Het is misschien wel de ultieme SUV: de Cadillac Escalade. Het nieuwe model is weer een beetje groter, luxer en imposanter.

Cadillac presenteert de nieuwe Escalade. De enorme SUV is wéér een beetje gegroeid, in de lengte meet de auto nu 5,38 meter. Ook de is auto bijna 2 meter hoog en ruim 2 meter breed. En mocht je daar niet genoeg hebben: er komt ook nog een met 38 centimeter verlengde versie. Uiteraard leveren die extra centimeters ook meer ruimte op, vooral op de derde zitrij. Daar is nu 40 procent meer bewegingsruimte en door de verlaagde vloer is het zitcomfort verbeterd. Achter de laatste stoelen is nog 722 liter bagageruimte beschikbaar, in de standaard lengtevariant.

Het dashboard van de nieuwe Escalade wordt gedomineerd door een gebogen glazen paneel, waarin drie beeldschermen zijn verwerkt. Naast het digitale instrumentenpaneel (14,2 inch groot) en het multimediascherm (16,9 inch) beschikt de bestuurder nog over een 7,2 inch touchscreen links van het stuur. Nog niet genoeg beeldschermen? Optioneel levert Cadillac twee 12,6 inch exemplaren achterin en een digitale binnenspiegel. Het navigatiesysteem maakt gebruik van live-beelden waarin aanwijzingen worden geprojecteerd.

Volledig autonoom rijden

Cadillac tilt autonoom rijden in de Escalade naar een hoger niveau. De SUV kan op geschikte snelwegen volledig zelfstandig rijden. Vooralsnog alleen in de Verenigde Staten en Canada, op Europese wegen zijn semi-autonome rijfuncties beschikbaar. Comfortabel is de Escalade altijd, zelfrijdend of niet. De SUV heeft adaptieve luchtvering, aangestuurd door het bekende Magnetic Ride Control. Hierdoor kunnen de vering en demping razendsnel aangepast worden aan de omstandigheden.

Cadillac levert de Escalade voor het eerst met een dieselmotor, een 3.0 V6 met 280 pk vermogen en 623 Nm koppel. De uit de huidige Escalade bekende, 425 pk sterke 6.2 V8 benzinemotor is ook weer van de partij. Beide motoren zijn gekoppeld aan een tientraps automaat.

De Cadillac Escalade wordt eind dit jaar verkrijgbaar in de Verenigde Staten, dus in Europa moeten we nog 2021 wachten. Voor het noemen van prijzen is het nog te vroeg.