Eind dit jaar staat de nieuwe SUV BMW iX in de showroom. Dit vlaggenschip van het Duitse merk biedt de nieuwste technologie, maar ook qua duurzaamheid heeft BMW alles uit de kast gehaald. We hebben informatie over de aandrijflijn én de prijzen.

BMW kondigt de marktintroductie aan van de iX. Deze nieuwe, elektrische SUV is eind 2021 te koop in twee varianten. De iX xDrive40 heeft een accu met meer dan 70 kWh capaciteit en wordt verkrijgbaar vanaf 86.972 euro. Volgens de WLTP-test komt deze BMW tot een actieradius van ruim 400 km. De batterij van z'n broeder iX xDrive50 is goed voor meer dan 100 kWh. Dat levert een bereik op van over de 600 km. Je bestelt deze iX-variant vanaf 105.472 euro. 

Het gemiddeld gemeten stroomverbruik ligt tussen de 19,5 en 22,5 kWh/100 km. DC-snelladen kan tot 150 kW - bij de xDrive50 zelfs tot 200 kW - zodat de hoogvoltage accu binnen 40 minuten tot 80 procent bijgeladen kan worden. Er zit een elektromotor op de voor- en een op de achteras. Samen leveren zij de 'xDrive' vierwielaandrijving. Is het systeemvermogen van de iX xDrive40 met 300 pk al niet mis, de 500 pk van de xDrive50 doet de iX in minder dan 5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u versnellen. 

BMW iX

Duurzame productie en mobiliteit

Voor BMW markeert de iX een nieuwe fase van mobiliteit. De auto staat op een nieuw, modulair platform. Het design is strakker dan we van BMW gewend zijn, in het minimalistisch interieur staat het welzijn van de inzittenden voorop en zijn de nieuwste innovaties (5G-connectiviteit, geautomatiseerd rijden et cetera) aanwezig. Ministens even belangrijk vindt BMW de duurzaamheid van de productie en mobiliteit van de iX.

Het merk claimt dat de iX 'over een afstand van 200.000 km zo'n 45 procent minder bijdraagt aan de opwarming van de aarde dan een Sports Activity Vehicle met vergelijkbare dieselmotor'. Voor de productie zijn geen zeldzame aardmetalen nodig, de mineralen voor de accu's komen van gecontroleerde bronnen, er wordt zonnestroom gebruikt. Met een vergelijkbare prijs als een X5 op brandstof moet de keuze toch makkelijk zijn?