Elektrische auto’s met én zonder range extender, Opel heeft al geproefd aan verschillende vormen van elektrificatie. Maar nooit eerder bouwde het merk een plug-in hybride. De Opel Grandland X Hybrid4 brengt daar verandering in.

De Opel Grandland X Hybrid4 is niet alleen de eerste plug-in hybride van Opel, maar ook de eerste uitvoering van de SUV met vierwielaandrijving. Dat is mogelijk omdat een van de twee elektromotoren bij de achterwielen is gemonteerd. Met een rijstandenknop selecteer je de AWD-stand, voor permanente aandrijving op vier wielen. De andere standen zijn: Electric, Hybrid en Sport. De Grandland X kan over een afstand van maximaal 50 kilometer volledig elektrisch rijden.

De twee elektromotoren produceren samen met de 1.6 turbobenzinemotor een systeemvermogen van 300 pk. Opel geeft een verbruik op van 2.2 l/100 km (1 op 45,4) en een CO2-uitstoot van slechts 49 g/km. Om die mooie cijfers te halen spreekt het voor zich dat het lithium-ion accupakket regelmatig opgeladen moet woprden. De batterijen zijn onder de achterbank en in de bodem van de kofferbak geplaatst.

De mate waarin de auto op de motoren afremt en daarmee energie terugwint is in te stellen. In de meest efficiënte stand is de Grandland X zelfs te rijden zonder rempedaal, door de sterke renegeratie bij het loslaten van het gaspedaal. Volgens Opel is de elektrische actieradius met maximaal 5 kilometer te verlengen in deze rijstand.

Opel maakt binnenkort de prijzen bekend, bestellen kan waarschijnlijk al binnen enkele weken. Begin 2020 komt de nieuwe uitvoering van de Grandland X naar Nederland.