Dít is de nieuwe Ford Focus ST! De snelle uitvoering heeft de 2.3 EcoBoost-motor uit de Mustang. Het vermogen? 280 pk.

Ford presenteert de snelle ST-versie van de nieuwe generatie Focus. Zoals verwacht heeft de topuitvoering de 2.3 EcoBoost-motor uit de Mustang. In de Focus ST levert deze motor met twinscroll-turbo 280 pk vermogen en 420 Nm koppel. Volgens Ford kan de auto daarmee in minder dan 6 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Dankzij zogenaamde anti-lag-techniek is de motor altijd bij de les. Bij gas los blijft de gasklep namelijk open staan, waardoor de turbo niet wordt afgeremd. Dat betekent dat er sneller meer kracht beschikbaar is als het gaspedaal weer wordt ingedrukt.

De motor is naar keuze te combineren met een zeventraps automaat of een handgeschakelde versnellingsbak. Die laatste is voorzien van een tussengasfunctie. Bij terugschakelen wordt automatisch het toerental van de lagere versnelling aangehouden, waardoor er minder onbalans in de auto ontstaat.

Besturing en onderstel aangescherpt

De ST is ten opzichte van de reguliere Focus-uitvoeringen met 10 mm verlaagd en heeft stijvere veren. Optioneel levert het merk elektronisch aangestuurde dempers. Met de rijstandenknop kunnen alle systemen scherper of milder worden afgesteld, waardoor de Focus ST breder inzetbaar is. De besturing is ook aangepast, de overbrenging is nog directer dan in de reguliere Focus. Dat wil zeggen dat de wielen nog sneller reageren op stuurbewegingen.

Uiteraard is de Focus ST optisch verfraaid, met onder andere een specifieke grille, een sportievere voorbumper, 18 inch lichtmetalen wielen en een dakspoiler. Het interieur is aangekleed met Recaro-sportstoelen, zilverkleurige stiksels en afwerking op het dashboard, ST-logo’s en een afgeplat stuur.

De Focus ST komt in de zomer naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.