Renault heeft de Mégane R.S. Trophy verder aangescherpt. Het resultaat is de Trophy-R, die 130 kilogram minder weegt, verbeterde aerodynamica heeft en nóg sneller een rondje over de Nürburgring rijdt.

Dus je dacht dat de Renault Mégane R.S. Trophy de ultieme uitvoering van de Mégane is? Mis! Die versie wordt nu overtroffen door de Trophy-R, een nieuwe gelimiteerde uitvoering waarbij de focus ligt op minder gewicht. Renault gaat er vijfhonderd bouwen, waarvan er een paar naar Nederland komen.

De Mégane R.S. Trophy-R weegt 130 kilogram minder dan de Trophy, dankzij een hele lijst grote en kleine aanpassingen. In die eerste categorie vallen het verwijderen van de achterbank, het titanium uitlaatsysteem, de lichtere wielen, de koolstofvezel motorkap, de lichtere achteras en de lichtgewicht racestoelen. Kleinere aanpassingen zijn onder andere het dunnere glas, een kleiner multimediasysteem en een lichtgewicht accu. De Trophy-R weegt door alle aanpassingen 1.306 kilogram.

Aerodynamica en onderstel verbeterd

Renault heeft de stroomlijn aan de onderkant van de auto geoptimaliseerd en met de aangepaste diffusor en extra flaps wordt meer neerwaartse gegenereerd. Stuggere veren en een wielophanging met techniek uit de racerij zorgen voor betere prestaties op het circuit. Renault claimt dat de Mégane R.S. Tropy-R de snelste voorwielaangdreven productie-auto op het beroemde circuit Nürburgring is. De rechte-lijnprestaties zijn ook verbeterd, ten opzichte van de R.S. Trophy accelereert de ‘R’ 0,3 seconden sneller van 0 naar 100 km/u (in 5,4 seconden). En dat dus zonder extra power, want de Trophy-R heeft dezelfde 1.8 turbomotor met 300 pk aan boord als de uitvoering zonder de toevoeging R.

De Nederlandse prijs van de Renault Mégane R.S. Trophy is nog niet bekend.