Al jaren wordt er over gesproken, maar nu is het eindelijk zover: Aston Martin onthult de DBX, de eerste SUV in het 106-jarige bestaan van het merk. De auto komt volgend jaar naar Nederland.

Het is de meest veelzijdige en praktische Aston Martin ooit. De DBX combineert veel ruimte voor inzittenden met een grote bagageruimte, sportwagenachtige prestaties en off-road-kwaliteiten. Om dat te bereiken haalt het merk alles uit de kast, want de DBX is misschien wel de belangrijkste auto in de geschiedenis van Aston Martin. De SUV moet een succes worden, want het gaat al een tijd niet zo goed met het Engelse merk.

De DBX heeft lichte en stijve constructie van aluminium, waardoor het totale gewicht beperkt kon worden tot 2.245 kilogram. Om de SUV de rij-eigenschappen van een sportwagen te kunnen geven, rust het Aston Martin het model uit met luchtvering. Slimme elektronica gaat actief overhellen in de bocht actief tegen en samen met de elektronisch aangestuurde dempers en het limited slip-differentieel op de achteras moet dat ervoor zorgen dat de DBX de bochtdynamiek van een DB11 benadert. Met de luchtvering kan de auto desgewenst 4,5 centimeter hoger en 5 centimeter lager op zijn wielen worden gezet.

550 pk

De 4.0 V8-motor, die we kennen uit andere Aston Martins, levert 550 pk en 700 Nm koppel, goed voor een 0-100 km/u-sprint in 4,5 seconden en een topsnelheid van 291 km/u. De motor is gekoppeld aan een negentraps automaat.

In het luxe interieur, dat standaard is bekleed met leer, is plaats voor vijf personen. De bagageruimte meet 632 liter en is uit te breiden door de achterbank in drie delen omlaag te klappen. Op het dashboard prijkt een 10,25 inch beeldscherm, in aanvulling op het volledig digitale instrumentenpaneel achter het stuur.

De Aston Martin DBX komt in het tweede kwartaal van volgend jaar naar Nederland. De prijzen komen rond de 250.000 euro te liggen.