Volkswagen steekt de Multivan in het nieuw en daarmee ook de Transporter. Naast de zichtbare wijzigingen voert Volkswagen ook veel onderhuidse vernieuwingen door.

Volkswagen stelt de vernieuwde Multivan voor. Het is de voorbode van de wijzigingen die later dit jaar ook op de Transporter worden doorgevoerd. De Multivan bijt als luxe uitvoering van de bekende bestelwagen het spits af met een vernieuwde neus. Meer vloeiende vormen, een grotere grille en kleinere koplampen kenmerken de nieuwe voorkant van de Multivan. Aan de achterkant zijn er nieuwe lichtunits. Opvallend is de (optionele) verwijzing naar de eerste generatie Volkswagen T1, het beroemde busje met de bijnaam Bulli.

De vernieuwde Multivan heeft een volledig digitaal instrumentarium. De tellers en andere rij-informatie worden weergegeven op een 10,25 inch groot beeldscherm, dat optioneel is uit te breiden met een maximaal 9,2 inch aanraakscherm in de middenconsole. De nieuwste versie van het infotainmentsysteem heeft geavanceerde spraakbediening en luistert naar elke vraag die volgt op ‘Hey Bulli’. Verder is de vernieuwde Multivan opgetuigd met nieuwe rijhulpjes, zoals een zijwindassistent, lane assist en een inparkeersysteem.

Volkswagen gaat de Multivan leveren met de nieuwste versie van de 2.0 TDI dieselmotor, die in verschillende versies met vermogens van 90 tot 199 pk leverbaar wordt. Er komt ook een elektrische versie, ontwikkeld door huistuner ABT. Deze uitvoering heeft een 82 kW (112 pk) sterke elektromotor en wordt leverbaar met twee verschillende accuversies: 38,3 kWh en 77,6 kWh. Het grootste batterijpakket is goed voor een theoretisch rijbereik van 400 kilometer. Die waarde is nog niet gemeten volgens de nieuwe, ‘realistische’ methode WLTP en zal dus in de praktijk wat lager liggen.

De vernieuwde Multivan en Transporter komen in het vierde kwartaal van dit jaar op de markt. De prijzen zijn nog niet bekend.