Voor het eerst wordt de Toyota Prius leverbaar met vierwielaandrijving. Een extra elektromotor bij de achterwielen treedt bij gripverlies in werking.

Toyota gaat de Prius voor het eerst aanbieden met vierwielaandrijving. Het merk wil daarmee klanten in bergachtige gebieden bedienen, maar de optie wordt ook in Nederland leverbaar. Het is geen klassiek 4WD-systeem met een aandrijfas die naar achteren loopt, maar een elektrisch systeem zonder fysieke verbinding tussen de voor- en achterwielen.

De Prius AWD-i heeft een extra elektromotor die de achterwielen aandrijft. Die ondersteunt altijd bij het wegrijden, tot 10 km/u. Daarboven, tot 70 km/u, worden de achterwielen alleen bijgeschakeld in geval van gripverlies. De motor is met 570 Nm koppel zeer krachtig, maar heeft slechts 5,3 kW vermogen. Volgens Toyota heeft het 4WD-systeem nauwelijks invloed op het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, omdat de techniek lichtgewicht en compact is. Je levert er wel wat bagageruimte voor in, de vloer ligt iets hoger vanwege de techniek eronder. De kofferbak is 45 liter kleiner.

Andere wijzigingen

Toyota presenteerde de vernieuwde Prius eind vorig jaar al in Los Angeles, dus de uiterlijke wijzigingen zijn al bekend. Het gaat om de standaard ingrepen zoals we die kennen bij de update van een auto: nieuwe bumpers, gewijzigde koplampen en achterlichten, nieuwe wieldesigns en nieuwe kleuren. Binnenin vind je hoogglans zwarte sierlijsten en nieuwe bekleding. Verder heeft Toyota het multimediasysteem geüpdatet en het pakket actieve rijhulpsystemen uitgebreid.

De vernieuwde Prius komt in het voorjaar naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.