Seat presenteert haar eerste plug-in hybride model: de Leon (Sportstourer) e-Hybrid. Daarmee kun je tot 64 km volledig elektrisch rijden. 

Naast de benzine- en dieseluitvoeringen is de nieuwe Seat Leon nu ook verkrijgbaar als plug-in hybride. Het is het eerste geëlektrificeerde model van het Spaanse merk. Binnen een jaar zullen vijf andere (semi-)elektrische Seat-modellen volgen.

De aandrijflijn van de stekkerhybride heeft een systeemvermogen van 204 pk. Het koppel ligt op 350 Nm. Bij gebruik van zowel de 1.4 TSI-turbobenzinemotor als de elektromotor bedraagt de actieradius 800 km. Als bestuurder heb je de controle wanneer je elektrisch rijdt of wanneer op benzine, maar je kunt het ook over laten aan het systeem zelf. De maximum snelheid bij elektrisch rijden ligt op 140 km/u.

Het 13 kWh-accupack, bestaande uit lithium-ion-batterijen, kan in 3 uur en 40 minuten volledig worden opgeladen aan een 3,6 kW-wallbox. Een 6-traps DSG-automaat maakt de aandrijflijn compleet. Deze transmissie is niet mechanisch verbonden, maar maakt gebruik van elektronische signalen ('shift-by-wire') om op- en neer te schakelen. Bij de meest zuinige rijstijl is in de WLTP-test een brandstofverbruik gemeten van 1,1 tot 1,3 l/100 km.

Prijs en bijtelling

Je koopt de Leon 1.4 TSI e-Hybrid FR PHEV DSG-6 vanaf 37.550 euro. De bijtelling voor zakelijke rijders begint bij 251 euro per maand. Voor de stationcar Sportstourer bedraagt de consumentenadviesprijs vanaf 38.750 euro, de bijtelling vanaf 259 euro per maand.