BMW voert op dit moment in Zuid-Frankrijk de laatste tests uit met de nieuwe BMW 1 Serie. De onthulling vindt nog dit jaar plaats.

BMW geeft foto’s vrij van de tests die het merk op dit moment uitvoert in Zuid-Frankrijk met de nieuwe BMW 1 Serie. Het nieuwe model wordt later dit jaar onthuld en moet de hooggespannen verwachtingen op het gebied van rijdynamiek gaan waarmaken.

BMW haalt daarvoor alles uit de kast en dat is ook nodig, want voor het eerst krijgt de 1 Serie voorwielaandrijving. Het merk heeft met de 2 Serie Active Tourer al bewezen dat dit geen probleem is, maar voor de BMW-puristen zal het toch even wennen zijn. BMW belooft dat het nieuwe model nog wendbaarder is dan de huidige, achterwielaangedreven generatie. Gripverlies aan de voorkant bij het accelereren in bochten, een nadeel van voorwielaandrijving, moet worden tegengegaan met het tractiecontrolesysteem ARB. Dit systeem is geïntegreerd in de elektronica van het motormanagement, waardoor de informatie veel sneller verwerkt kan worden en de aandrijfkrachten beter gereguleerd kunnen worden. De stijvere wagenstructuur helpt ook mee om de rijdynamiek naar een hoger niveau te brengen.

306 pk

Het topmodel van de reeks is de M135i xDrive, met de krachtigste viercilindermotor die BMW in huis heeft. De 2.0 levert in de snelste uitvoering 306 pk. Uiteraard komen er ook minder krachtige uitvoeringen, van zowel de 2.0 benzinemotor als de 1.5 driecilinder. Verder staan er diesels en hybrideversies in de planning.

De nieuwe lay-out brengt ook voordelen met zich mee, zoals meer interieurruimte. Doordat de plaatsing van de motor efficiënter kan (in dwarsrichting) en de hoge middentunnel ontbreekt (want: geen cardanas nodig die naar de achterwielen gaat) is er meer ruimte voor passagiers. BMW belooft 3,3 centimeter meer beenruimte achterin en bijna twee centimeter meer hoofdruimte. Ook de kofferbak groeit, met 20 liter tot 380 liter.