Het herboren De Tomaso legt een vijfliter V8-motor in het nieuwe model P72. Afkomst en merkbeleving zijn belangrijker voor het merk dan meedoen aan de race in paardenkrachten en Newtonmeters. 

Deze zomer kwam het officiële nieuws van de comeback van het iconsiche merk De Tomaso. Tijdens de presentatie van het nieuwe P72-model hield het merk de kaken stijf op elkaar wat prestaties betreft. Opzettelijk, zo blijkt nu. "Bij de P72 draait alles om afkomst, historisch besef en merkbeleving voor onze klanten", zo zegt algemeen directeur Ryan Berris nu. 

In plaats van de zoveelste 'limited edition' met enorme vermogens op de supercarmarkt te brengen kiest De Tomaso 'doelbewust voor een tegenovergestelde aanpak'. Dus geen V12-motor maar een V8. Om precies te zijn: een vijfliter V8-benzinemotor met compressor gebaseerd op beproefde Ford-techniek. Die is alleen te bestellen met handgeschakelde zesbak.

De aandrijflijn levert maximaal ongeveer 700 pk vermogen en 825 Nm koppel. Het toerental komt tot circa 7.500 tpm. Tijdens de ontwikkeling is veel aandacht besteed aan het motorgeluid. Dat doet nu volgens de makers denken aan Amerikaanse muscle cars uit de jaren '60 van de vorige eeuw. 

De eerste afleveringen van de P72 vinden eind volgend jaar plaats. Geheel Europa wordt bediend door het Nederlandse Louwman Exclusive. In Nederland gaat de sportcoupé, met een uiterlijk dat schatplichtig is aan de oorspronkelijke De Tomaso Shelby P70, circa 750.000 euro exclusief belastingen kosten. De auto wordt voorzien van moderne technische snufjes maar krijgt een interieur met analoge meters en meer retrodesign.