Er komt een geheel nieuwe Nissan Qashqai aan. Nu al verklapt het merk de specificaties van de twee nieuwe aandrijflijnen: de benzinemotor met milde hybride en de 'e-Power' hybride zonder stekker - wat eigenlijk een soort elektrische auto is. 

Volgend jaar staat er een nieuwe generatie Nissan Qashqai in de Nederlandse showrooms. Op de onthulling is het nog even wachten, op de informatie over de nieuwe aandrijflijnen niet.

Allereerst wordt de (verbeterde) 1.3 DiG-T-benzinemotor voorzien van milde hybride techniek. De motor zal leverbaar worden met 103 of 117 pk vermogen. De sterkste van de twee wordt bovendien verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Standaard maakt een zestrapshandbak deel uit van de aandrijflijn; met de 117 pk-motor wordt ook een nieuwe Xtronic CVT-automaat beschikbaar.

Nissan Qashqai aandrijflijnen 2022

De compacte elektromotor van het milde hybridesysteem '12V ALiS' (Advanced Lithium-ion battery System) ondersteunt de benzinemotor met extra trekkracht van 6 Nm bij acceleratie. Deze 'Torque Assist'-functie verlaagt, samen met de CVT, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de Qashqai. Dat gebeurt onder meer door het uitschakelen van de brandstofmotor bij afremmen en uitrollen tot stilstand.  

Eigenlijk is e-Power dus een soort elektrische aandrijflijn. Opladen is echter niet nodig.

e-Power hybride Qashqai

De tweede nieuwe aandrijflijn is een hybride zonder stekker. De hybridetechniek Nissan 'e-Power' bezit echter unieke eigenschappen: de verbrandingsmotor dient alleen voor het opladen van de batterij en draait altijd op het meest efficiënte toerental. Eigenlijk is e-Power dus een soort elektrische aandrijflijn - de wielen van de Qashqai worden immers alleen door de elektromotor aangedreven.

Opladen van de hoogvoltagebatterij aan een laadpunt is echter nooit nodig, daarvoor zorgt de 154 pk sterke 1.5 benzinemotor. Het systeemvermogen van de Nissan Qashqai e-Power bedraagt 140 kW, ofwel 188 pk; het koppel ligt op maximaal 330 Nm. 

Voordelen van Nissan e-Power zijn de efficiëntie van het energieverbruik, de lagere uitstoot en de directe reactie op het gaspedaal. Het systeem biedt in de Qashqai drie rijmodi, welke alle drie een aanvullende modus hebben waarbij energie teruggewonnen wordt zodra het het gaspedaal wordt losgelaten. De nieuwe generatie cross-over profiteert ook van het e-Pedal dat we al uit de Nissan Leaf kennen: wegrijden, accelereren en afremmen met alleen het gaspedaal. In de kruipfunctie is dit ook bruikbaar voor parkeermanoeuvres.