De Ford Puma is terug! De naam van de sportauto uit de jaren ’90 keert terug op een compacte SUV. De enige overeenkomst tussen de twee modellen is de coupé-achtige daklijn.

Ford presenteert de Puma, een SUV die tussen de EcoSport en Kuga in het assortiment komt. De auto is gebaseerd op de Fiesta, maar biedt wel fors meer ruimte dan de hatchback. Om de SUV dezelfde rijdynamiek te geven als de Fiesta, heeft Ford onder andere de wielophanging aangepast. De Puma is volgens het merk de meest sportief rijdende SUV in het compacte segment.

De nieuwe Puma beschikt altijd over mild-hybrid-techniek, in combinatie met 1.0 EcoBoost benzinemotor. De starter-generator ondersteunt de driecilindermotor met 50 Nm trekkracht, waardoor de prestaties en het brandstofverbruik verbeteren. Volgens Ford verbruikt de EcoBoost-motor tot 9 procent minder brandstof door de elektro-ondersteuning, het merk geeft een waarde op van 5,4 l/100 km (1 op 18,5). Ford levert twee vermogensversies: 125 en 155 pk.

MegaBox

De Puma is met een bagageruimte van 456 liter ook praktisch. Met wat Ford noemt de MegaBox is de ruimte variabel in te delen. Onder de bagagevloer is een diepe, kunststof bak aangebracht, waarin lange voorwerpen als golftassen rechtop gezet kunnen worden. De vloerplaat kan rechtop tegen de achterbank worden gezet, maar ook in twee verschillende hoogtes in horizontale positie.

Op het gebied van rij-assistentie is de Puma helemaal bij de tijd. Onder andere adaptieve cruise control, een rijbaanassistent en een verkeersbordenlezer zijn beschikbaar. Verder levert Ford de Puma met nieuwe snufjes, zoals een elektrisch bedienbare achterklep, massagestoelen en een digitaal instrumentenpaneel.

De Puma wordt eind 2019 leverbaar in Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.