van het standaard stuurwiel kan de auto straks ook besteld worden met een GT Sport-stuur, waarop de rijmodi bediend kunnen worden. 

Porsche Taycan

Centraal op het dashboard bevindt zich een 10,9 inch groot infotainmentdisplay; op de middentunnel is een additioneel 8,4 inch touchscreen. Daarmee wordt bijna alles bediend, inclusief de ventilatie en optionele 4-zone airco. Passagiers achterin hebben trouwens hun eigen (5,9 inch) scherm voor de klimaatregeling aldaar. Ook voor de voorpassagier kan een touchscreen worden bijbesteld zodat diens handelingen en instellingen niet die van de bestuurder kruisen. De twee schermen rechts van het stuur zijn weggewerkt in een paneel van zwart glas. Zo zien deze, wanneer buiten gebruik, eruit als het dashboard zelf. 

Traditioneel neemt Porsche mooie leersoorten op in het interieurassortiment. Geheel volgens de laatste duurzaamheidstrends zal het merk de Taycan ook aanbieden in leervrije 'Race-Tex' bekleding, een microvezel deels gemaakt van hergebruikte polyestervezels. Want de Porsche Taycan mag dan ogen als een vertrouwde Porsche, het wordt hoe dan ook het eerste model van de Porsches van de toekomst.