Bentley heeft de nieuwe generatie Flying Spur gepresenteerd. Zowel het logo als het infotainmentsysteem zijn te verbergen in de nieuwe Britse toplimousine.

Bentley houdt op het eerste gezicht veel bij het oude met de nieuwe Flying Spur. Het nieuwe model is direct als Flying Spur herkenbaar en neemt vele elementen over van de uitgaande generatie. Je moet nu eenmaal niet te veel veranderen aan een luxe, Engelse toplimo. Maar toch ziet de nieuwe Flying Spur er ook duidelijk moderner uit, onder andere door de led-koplampen met kristaleffect en de achterlichten met B-patroon. Het logo komt omhoog uit de motorkap zodra de bestuurder contact maakt. De wielen meten maatje 21 of 22 inch.

Het interieur is ruimer dan voorheen, passagiers achterin profiteren van 1,3 centimeter meer wielbasis. Het dashboard heeft overeenkomsten met dat van de technisch verwante Continental GT, inclusief het draaiende paneel met drie zijden: een 12,3 inch multimediascherm, drie analoge klokjes of een leeg vlak. Alle luxe die je verwacht van een toplimousine is aanwezig of staat op de optielijst. Zo zijn de verkrijgbare audiosystemen van de topmerken Bang & Olufsen en Naim.

Nieuwe rijhulpsystemen

De nieuwe Flying Spur heeft een elektronische architectuur van 48 Volt, wat nieuwe mogelijkheden biedt. Zo zijn de vering en demping volledig elektronisch aangestuurd, met nieuwe driekamer luchtvering voor een meer comfortabel en tegelijkertijd meer dynamisch weggedrag. De elektronische stuurbekrachtiging maakt de introductie van nieuwe rijhulpsystemen mogelijk, zoals een file-assistent.

Onder de lange motorkap ligt de bekende 6,0 liter W12-motor, die is gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling en acht versnellingen. Het vermogen is 635 pk, het koppel 900 Nm. Accelereren van 0 naar 100 km/u doet de Flying Spur desgewenst in 3,8 seconden, de topsnelheid van de limousine is 333 km/u.

De nieuwe Flying Spur is vanaf het najaar te bestellen, de leveringen starten begin 2020.