Ford presenteert de vernieuwde Mondeo eindelijk officieel voor Europa. En dit keer gaat de auto ook echt komen.

3 jaar terug presenteerde Ford de vernieuwde Mondeo voor het eerst en vorig jaar voor de tweede keer. Vandaag kondigt Ford de auto voor de derde keer aan en nu komt de vernieuwde Mondeo ook daadwerkelijk naar Europa. Als beloning voor het lange wachten presenteert het merk enkele interessante nieuwtjes, zoals een nieuwe dieselmotor en een hybride-uitvoering van de Mondeo Wagon.

Om met die laatste te beginnen, de Mondeo Hybrid wordt nu dus ook verkrijgbaar als ruime Wagon. De techniek is bijgeschaafd, maar de cijfers blijven gelijk. Een 2.0 benzinemotor en een elektromotor zijn goed voor een systeemvermogen van 187 pk. Het accupakket van 1,4 kWh wordt automatisch weer opgeladen, je hoeft dus niet te 'stekkeren'. Ford geeft een verbruik op 4,4 l/100 km (1 op 22,7) en een CO2-uitstoot van 101 g/km voor de Wagon. De waarden van de sedan, die voor de facelift al leverbaar was als hybride, zijn nog iets gunstiger. De hybridetechniek neemt wel een deel van de bagageruimte in, ook bij de Wagon. Van de oorspronkelijke 525 liter is nog 403 liter over.

Nieuwe dieselmotor

Ford introduceert een nieuwe 2.0 EcoBlue dieselmotor in de Mondeo. Er komen drie vermogensversies: 120, 150 en 190 pk. Die laatste twee zijn ook verkrijgbaar in combinatie met een nieuwe achttraps automaat. De dieselmotor is voorzien van SCR-techniek waarmee de uitstoot van schadelijke NOx-deeltjes zoveel mogelijk wordt beperkt. De 2.0 EcoBlue voldoet dan ook aan de strenge Euro 6d-uitstootnorm.

De uiterlijke wijzigingen zijn inmiddels bekend en brengen het ontwerp van de Mondeo in lijn met dat van de meest recente modellen. Met de komst van nieuwe rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, is de Mondeo ook op het gebied van actieve veiligheid weer helemaal bij de tijd.

De vernieuwde Mondeo komt later dit jaar naar Nederland, de prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.