Audi introduceert in een klap zeven nieuwe plug-in hybride-uitvoeringen, verspreid over drie modellen. De A6, A7, A8 en Q5 krijgen de nieuwe aandrijftechniek.

Audi maakt vaart met de elektrificatie van zijn assortiment. Het merk voegt in een keer zeven nieuwe plug-in hybrideversies toe. De A6, A7 Sportback en Q5 worden leverbaar als 50 en 55 TFSI e, terwijl het aanbod van de A8 wordt aangevuld met de 60 TFSI e. Die laatste is voorzien van een 3.0 V6 benzinemotor, een elektromotor en Quattro-vierwielaandrijving. Het is met 449 pk vermogen en 700 Nm koppel de krachtigste van de drie verschillende plug-in hybride aandrijflijnen die Audi presenteert.

In de 50 en 55 TFSI e-versies is de elektromotor gekoppeld aan een 2.0 TFSI benzinemotor, een S-Tronic automaat en vierwielaandrijving. Het verschil zit in het vermogen van de twee versies: 299 om 367 pk. Ook het koppel verschilt, met 500 Nm heeft de 55 TFSI e 50 Nm meer trekkracht dan de 50 TFSI e-uitvoering.

De accu’s van de stekkerhybrides zijn ondergebracht in de bodem van de bagageruimte. Audi belooft voor alle versies een elektrische actieradius van zo’n 40 kilometer. Die waarde is vastgesteld volgens de nieuwe, meer realistische WLTP meetmethode. Audi verwacht dat gebruikers in de praktijk ongeveer een derde van de tijd volledig elektrisch zullen rijden. De hybride aandrijflijn wekt stroom op bij het afremmen, tot wel 80 kW aan vermogen.

De nieuwe hybride-uitvoeringen zijn nog dit jaar te bestellen. De prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.