Volkswagen verruimt het assortiment van de Golf. De milde hybride 'eTSI'-variant is voortaan ook verkrijgbaar met eenlitermotor, standaard gekoppeld aan een DSG-automaat.

De nieuwe generatie Volkswagen Golf is in steeds meer varianten leverbaar. Vanaf heden kun je de 1.0 eTSI bestellen, de instapversie van de milde benzinehybride. Die heeft de 1,0 liter motor van 110 pk vermogen (200 Nm koppel) onder de motorkap, welke ondersteund wordt door een 48V-systeem met lithium-ion accu. 

Het milde hybride systeem maakt het mogelijk om te 'zeilen': de Golf rijden zonder brandstof te verbruiken, door (eerder teruggewonnen) energie uit het accuutje te gebruiken zodra de rijder het gaspedaal loslaat. De elektro-ondersteuning haalt ook nog iets van het brandstofverbruik af. Het gemiddelde benzineverbruik ligt op 5,2 l/100 km (1 op 19,2). De lucht uit de uitlaat is schoner dankzij een katalysator en partikelfilter. 

Standaard wordt de Golf 1.0 eTSI geleverd met 7-traps DSG-transmissie, Volkswagens automaat met dubbele koppeling. Je kunt met deze Golf aanhangwagens trekken met een gewicht tot 1.300 kg. De vanafprijs is beduidend lager dan die van de 1,4 liter eTSI-Golf. Je hebt de 1.0 eTSI al vanaf 31.340 euro, in uitrustingsniveau Life.

Standaard komt de Life met lichtmetalen wielen, Comfortstoelen, digitale cockpit, Climatronic-airco, adaptieve cruise control, radio/multimedia 'Composition', Apple CarPlay-smartphone uitwisseling en draadloos laden van die telefoon. Extra's van het uitrustingsniveau Life Business (vanaf 33.690 euro) zijn bijvoorbeeld navigatie Discover Pro met onder meer stembediening, DAB+ en streaming internet; elektrisch verstelbare ErgoActive-bestuurdersstoel met massagefunctie; en het Bestuurdersassistentiepakket met Park Assist, Side Assist en Traffic Jam Assist.