Volkswagen presenteert de langverwachte ID.3. Het is de eerste volledig elektrische auto op het nieuwe MEB-platform, dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische modellen. De ID.3 komt halverwege volgend jaar naar Nederland, met een verwachte vanafprijs van iets meer dan 30.000 euro.

Beetle, Golf, ID.3. In dat rijtje plaatst Volkswagen zijn nieuwe, elektrisch aangedreven model. De ID.3 is niet de eerste elektrische auto van het merk, maar wel het eerste model dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Volkswagen presenteert de ID.3 op de IAA in Frankfurt, die vandaag van start gaat.

Zoals eerder door het merk aangekondigd komt de ID.3 met drie verschillende accu-opties: 45, 58 en 77 kWh. Het bijbehorende rijbereik is respectievelijk 330, 420 en 550 kilometer. De ID.3 is geschikt voor snelladen en kan in zo’n 30 minuten voor 80 procent worden opgeladen.

Ruimer dan een Golf

De ID.3 is met een lengte van 4,26 meter van het formaat Golf, maar door het ontbreken van een brandstofmotor is de auto veel ruimer. De cabine is verder naar voren geplaatst dan bij de Golf en een middentunnel ontbreekt. De wielbasis van 2,77 meter zorgt voor veel beenruimte achterin. De kofferbak meet 385 liter. Volkswagen heeft alle componenten van de aandrijving zo compact mogelijk ingebouwd en de accu’s in de bodem verwerkt. Dat zorgt bovendien voor een laag zwaartepunt, wat de wegligging ten goede komt.

Volkswagen begint volgend jaar met de productie van de ID.3. De eerste exemplaren zijn uitgevoerd als luxe ID.3 1st, met 58 kWh accupakket. De richtprijs voor deze uitvoering is ‘minder dan 40.000 euro’. De uiteindelijke vanafprijs van de ID.3 komt iets boven de 30.000 te liggen in Nederland. Bij de prijs is 6 jaar onderhoud en apk inbegrepen. Meer prijsinformatie maakt Volkswagen later dit jaar bekend.