Voor het eerst deze eeuw presenteert BMW een Turismo Internationale-model, de 128ti. Met deze hot hatch kun je een 'M light' aanschaffen vanaf 49.990 euro.

Welke BMW-liefhebber herinnert zich niet de BMW 1800 TI en 2002 TI uit de jaren 60 en 70 van de 20e eeuw? Of, uit de jaren 90, de 323ti en 325ti Compact? Het sportieve hart uit deze modellen keert terug in de BMW 128ti - inderdaad, met de Turismo Internazionale-aanduiding voor auto's met een 'ongefilterde rijdynamiek'. Natuurlijk, de radicale M135i xDrive bestaat al, maar de hot hatch 128ti zal vanaf november verkrijgbaar zijn voor bijna 10.000 euro minder: vanaf 49.990 euro. 

Ten opzichte van het M-model is de 128ti bovendien circa 80 kg lichter van gewicht. De 2.0 BMW TwinPower Turbo-benzinemotor is direct afgeleid van het M-exemplaar en levert voor de 128ti maximaal 265 paardenkrachten. Standaard heeft 'ie een 8-traps Steptronic Sport-automaat. De hot hatch zal alleen met voorwielaandrijving leverbaar zijn. Welke prestaties dit gaat opleveren houdt BMW nog even voor zichzelf. Wat weten we al wel?

BMW 128ti

De BMW 128ti heeft een 10 mm verlaagd M Sport-onderstel, dat net als de stuurinrichting een modelspecifieke afstelling krijgt. Ook standaard zijn het Torsen 'limited-slip' differentieel en dezelfde vering, schokdempers en stabilisatorstangen als in de M135i.

Verder monteert het Beierse merk het M Sport-remsysteem met rode remklauwen, 18 inch lichtmetalen wielen in Y-spaak design en M Bicolor kleuren. Zonder meerprijs zijn Michelin Pilot Sport 4-banden leverbaar, net als de Shadow Line met zwarte grille en spiegelkappen. In het interieur neemt BMW de Model M Sport-uitrustingslijn als basis en voegt exclusieve accenten toe zoals de dorpelverbreders, rode stiksels en 'ti'-logo's.