Toyota haalt alles uit de kast voor de GR Yaris. Niets is aan het toeval overgelaten om een echte ‘hot hatch’ van de Yaris te maken.

De Toyota GR Yaris is niet zomaar een Yaris met wat extra pk’s, dikke bumpers en strakkere veren. Toyota heeft het model technisch rigoureus verbouwd. Zelfs het platform is deels gewijzigd om de sportieve ambities waar te kunnen maken. Het achterste gedeelte van het onderstel is geleend van de grotere Corolla.

De toewijding van Toyota gaat ver. Zo heeft het merk speciaal voor de snelle Yaris een nieuwe motor ontwikkeld. De driecilinder heeft een totale inhoud van 1,6 liter en is voorzien van een turbo. Het vermogen is 261 pk, het koppel 360 Nm. De prestaties? Van 0 naar 100 km/u in minder 5,5 tellen en een (begrensde) topsnelheid van 230 km/u. Door de toepassing van koolstofvezel en aluminium is de gewichtstoename beperkt. Elke pk hoeft slechts 4,9 kilo in beweging te zetten. Schakelen gaat in de GR Yaris met de hand.

Om het koppel goed op de weg over te kunnen brengen, heeft Toyota de GR Yaris voorzien van vierwielaandrijving. Het GR Four-systeem kan 100 procent van de krachten naar voren of naar achteren sturen, maar in de standaard rijstand is de verdeling 60/40. In de sportstand verschuift de verhouding naar 30/70, waardoor het grootste deel van de power dus naar de achterwielen gaat.

Bij indrukwekkende prestaties hoort een indrukwekkend uiterlijk en daar heeft Toyota voor gezorgd. Het model is voorzien van uitgebouwde wielkasten en een indrukwekkende voorbumper met een enorme luchtinlaat. 18 inch lichtmetalen wielen, een diffusor en natuurlijk het feit dat de GR Yaris een driedeursmodel is dragen verder bij aan de sportieve uitstraling.

De Toyota GR Yaris komt pas in de tweede helft van het jaar naar Nederland. De prijs is nog niet bekend.