De krachtigste SUV in de Q-serie van Audi is een feit: het merk heeft de RS Q8 onthuld op de autoshow in Los Angeles. De nadruk ligt op performance, maar er is ook aandacht voor zuinig rijden en een premiumuitrusting.

600 pk vermogen, 800 Nm koppel beschikbaar tussen 2.200 en 4.500 tpm, van 0-100 km/u in 3,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u - met het optionele Dynamic-pakket zelfs 305 km/u: dit zijn de prestatiecijfers van de nieuwe Audi RS Q8, het topmodel in de SUV-range van het merk. 

De Audi RS Q8 beleeft momenteel z'n première op de Los Angeles International Auto Show. Het model staat geheel in het teken van performance, hoewel met de fraaie uitrusting een vleugje premium wordt toegevoegd. Dankzij het 48 Volt mild hybride systeem (MHEV) en de mogelijkheid tot cilinderuitschakeling is er eveneens gedacht aan beperking van het brandstofverbruik. 

De 4.0 TFSI biturbo-V8 met directe inspuiting wordt gecombineerd met een 8-traps Tiptronic-automaat en Quattro permanente vierwielaandrijving. Een mechanisch differentieel verdeelt de aandrijfkracht in de verhouding 40:60 naar de voor- en achteras. Desgewenst kan worden gekozen voor een Quattro sportdifferentieel dat het koppel over de twee achterwielen verdeelt. Vierwielbesturing is standaard, net als de adaptieve luchtvering 'sport'. Het onderstel varieert 90 mm in hoogte, afhankelijk van het door de bestuurder gekozen rijprofiel (acht mogelijkheden) en de RS-stand (twee alternatieven). 

Audi's top-performancemodel komt standaard op de grootste af-fabriek gemonteerde wielen ooit te staan, deze zijn 22 inch groot. Het RS-remsysteem met geventileerde composiet remschijven zijn naar wens te vervangen door keramische remschijven van Audi RS.

De mastodont is aan de buitenzijde herkenbaar aan een groot aantal RS-stijlelementen en functionele onderdelen. Het interieur daarentegen is een mix van sportieve accenten en moderne luxe. In het eerste kwartaal van 2020 arriveert de supersport-SUV bij de Nederlandse dealers. Dan volgt informatie over de prijs.