Peugeot presenteert de nieuwe 208! Met een heel nieuw design, de komst van een elektrische versies en de nieuwste snufjes is het duidelijk dat het merk het succes van de huidige 208 een vervolg wil geven.

Peugeot toont lef met de nieuwe 208. Het merk had losjes kunnen voortborduren op de zeer succesvolle huidige generatie, maar gooit het over een andere boeg. Het design is helemaal nieuw en opgebouwd uit meer eenvoudige vormen. Enkele elementen van de 508, zoals de zwarte balk waarin de achterlichten zijn opgenomen en de opvallende led-verlichting aan de voorkant, geven de 208 volgens Peugeot een meer hoogwaardige uitstraling.

Ook in het interieur herken je veel van grotere Peugeots terug. De nieuwste versie van i-Cockpit, waarbij je als bestuurder over het stuur naar het instrumentarium kijkt, is helemaal digitaal. Het wordt aangevuld met een beeldscherm in de middenconsole van 5, 7 of 10 inch groot, afhankelijk van de gekozen uitvoering en opties.

Op het gebied van actieve veiligheid is de nieuwe 208 helemaal bij de tijd. Onder andere intelligente verlichting, lane keeping, actieve dodehoekbewaking, adaptieve cruise control en een in- en uitparkeersysteem zijn leverbaar of standaard aanwezig.

Elektrische versie: e-208

Voor het eerst komt er een volledig elektrische versie van de 208. De e-208 heeft een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor, die is gekoppeld aan een 50 kWh accupakket. De actieradius is 340 kilometer, gemeten volgens de ‘realistische’ WLTP-methode. Opladen kan via een normaal stopcontact, een gewone lader en een snellader. Met die laatste kun je de batterijen in slechts 30 minuten voor 80 procent opladen. De accu’s zijn onder de laadvloer aangebracht en hebben geen invloed op de inhoud van de bagageruimte.

De e-208 heeft drie verschillende rijstanden: Eco, Normal en Sport. Ook zijn er twee instellingen voor de mate waarin er regeneratief op de motor geremd wordt. De elektrische 208 is uitgerust met slimme tools, zoals een navigatiesysteem dat de accu-inhoud meeneemt in de berekening van de ideale route.

Je herkent de stekkerversie aan de grille die deels in kleur is gespoten, een logo dat van kleur lijkt te veranderen als de lichtinval verschuift en natuurlijk het ontbreken van een uitlaatpijp.

Ook gewone motoren

Peugeot gaat de 208 ook leveren met benzinemotoren, de bekende 1.2 driecilinder komt beschikbaar met 75, 100 en 130 pk. Peugeot kondigt zelfs een dieselversie aan, de 100 pk BlueHDi. Dat zie je niet vaak (meer) in het compacte segment en we betwijfelen dan ook of de dieseluitvoering naar Nederland zal komen. De recent door Peugeot geïntroduceerde achttraps automaat wordt ook in de 208 leverbaar. De krachtigste benzinemotor is er standaard mee uitgerust.

De nieuwe 208 komt in het najaar naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.