Een belangrijk moment: Volkswagen presenteert de Golf 8! De grootste veranderingen zitten binnenin, waar beeldschermen het dashboard domineren.

Volkswagen gooit het roer met de nieuwe Golf niet radicaal om. Een Golf blijft altijd een Golf en daarom is ook het nieuwe model direct als Golf herkenbaar. Ook onderhuids blijft veel hetzelfde: het platform, de motoren en andere technische componenten neemt het nieuwe model over van de uitgaande Golf.

Toch is er wel degelijke een kleine revolutie, die binnenin heeft plaatsgevonden. De Golf 8 is standaard voorzien van een digitaal instrumentenpaneel, dat bijna naadloos overloopt in een tweede beeldscherm boven de middenconsole. Veel knoppen zijn verwijderd en vervangen door toetsen op het aanraakscherm of sliders. Zo kun je door te swipen op de middenconsole de temperatuur wijzigingen of het panoramadak openen. De systemen in de Golf 8 zijn op afstand te updaten én te upgraden. Je kunt als gebruiker daardoor ook na aankoop functies toevoegen.

Ook op het gebied van rijhulpsystemen zet Volkswagen een nieuwe stap met de Golf. De hatchback kan op niveau 2 autonoom rijden. Op snel- en B-wegen kan de auto zelfstandig remmen, accelereren en binnen de rijbaan blijven. Met car-to-car communicatie detecteert de Volkswagen of er verder op de route auto's in de file staan en anticipereert daarop door de snelheid te verlagen.

Vijf keer hybride

Volkswagen gaat de nieuwe Golf aanbieden met verschillende benzine- en dieselmotoren, waarvan er vijf voorzien zijn van hybride-ondersteuning. De 1.0 en 1.5 TSI-benzinemotoren krijgen mild-hybrid-systeem met een slimme starter-generator die elektro-ondersteuning geeft. De zogenaamde eTSI-versies zijn er met 110, 130 en 150 pk. Daarnaast biedt Volkswagen ook nog 90 en 110 pk-uitvoeringen van de 1.0 TSI-motor aan zonder hybridehulp. Verder staan er twee stekkerhybrides op het programma, met 204 en 245 pk. Voor dieselrijders heeft Volkswagen 116 en 150 pk sterke motoren in de aanbieding. Het brandstofverbruik is ten opzichte van de uitgaande generatie Golf tot 17 procent afgenomen.

De Golf 8 komt in maart 2020 naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.