Land Rover heeft zijn meest iconische model nieuw leven ingeblazen. Maak kennis met de nieuwe generatie Defender! De klassieke uitstraling is min of meer gebleven, maar onderhuids in de terreinwagen hypermodern.

Het moet niet makkelijk zijn geweest voor de ontwerpers van Land Rover om een icoon als de Defender te transformeren tot een moderne auto. Veel klassieke elementen van het origineel zijn gebleven, maar gegoten in een jasje van nu. Gebleven is de keus uit drie- en vijfdeursuitvoeringen, of 90 en 110-versies - zoals Land Rover ze noemt. De terreinwagen is leverbaar met vijf, zes of zeven zitplaatsen.

Geen ladderchassis

De nieuwe Defender maakt gebruik van een eigen technische basis, dat voor 95 procent afwijkt van de andere platforms van Land Rover. Het merk neemt afscheid van het stevige ladderchassis, dat nog altijd gebruikelijk is bij terreinwagens. Volgens Land Rover is de nieuwe D7x-basis drie keer zo stijf als het oude chassis van de Defender. Permanente vierwielaandrijving en een tussenbak met terreinversnelling zijn standaard, optioneel levert het merk een zelfblokkerend differentieel op de achteras. Met een bodemspeling van 29 centimeter, een aanrijhoek van 38 graden en een afrijhoek van 40 graden zijn er weinig plaatsen waar de Defender niet kan komen. Slimme, elektronisch aangestuurde terreinsystemen met instellingen voor diverse ondergronden helpen de bestuurder bij lastige off-roadsituaties. Ook handig, met camera’s onder de auto kun je zien wat er onder je gebeurt. Met de instelbare luchtvering kan de auto desgewenst nog hoger op z’n wielen worden gezet.

Het interieur van de nieuwe Defender is modern, met een (optioneel) digitaal instrumentenpaneel, een 10 inch aanraakscherm, ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto en draadloze updatefaciliteiten. Een stoffen dak is leverbaar als optie, net als een speciale box die vastgezet kan worden waardoor bagage tijdens het terreinrijden niet verschuift. De kofferbak van de Defender 90 is 464 liter groot, die van de 110 646 liter.

Mild hybrid en plug-in hybrid

Land Rover heeft vier motoren klaar staan voor de nieuwe Defender. Het getal van de motorversie staat voor het aantal pk’s. Het benzine-aanbod omvat de P300-uitvoering met viercilindermotor en de P400 met zescilinder en mild-hybrid-techniek. De D200 en D240 diesels hebben in de basis dezelfde 2.0 viercilindermotor. Land Rover voegt in 2021 een 400 pk sterke plug-in hybrideversie toe aan het assortiment.

De nieuwe Defender wordt leverbaar in zes verschillende uitvoeringen en is aan te kleden met vier accessoirepakketten voor het betere terreinwerk. De vanafprijs bedraagt 94.300 euro voor de Defender 90, die in de loop van volgend jaar leverbaar zal zijn. De vijfdeurs 110-uitvoering is er vanaf 10o.300 euro en wordt als eerste verkrijgbaar, in het eerste kwartaal van 2020.

Bij de verkoopstart levert Land Rover drie uitvoeringen, naast de basisversie zijn dat de X en de tijdelijk leverbare First Edition. De standaarduitrusting is al zeer omvangrijk, met onder andere luchtvering, een achttraps automaat, led-koplampen, elektrisch verstelbare stoelen, een 360 graden-camera, een infomedia- en navigatiesysteem met 10,1 inch aanraakscherm en diverse rijhulpsystemen. De uitvoering X voegt daaraan toe: slimme matrix-led-verlichting, 20 inch lichtmetalen wielen, uitgebreidere terreinhulpsystemen, leren bekleding, keyless entry, een digitiaal instrumentenpaneel en een audiosysteem van Meridian. De First Edition wordt gekenmerkt door min of meer dezelfde extra's als de Defender X, met als belangrijkste toevoegingen een panoramadak en een specifieke aankleding.

Prijzen Land Defender 110
benzine    
P300   € 104.400
P400   € 110.600
  First Edition € 124.700
  X € 140.700
diesel    
D200   € 100.300
D240   € 104.600
  First Edition € 119.700

 

Update 12.25: het artikel is aangevuld met uitrustingsinformatie en een prijstabel.