De derde generatie Nissan Qashqai debuteert. De klantfeedback op de populaire SUV cross-over heeft geleid tot veel kleine verbeteringen. Dankzij een nieuw platform zijn milieuvriendelijkere aandrijflijnen geïntroduceerd.

Nissan heeft de populaire Qashqai geheel vernieuwd. Uitgangspunt was dit keer niet alleen de ideeën van de (Europese) design en technische teams, maar de feedback van de klanten die de voorgaande generaties reden. Vooral het interieur moest eraan geloven en ziet er nu heel anders uit. Meer uniformiteit en ergonomie moeten de bediening ten goede komen. Nissan heeft materialen gekozen met hoogwaardiger kwaliteit.

Dankzij andere buitenmaten (onder meer 35 mm extra lengte, waarvan 20 mm extra wielbasis) is er meer ruimte binnenin. Achterpassagiers hebben zo wat meer beenruimte. Alle inzittenden profiteren van extra hoofdruimte. De bestuurder heeft toegenomen zicht naar voren, achteren en opzij. De bagageruimte heeft een 20 mm lagere laadvloer, mede daardoor kan er 70 liter extra in worden opgeborgen. Voor ouders die kinderen in zitjes willen zetten, is de grotere opening van de achterportieren vast en zeker welkom. 

Nieuwe techniek

De Qashqai staat op een nieuwe bodemplaat voor middelgrote auto's. Voordelen van dit CMF-C-platform zijn gewichtsbesparing (60 kg, komt ten goede aan de rijeigenschappen), toename van stijfheid (41 procent, voor betere veiligheid) en de mogelijkheid van zuinigere en schonere aandrijflijnen. Eerder introduceerden we deze milde hybride en 'e-Power' aandrijvingen al. Om het autorijden nog efficiënter te maken zijn ook de beschikbare transmissies nieuw of geperfectioneerd. De derde generatie Qashqai heeft voor en achter tevens een nieuwe ophanging, plus responsievere stuurbekrachtiging. 

Nissan Qashqai 2022

Rijders van de derde Qashqai-generatie beschikken over verbeterde rijhulpsystemen. ProPilot (nu 'met Navi-link') kan voortaan automatisch de snelheid van de SUV aanpassen aan de hand van externe omstandigheden of op basis van het navigatiesysteem. Intelligent Forward Emergency Braking gebruikt nu geavanceerde radartechniek. En de lichtstraal van de nieuwe, slanke koplampen verandert mee met de omstandigheden en de aanwezige weggebruikers. Een nieuwe airbag tussen de voorstoelen in voorkomt dat deze passagiers elkaar raken bij een botsing van opzij. 

Behalve het multimediascherm is ook het instrumentenpaneel nu digitaal. Het kan worden bediend vanaf het stuurwiel. Daarnaast is een 10,8 inch Head-Up Display beschikbaar. Tot slot nog een primeur: diamant-gepolijste lichtmetalen wielen in de maat 20 inch.