Kia laat de vernieuwde Rio zien. De compacte auto kent twee primeurs: milde hybride en de 'clutch-by-wire' handbak. Daarnaast hangt Kia het compacte model vol met de laatste multimedia-, connectiviteits-, assistentie- en veiligheidstechnologie.

In het vierde kwartaal van dit jaar kunnen we de vernieuwde Kia Rio kopen. Vandaag presenteert het Koreaanse merk de nieuwkomer . Met een smallere 'tiger nose'-grille, een lagere voorbumper en nieuwe mistlampbehuizing onderscheidt 'modeljaar 2021' zich van het huidige. 

Primeurs

Kia vervangt de bekende 'Kappa'-motor door een geheel nieuwe krachtbron met de naam Smartstream. Dankzij Continuously Variable Valve Duration schakelt deze naadloos - en efficiënter - tussen verbrandingscycli. Het vermogen blijft gelijk, 100 of 120 pk, maar het maximumkoppel stijgt naar 200 Nm. Ook het herziene start/stop-systeem leidt tot zuiniger verbruik. De nieuwe 1.0 T-GDI (turbomotor met directe injectie) van 100 pk rijd je voortaan met een zeshandbak. 

Voor het eerst combineert Kia de benzinemotor met een 48V-systeem tot milde hybride. Het elektromotortje in deze EcoDynamics+-aandrijflijn wisselt ongemerkt tussen het voortdrijven van de wielen en het opladen van de lithium-ion-polymeeraccu. Voordelen zijn extra trekkracht voor de benzinemotor, terugwinnen van energie, minder uitstoot en een lager verbruik (cijfers volgen nog). Als bestuurder kun je laatstgenoemde nog verder beïnvloeden met de rijmodi op de EcoDynamics+-uitvoeringen.

De mild hybride Rio komt met nóg een primeur: de intelligente, handmatig te schakelen transmissie 'clutch-by-wire'. In plaats van een mechanische of hydraulische verbinding tussen koppeling en koppelingsplaat wordt schakelen elektromechanisch geregeld - of automatisch, zonder tussenkomst van bestuurder. Het resultaat is wederom een lager benzineverbruik, onder meer omdat de motor eerder uitschakelt bij het uitrollen.

Kia Rio 2021

Infotainment en rijhulpsystemen

De vernieuwde Rio krijgt een nieuw instrumentencluster met 4,2 inch digitaal display. Daarnaast heeft de Rio-rijder straks beschikking over een 8 inch touchscreen dat ook met de stem te bedienen is. Die is onderdeel van het 'Phase II' UVO Connect-multimediasysteem, dat draadloos samenwerkt met Apple CarPlay en Android Auto. 

Elke Rio wordt voortaan standaard uitgerust met de veiligheidsvoorzieningen Vehicle Stability Management, Electronic Stability Control, Cornering Brake Control en Straight-Line Stability. Kia biedt straks ook Leading Vehicle Departure Alert aan, dat waarschuwt wanneer de voorliggende auto optrekt, en een extra noodremsysteem. Assistentiesystemen zoals Lane Following Assist en Smart Cruise Control kunnen de Rio zelfstandig doen accelereren, remmen en sturen bij snelheden tot 180 km/u.