Mini presenteert zijn eerste volledig aangedreven model, de Cooper SE. Het merk belooft dat de elektrische versie minimaal net zo leuk is om mee te rijden als de benzineversies.

Cooper SE, dat is de naam die Mini plakt op de elektrische uitvoering van de driedeurs hatchback. In plaats van een benzine- of dieselmotor heeft de SE-uitvoering een elektromotor en batterijen. Met 135 kW (184 pk) vermogen en 270 Nm koppel is de elektrische Mini het sportieve Cooper-label meer dan waard. In 7,3 seconden accelereert de auto van 0 naar 100 km/u, de topsnelheid is begrensd op 150 km/u.

Het 32,6 kWh batterijpakket is onder de achterbank weggewerkt. De accu’s nemen geen zit- of bagageruimte in beslag, maar toch pasten de batterijen niet zomaar. De elektrische uitvoering staat bijna 2 centimeter hoger op z’n wielen, zodat de accu’s niet te dicht bij de grond komen. Opladen gaat via een aansluiting die op de plek van de tankdop zit en kan ook met een snellader, tot maximaal 50 kW. Mini geeft een rijbereik op van 235 tot 270 kilometer.

Net zo leuk

Het merk belooft dat de Cooper SE net als de andere Mini’s aansprekende rij-eigenschappen heeft. Hoewel de elektrische Mini 145 kilogram zwaarder is dan de Cooper met automaat, is het zwaartepunt laag door de slimme plaatsing van de accu’s. De Cooper SE heeft vier rijstanden: Sport, Mid, Green en Green+. In die laatste stand worden grote stroomverbruikers zoals de airconditioning beperkt of uitgeschakeld. De mate van regeneratie bij het remmen op de motor kan worden ingesteld met een knop op het dashboard.

De Mini Cooper SE is te herkennen aan de dichte grille, specifieke wielen en de gele accenten. Mocht je niet van geel houden, dan voert Mini deze onderdelen naar wens uit in een andere kleur. De Mini Cooper SE gaat in Nederland 34.500 euro kosten. Geïnteresseerden kunnen voor een aanbetaling van 1.250 euro een plekje op de wachtlijst reserveren. De leveringen beginnen in maart 2020.

Update 10-7: prijs- en reserveringsinformatie voor de Nederlandse markt toegevoegd.