BMW geeft de definitieve specificaties vrij van de aanstaande elektrische SUV iX3. De duurzaamheid van deze auto zit 'em niet alleen in het ontbreken van schadelijke emissies.

Het jaar 2020 nadert en dat betekent dat de productie van de BMW iX3 op gaat starten. Nu geeft BMW de exacte specificaties van de elektrische SUV. Die wijken enigszins af van de conceptcar die het Beierse merk eerder presenteerde, gelukkig in de goede richting. 

Zo ligt de actieradius, gemeten met de WLTP-testcyclus, op meer dan 440 km. De capaciteit van het accupakket is dan ook wat groter dan wat BMW eerder meldde: bruto 80 kWh, netto 74 kWh. Het maximumvermogen van de elektromotor is 210 kW, het equivalent van 286 pk. Ook trekkracht is er in overvloed, 400 Nm.

BMW iX3 geïntegreerde motor en transmissie

De motor drijft de achterwielen aan. Bijzonder is dat BMW de elektromotor, de eDrive-elektronica en de transmissie in een gezamenlijke behuizing heeft samengebracht. Dat bespaart ruimte. Evenmin wordt ruimte door de accu's ingenomen want die liggen onder de vloer. BMW gebruikt NMC-811 hoogvoltagebatterijen met hoge energiedichtheid. Ten opzichte van eerdere accu's zijn de duurzaamheid en veiligheid van de batterijen verbeterd. 

Sociaal en ecologisch verantwoord

Het (theoretische) stroomverbruik ligt onder de 20 kWh per 100 kilometer. Voor autorijders met een groen en sociaal hart is het goed te weten dat de duurzaamheid van de BMW iX3 niet alleen zit in het ontbreken van schadelijke uitlaatgassen. In de accu's heeft BMW het aandeel kobalt teruggebracht met tweederde. Zeldzame aardmetalen zijn zelfs helemaal overbodig. Het merk koopt zelf kobalt en lithium in, zodat er zicht is op de arbeidsomstandigheden waaronder deze materialen worden gewonnen. En de batterij zal na het leven in de iX3 worden hergebruikt voor stationaire doeleinden.