Als je ‘Corvette’ zegt, hoef je weinig meer uit te leggen. De Amerikaanse sportauto is een icoon. Maar Chevrolet wilde meer en maakte van de nieuwe Corvette een supercar.

Nooit eerder wijzigde Chevrolet zó radicaal het concept van de Corvette. Het merk verplaatste de motor bij het nieuwe model van de voorkant naar het midden van de auto, direct achter de bestuurder. Onder een glazen plaat is de 6,2 liter V8, nog altijd zonder turbo, te bewonderen. De nieuwste versie levert 501 pk vermogen en 637 Nm koppel en daarmee is de nieuwe Corvette de krachtigste ooit. De 0-100 km/u sprint ligt rond de 3 seconden.

Met het verplaatsen van de motor naar achteren treedt de Corvette toe tot een exclusief clubje van supercars. De nieuwe lay-out heeft meerdere voordelen, zoals een betere gewichtsverdeling en een opvallender design. Omdat de bestuurder verder naar voren zit staat hij letterlijk directer in contact met de voorwielen. Meer controle dus en ook betere rij-eigenschappen, waaraan de stijve koets met lichtgewicht materialen eveneens bijdraagt. De nieuwe Corvette is uitgerust met diverse rijhulpjes, zoals launch control, een liftsysteem om beter over drempels te kunnen rijden en geavanceerde elektronica die de dempers aanstuurt.

Volgens Chevrolet is het nieuwe design van de Corvette geïnspireerd op straaljagers en Formule 1-auto’s. Het merk heeft extra veel aandacht besteed aan de pasvormen van de carrosseriedelen, en de ruimtes tussen de verschillende panelen zo klein mogelijk gemaakt en op minder zichtbare plaatsen weggewerkt. Het interieur is aangekleed met mooie materialen, zoals leer en echt metaal. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal en bestaat uit een 12 inch beeldscherm.

De nieuwe Corvette komt in de loop van volgend jaar naar Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.