Uitgerekend het Ford-model dat je associeert met een brullende V8-motor wordt nu losjes als uitgangspunt gebruikt voor de eerste serieuze elektrische auto van het merk, de Mustang Mach-E.

Het sportcoupé is de Ford Mustang Mach-E niet, maar het ontwerp en de prestaties doen zeker denken aan die van de échte Mustang. Met de toevoeging Mach-E is de Mustang een volledig elektrische SUV met plaats voor vijf personen en 502 liter bagageruimte, waarvan 100 liter voorin. De auto komt eind 2020 op de markt in verschillende versies.

De krachtigste Mustang Mach-E heeft een vermogen van 342 kW (465 pk) en een koppel van 830 Nm. Met deze versie kun je in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Er komen ook varianten met 190 kW (258 pk), 210 kW (285 pk) en 248 kW (337 pk). Sommige versies zijn, al dan niet standaard, voorzien van vierwielaandrijving. Ford biedt verder keuze uit twee accupakketten, van 75,7 en 98,8 kWh. Het rijbereik is, afhankelijk van de gekozen configuratie, 420 tot 600 kilometer.

Enorme tablet

Binnenin is Mustang Mach-E volledig gedigitaliseerd. Een 15,5 inch tablet-achtig beeldscherm domineert het dashboard en wordt automatisch gevoed met updates. Het navigatiesysteem kan op basis van de beschikbare laadpunten de meest ideale route berekenen. Het openen en starten van de auto gebeurt niet met een sleutel, maar met je smartphone.

Ford belooft dat de Mustang Mach-E rij-eigenschappen heeft die zijn modelnaam eer aan doen. Met de rijstanden Whisper, Engage en Bridled kun je SUV naar eigen smaak instellen. Onder andere de besturing, de sfeerverlichting, de animaties op de beeldschermen en de geluiden die de auto maakt worden aangepast aan de gekozen stand.

Hoewel het nog tot eind 2020 duurt voordat de eerste exemplaren naar Nederland komen, kun je de auto wel alvast reserveren tegen een aanbetaling van 1.000 euro. De vanafprijs bedraagt 49.925 euro. In tabel hieronder zie je alle beschikbare uitvoeringen met de bijbehorende prijzen, de krachtigste uitvoering volgt in een later stadium. De standaarduitrusting omvat onder meer 18 inch lichtmetalen wielen, een volledig digitaal dashboard met het 15,5 inch beeldscherm en een digitaal instrumentenpaneel, semi-autonome rijfuncties en een snellaadmogelijkheid. De eerste exemplaren van de Mustang Mach-E zijn uitgerust als First Edition, die als belangrijkste extra’s een elektrisch bedienbare achterklep, een B&O-audiosysteem, een panoramadak en een inparkeersysteem heeft.

Prijzen en uitvoeringen Ford Mustang Mach-E
vermogen aandrijving rijbereik uitvoering prijs
190 kW (258 pk) achter 450 km   € 49.925
190 kW (258 pk) voor+achter 420 km   € 57.665
210 kW (285 pk) achter 600 km   € 58.075
248 kW (337 pk) voor+achter 540 km   € 67.140
248 kW (337 pk) voor+achter 540 km First Edition € 70.940