Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom je graag over wilt stappen van een brandstofauto naar een elektrische auto. Misschien maak je je zorgen om het klimaat en de impact die de CO2-uitstoot van je wagen heeft op het milieu. Want ondanks dat we maar een klein landje zijn met een beperkt aantal auto’s in vergelijking met het wereldtotaal, begint een beter milieu bij jezelf, zoals een oude reclameslogan vroeger al verkondigde.

Rijcomfort is ook een goede reden om elektrisch te gaan met je vervoer. Je hebt geen last van stevige motorgeluiden wanneer je het stroompedaal vloert. Daarbij is de acceleratie van een elektrische auto fenomenaal omdat je direct de beschikking hebt over het maximale vermogen vanuit stilstand. De bekende duw in de rug die je normaal alleen ervaart bij sportauto’s met een dikke benzine- of dieselmotor, heb je nu ook bij je elektrische Opel Corsa-e of Renault Kangoo E-Tech bestelwagen. Al ervaar je dit nóg beter in een Tesla.

Uit kostenoverweging kun je besluiten om elektrisch te gaan rijden. De overheid geeft ten tijde van dit schrijven (2023) voorlopig nog subsidie op de aanschaf van een elektrische wagen en ook is het betalen van houderschapsbelasting pas aan de orde in 2025 (kwarttarief, in 2026 voltarief). Maar omdat de aanschaf van een nieuwe elektrische auto een prijzige aangelegenheid is, moet je op zoek naar een elektrische occasion als je budget niet toereikend genoeg is.

Een elektrische occasion kopen is het beste wat je gaat doen in de komende periode. Het loont echt te kijken naar wagens op stroom met een bepaalde actieradius (rijbereik) die bij jouw activiteiten passen. Blijf je alleen in de buurt van je woonplaats of ben je van plan om Nederland door te rijden? Wil je graag thuis kunnen laden of vind je het geen probleem om wat verder van huis je auto aan de lader te leggen? Aangezien elektrisch rijden zeker de toekomst wordt, en al is eigenlijk, loont het de moeite te investeren in een laadmogelijkheid bij je thuis. Een goede Wallbox is een investering vanaf ongeveer 600 euro, maar de kosten kunnen oplopen als je een krachtiger exemplaar wilt.

In onderstaande lijst doe je inspiratie op en ontdek je welke elektrische occasions er inmiddels op de markt zijn. Van verschillende bouwjaren, afmetingen en prijzen; het is een dwarsdoorsnede van wat er anno 2023 te koop staat.

NISSAN LEAF (2011-2017, rijbereik 80-160 km, vanaf 7.500 euro)

Het was ongeveer het jaar 2010 dat de wereld echt kennismaakte met het fenomeen elektrisch rijden op wat grotere schaal. De naam Tesla komt dan wellicht het eerste in je op, maar Nissan stond ook vooraan in de rij bij de uitrol van het concept. Met de Leaf van de eerste en de twee lichting zette Nissan elektrisch rijden voor de gewone man op de kaart.

Gek uiterlijk

De auto ziet er op het eerste gezicht wat gek uit, met z’n korte schuine motorkap (waar de elektromotor onder huist) en schuin aflopende kont. Vandaag de dag kijk je er niet meer van op, tussen al die futuristische creaties die er nu rondzoemen, maar tien jaar geleden was dat anders. De Leaf is vooral praktisch van opzet. Alleen de bagageruimte had wat ruimer gemogen. Veel kratten bier vervoer je dus niet met de Leaf, waarvan er inmiddels veel als elektrische occasion te koop staan.

Digitaal

Achter het stuur oogt de auto best vertrouwd als je hem vergelijkt met brandstofauto’s. Ja, een toerenteller ontbreekt natuurlijk en in plaats daarvan vind je boven in het hightech-display een metertje die met bolletjes aangeeft hoeveel je hebt verbruikt dan wel aan energie hebt teruggewonnen. Ook de rest van het instrumentarium is digitaal en oogt ingetogen maar functioneel.

Ping

Het starten gaat natuurlijk geruisloos maar een ‘ping’geluid verraadt dat de auto stand by is. Schakelen doe je niet in een elektrische auto, maar via een ronde draaiknop zet je de wagen in de gewenste rijstand dan wel parkeerstand (R, D, N). Je hebt direct 280 Nm aan koppel tot je beschikking en dat maakt het rijden met de Leaf heel prettig. De auto is ontzettend soepel en laat zich vooral in de stad gemakkelijk manoeuvreren. Comfort voert de boventoon boven rijdynamiek. Maar dat betekent niet dat de Leaf een soft karakter heeft.

Nissan was wat bescheiden

De topsnelheid van de Nissan ligt boven 150 km/h, terwijl Nissan 140 km/h opgeeft maximum. Maar als je dat langere tijd rijdt zakt de reikwijdte dramatisch in. De Leaf is dan ook geen auto om langere tijd mee over de snelweg te rijden. Een gemiddelde afstand van 120 kilometer rij je met de elektrische occasion voordat hij stilvalt.

 

 

MITSUBISHI I-MIEV (2010-2019, rijbereik 125 km, vanaf 7.500 euro)

De i-MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle) vormt een drie-eenheid met de Peugeot Ion en Citroën C-Zero en hebben wel iets weg van dat kleine Indiase stadsautootje met wielen die nog net onder een kinderwagen zouden passen. De Tata Nano dus. Maar daar houdt de vergelijking op, want de Mitsubishi is een stuk volwassener en wendbaarder en daarom een echte stadsridder.

Elektrische occasion die overal snel, rap en flitsend is

Slalommen tussen al die trage auto’s, haakse bochten nemen vlak voor taxi’s en scooters discreet de pas af snijden, de i-MiEV doet het graag. De auto, met z’n gladde ronde vormen, voelt zich in het drukke stadsverkeer als een vis in het water. Alert en bij de les scheur je gemakkelijk tussen de 20 en 70 km/h naar je plaats van bestemming. Als je het echt mee wilt maken, de topsnelheid van het kleine guitige karretje is 130 km/h. Dus overdag naar een snelheidsboete solliciteren is wel degelijk mogelijk.

Knus voorin maar ook ruim helemaal achterin

Door de extreem ronde vorm zit je in de Mitsubishi niet met je hoofd tegen het hemeltje aan te schurken. Wel zit je met je buurman schouder aan schouder en ben je constant aan het zoeken naar een juiste zitpositie. Rij je alleen, heb je daar geen last van. Het is verder verbazingwekkend dat de i-MiEV een goocheldoos lijkt: je ziet het er aan de buitenkant niet aan af, maar de auto heeft een 256 liter bagageruimte. Met de achterbank rechtop! De cockpit is bescheiden met een eenvoudig instrumentarium: een digitale snelheidsmeter met aan de rand de vermogensmeter.

Recuperatie

Energie terugwinnen doe je door de versnellingshendel in ‘B’ te zetten, dan remt de wagen af op de motor en wordt er energie aan het systeem teruggewonnen. Wil je dit niet, maar heeft het vlot uitrollen je voorkeur? De hendel in ‘C’ zetten lost dit euvel op. Dit is een feature die alleen op de i-MiEV te vinden is en niet op Peugeot Ion en Citroën C-Zero.

 

 

 

 

 

PEUGEOT E-2008 (2019-heden, rijbereik 265 km, vanaf 26.000 euro)

De in Nederland gevestigde Frans-Italiaans-Amerikaanse multinationale autofabrikant Stellantis bracht in 2019 (onder de vlag van de toenmalige Franse autogroep PSA) de Peugeot e-2008 uit. Het concern heeft serieus haar huiswerk gedaan als het aankomt op de elektrificatie van haar modellen. Begonnen met kleintje Ion en de Citroën Zero (zie de I-MiEV) bracht het bedrijf de een na de andere EV uit. Kortgeleden nog met alleen de combinatie elektromotor (136 pk) en één accupakket met een capaciteit van 50 kWh. Het koppel bedraagt 260Nm.

Laag stuurtje

De hoge heren en dames achter Peugeot hebben er veel aan gedaan om de e-2008 op een hoger niveau te presenteren. Dit vind je mede terug in het interieur waar het hoogwaardige materiaalgebruik erg luxe aandoet. Val je voor dit soort pracht en praal, dan is de e-2008 een wagen om bovenaan je lijst te zetten. Waar je wel even voor moet gaan zitten is het eigenaardige stuur dat vrij laag gepositioneerd is en waar het instrumentarium in z’n geheel bovenuit steekt. Dit kan aanleiding zijn voor discussie met je partner wanneer je samen gebruik gaat maken van de e-2008. Het is óf je ding, óf je haat het.

Elektrische occasion met didgitale snufjes

Met een simpele druk op de knop haal je het digitale instrumentarium tevoorschijn. Alle informatie die je nodig hebt tijdens de rit zie je op dit scherm geprojecteerd. Het is wel een drukke en bonte verzameling aan graphics en dat kan je afleiden van het meest belangrijke; het rijden met onverdeelde aandacht op de weg. Het infotainmentsysteem, in het midden van de cockpit, vereist enige handigheid. Een avondje het ouderwetse instructieboekje doorbladeren kan dan ook zeker geen kwaad.

Optielijst even doornemen

Het zwaartepunt ligt een stuk lager dan bij tweelingbroer-met-brandstofmotor Peugeot 2008, met dank aan het accupakket. De wagen helt daardoor in bochten minder snel over, maar is natuurlijk wel een stuk zwaarder. Hier zijn de schokdempers en veren op afgestemd zonder dat de auto er te deinerig op reageert. De e-2008 elektrische occasion had als optie rijbaanassistentie en actieve cruise control. Wil je dit hebben, kijk dan in de beschrijving van de aangeboden e-2008 occasion of dit erop zit.

Veiligheid

Verdere veiligheidssystemen zijn automatische verkeersbordherkenning en een vermoeidheidsdetectie, hoewel dit niet veroorzaakt kan worden door te lang aan één stuk door rijden. De wagen geeft er namelijk na maximaal 265 kilometer de brui aan, zodat je tijdens het laden even een dutje kunt doen.

 

VOLKSWAGEN E-GOLF (2014-2016, rijbereik 130-190 km, vanaf 15.000 euro)

Volkswagen had de e-Up al in het gamma en besloot in het hogere segment ook de populaire Golf als elektrische wagen aan te bieden, naast de brandstofslurpende Golfjes. Inmiddels is dit een kleine tien jaar geleden en als je nu naar de e-Golf van toen kijkt, zie je dat de auto er nog steeds fris bijstaat. De koets doet zeker niet gedateerd aan. Kijk je naar de actieradius, dan is het een ander verhaal. Waar de dieselende Golf op een volle tank met gemak 800 kilometer haalt, doet de e-Golf dat pas als je de auto tussendoor vijf keer oplaadt.

In alles net iets beter dan de e-Up

Maar goed, hoe vaak gaat het voorkomen dat je op een dag meer dan 130 kilometer rijdt? Woon-werkverkeer is toch meestal niet meer dan 50 kilometer. Meestal is het zelfs hooguit de helft. Wil je dan deze kilometers maken in de kleine e-Up of in de grotere, snellere en luxere e-Golf? Waar eerstgenoemde auto puur voor in de stad bedoeld is, kun je met de e-Golf de provincie nog eens uit.

Een elektrische occasion met pit

Volkswagen had het slim bekeken om het uiterlijk van de Golf praktisch ongewijzigd te laten. De e-Golf ziet eruit als een gewone Golf en schopt de liefhebber daarmee dus niet voor de benen. 115 paardenkrachten gecombineerd met een trekkracht van 270 Nm teisteren de voorwielen wanneer je het stroompedaal plots vloert. Het licht is nog maar net op groen gesprongen of je bent alweer vrolijk op weg. Niet de snelste Golf, maar vlot is-ie wel.

Snel laden

Toch is het zaak om je te beheersen. Elke keer als eerste wegsprinten bij het stoplicht (waar je alleen maar wat aan hebt als je vooraan staat) is niet handig, want het vreet stroom. Van de reikwijdte blijft weinig over bij volgas optrekken met de e-Golf. Gelukkig gaat opladen gewoon via je stopcontact thuis, bij een laadpaal of via een snellader. Met laatstgenoemde methode ben je binnen een half uur weer aan het sturen.

Energie terugwinnen met de e-Golf

Het afremmen op de motor en de mate van recuperatie (energie terugwinnen aan de accu) bepaal je door een tikje te geven tegen de versnellingspook. Zet deze in de hoogste stand en je hebt het rempedaal vrijwel niet meer nodig. De elektrische occasion uit 2014-2016 remt stevig op de motor. Toch zit het met het gewone remmen wel goed. Het elektrohydraulische systeem werkt nauw samen met het regeneratief remmen op de motor en verloopt geheel soepel zonder dat je er wat van merkt.

Heb je dus wat meer ruimte nodig voor jou en je gezin en wil je trouw blijven aan de beproefde designfilosofie van Volkswagen aangaande de Golf? Dan is deze auto voor jou, voor ongeveer de helft van de prijs van wat de auto oorspronkelijk kostte.

 

FIAT 500E (2013 via import, rijbereik 320 km, vanaf 12.500 euro)

Ondanks dat de 500e al in 2013 op de markt verscheen, werd de auto alleen in Californië geleverd. In de jaren erna is de reïncarnatie van de kleine Fiat van weleer hier massaal geïmporteerd en wordt de auto inmiddels hier en daar te koop aangeboden. Ondertussen werd vanaf 2020 de 500e ook officieel op de markt gebracht als de opvolger van de brandstofauto. Het duurde dus even voordat de auto hier via de dealer werd geleverd, al trok de liefhebber zich daar dus niets van aan.

Herkenbaar en vertrouwd

Never change a winning team, luidt het spreekwoord als je een succesnummer in de markt hebt gezet die precies de Fiat van 50 jaar geleden weerspiegelt en zo haar nagedachtenis in ere houdt. Natuurlijk heeft Fiat vrijwel geen wijzigingen in het uiterlijk doorgevoerd, ze zijn niet gek. Alleen de grille is verdwenen (maar die had de oer-500 toch al niet) en in de plaats daarvan zie je een afdekplaat met het ‘500’-logo erop. De ronde koplampen worden doorsneden door de opening van de motorkap (waar geen motor zit) en geven de auto een cartooneske uitstraling. Omdat de elektrische 500 een van de paradepaardjes was voor de toen nog zelfstandige PSA Groep, hebben haar ingenieurs zich uitgeleefd om er een waar kunststuk van te maken.

Komt ver op een lading

Het voordeel van zo’n kleine en relatief lichte auto (1.365 kg voor een elektrische auto is niet per se zwaar) is dat de hartendief op wielen bijzonder rap is. Vooral in de stad is de 500e een geduchte concurrent van de Mitsubishi MiEV, terwijl de wagen er stukken beter uitziet. In negen seconden zoem je geruisloos naar 100 km/h en rij je op deze snelheid verrassend stabiel over het vaderlandse asfalt. Met het rijbereik zit het wel snor: je rijdt Amsterdam-Enschede vice versa op een enkele lading, maar met een fluwelen rechtervoet. De auto helt niet over en met speels enthousiasme trakteert de elektrische occasion je op heerlijk snel bochtenwerk.

 

 

Prijzig

De elektrische occasion van Fiat is razend populair en daarom nog stevig aan de prijs. Nog steeds mag je je portemonnee trekken voor een auto van 10 jaar oud. Maar dan heb je ook wat. Een auto voor bijvoorbeeld de hippe freelancer. Iemand die in de binnenstad woont en snel en wendbaar vervoer nodig heeft terwijl hij in het weekend op bezoek gaat bij zijn familie in het oosten van het land. Of misschien wel heel iemand anders. Je mag het zelf invullen.

 

BMW I3 (2013-2017, rijbereik 190 (22 kWh) - 310 (33 kWh) km, vanaf 15.000 euro)

Het Beierse merk noemde het ooit het begin van een nieuw tijdperk: haar visie op en ontwikkeling van een volledig elektrische auto. En dan niet zomaar één, maar ook echt een BMW, met dito rijeigenschappen. Terwijl het merk het hybridetijdperk vijftien jaar geleden aan zich voorbij liet gaan, zet ze nu in op de toekomst van autorijden. BMW pakte met de i3 groot uit, zette de auto op een nieuwe basis en bekleedde de wagen met koolstofvezel. Voor dit alles werd er zo maar even een nieuwe productiefaciliteit op poten gezet.

Grille

Het resultaat mag er zeker wezen. Plotseling zag je de apart gevormde i3 rijden en de echte autokenner vroeg zich meteen af waarom de elektrische i3 nog steeds de karakteristieke grille (de ‘nieren’) had. Dat was voor een elektrische wagen toch niet meer nodig, een grille? Maar de hoogste baas wilde de i3 niet loskoppelen van BMW. Functioneel of niet, deze grille hoort op een BMW. Het design van de i3 was bij geen enkele andere BMW terug te vinden en dat maakte de i3 direct uniek in zijn soort.

Topkwaliteit interieur

In de BMW i3 heb je zeker de ruimte, met name als je niet veel langer bent dan 1,90 meter, want dan zit je achterin wat krap. Als bestuurder zul je daar geen last van hebben. Natuurlijk zijn de gebruikte materialen in het interieur van Duitse degelijkheid, dus van premium kwaliteit. In plaats van chemicaliën is er plantaardige olie gebruikt om het leer mee te bewerken. Andere materialen zijn van duurzaam bamboe en er is veel duur koolstofvezel verwerkt in het onderstel en de carrosserie.

 

Stil bommetje

Als rijdersauto is de BMW i3 als een rollend feestje. Als je het gewicht afzet tegen de hoeveelheid direct beschikbare paardenkrachten, dan snap je waarom. De i3 weegt dankzij haar lichte bouwmaterialen maar 1.170 kilo, terwijl je 170 pk tot je beschikking hebt, gecombineerd met een koppel van 250 Nm. In iets meer dan 7 seconden sprint de elektrische BMW naar 120 km/h om ─ bewust begrensd ─ bij 150 km/h te stoppen met versnellen. Nog harder en je accu wordt sneller leeggeslurpt dan een spin dat met een pas gevangen prooi doet. In de stad is het tof dat je bij een groen verkeerslicht in 3,7 seconden al op 60 km/h zit. De knaap in de Golf GTI naast je vreet z’n petje op van frustratie en de persoon achter je vraagt zich af wat hij zojuist gezien heeft.

Strak en direct

Het weggedrag is simpel gezegd compleet neutraal. Geen onderstuur en geen overstuur en omdat het zwaartepunt laag ligt, ligt de i3 snaarstrak op de weg. Z’n korte draaicirkel laat je de BMW sneller keren dan dat Usain Bolt de 100 meter sprint, wat wordt versterkt door z’n ultradirecte besturing. Overhellen doet de BMW wel iets, maar dat maakt de auto communicatiever. Je voelt zo goed aan waar je mee bezig bent en gaat minder snel over grenzen heen.

Ingenieus remsysteem

Aan één pedaal heb je in principe genoeg: het stroompedaal intrappen is versnellen en het pedaal loslaten is sterk afremmen. Gebruik je het rempedaal wel, dan zal de auto het remmen op de motor voorrang geven. Alleen in noodsituaties zoals een noodstop doen de klauwen, blokken en schijven een flinke duit in het zakje. Maar stel je eens voor; je kunt een berg afrijden en tóch gas bij moeten geven. Het afremmen op de motor vergt gewenning.

Range extender

Ben je echt fan van elektrisch rijden, maar ben je wat bezorgd om per ongeluk een keer door je stroom heen te zijn? Er is een BMW i3 op de markt verschenen (in de 22 kW én in de 33 kWh) met een range extender, twee versies die (bijna stiekem) een tweecilinder benzinemotor en een tankje van negen liter aan boord hebben zodat je een extra 150 kilometer kunt rijden. Geen gek idee eigenlijk, als je een keer je accu bijna leeg hebt gereden en je moet voor nood ergens naartoe. Dan hoef je niet te wachten totdat de accu is bijgeladen.

 

 

 

MERCEDES BENZ B-KLASSE (2015-2018, rijbereik 200 kilometer, vanaf 17.500 euro)

Als je met je auto je duurzame visie op een schone toekomst wilt etaleren dan moet je de B-klasse laten voor wat het is. Aan de buitenkant is de elektrische auto namelijk niet van z’n benzine- en dieselbroeders te onderscheiden. Mercedes koos hier bewust voor toen haar klanten bijna smeekten ‘om van een elektrische Mercedes geen ruimteschip te maken’. Alleen de typeaanduiding op de achterklep verraadt dat je met een stroomvreter te maken hebt. De visie van Mercedes staat wat dat betreft haaks op die van het extravagante BMW als het gaat om het design van stekkerauto’s.

Bestaand model

Die ingetogenheid typeert ook wel een beetje de Mercedesrijder, die toch wat meer gedistingeerd uit de hoek komt dan de eigenaren van bijvoorbeeld BMW. Een beschaafdheid die de berijders van de auto-met-de-ster niet onder stoelen of banken steken. De vele uitzonderingen bij beide merken daargelaten natuurlijk. Hierin te generaliseren is erg kort door de bocht. Het was trouwens ook veel gemakkelijker om een al bestaand model om te bouwen tot elektrische auto. De elektromotor en de batterijen werden bij Tesla uit de schappen gehaald en in de B-klasse geschroefd.

Accupakket uit Tesla

Niet alle accu’s die in de Tesla model S zitten heeft Mercedes overgenomen. Waar de Tesla 400 kilometer ver komt op een enkele acculading, zo moet de B-klasse het doen met de helft. Dit is nog altijd verder dan concurrent BMW i3 en onthoud daarbij ook; de Tesla model S is twee keer zo duur, ook als elektrische occasion. Maar in de B-klasse álle batterijen proppen komt het weggedrag niet ten goede. De wagen zou ook nog eens veel te duur worden voor de gewone sterveling.

Traditioneel

Het conservatisme komt ook terug in het instrumentarium van de Mercedes B-Klasse. Geen fancy gadgets en flitsende touchscreens maar een gewoon klokkenspel met een analoge snelheidsmeter en een wijzerplaat die de geleverde power laat zien per momentopname. In het midden extra informatie met betrekking tot je accu en andere nuttige zaken. Een indicator met cijferaanduiding laat zien hoeveel kilometers je nog hebt voordat je wagen weer aan de lader moet.

Zoek je een elektrische occasion waar je zowel privé als zakelijk prima mee voor de dag komt, dan is de Mercedes Benz B-klasse een absolute aanrader. Inmiddels is de auto goed te betalen. Je geniet nog jaren van alle luxe in de statusverhogende Duitse wagen.

 

 

RENAULT ZOE (2013-2016, rijbereik 130-210 km, vanaf 6.750 euro)

Naast de Clio is de Zoe het knuffelmodel van Renault, speciaal voor mensen die helemaal vallen voor het speelse uiterlijk. De aanblik van het front van de auto doet je denken aan een guitig cartoonfiguurtje dat zo weggelopen lijkt te zijn uit een animatiefilm voor 4-jarigen. Toch is dit wel een auto om serieus te nemen met z’n 88 pk en 220 Nm aan trekkracht. Zelfs de achterbak van de Zoe is ruimer dan die van de Clio, dus die kratten bier of de vele tassen met kleding kunnen zo achterin. De Renault Zoe wordt over het algemeen aangemerkt als een vijfzitter en dat is niet overdreven.

Zoe is uniek

De Zoe is dan ook een op zichzelf staand model. Bepaalde exterieurdetails vind je alleen terug op deze auto, zoals de verlichting. Ook in het lichte interieur is de sfeer anders dan in broertje Clio. Het maakt de Zoe optisch wat groter vanbinnen. Wat wel opvalt is dat je zitpositie wat hoog uitvalt. De oorzaak is het accupakket dat onder de wagen is opgeborgen. Je zit wat op de bok en dat is iets waar je tijdens de proefrit even goed op moet letten. Misschien vind je het juist prettig, maar je kunt je er ook aan gaan ergeren op de lange termijn.

Accuhuur

De aanschafprijs van de kleine elektrische occasion lijkt best laag voor een auto uit 2013. Voor minder dan 10.000 euro heb je een knap exemplaar op de stoep staan. Maar let op, er zit toch een addertje onder het gras, wat de prijs verder opdrijft: de accuhuur waar je aan vast zit. Of je moet er eentje vinden waarvan de vorige eigenaar de accu al van Renault heeft gekocht, maar dan zal de Zoe waarschijnlijk wel duurder uitvallen. Renault zegt wel dat de accu wordt vervangen als de capaciteit onder de 75% komt. Eventueel kan de 22 kWh-accu dan worden vervangen voor een 41 kWh-exemplaar. In 2021 stapte Renault af van het gedoe rondom accuhuur.

Stille genieter

De Zoe heeft een direct gasrespons alsof je een kat op z’n staart stampt. Elke keer schrik je weer van z’n levendige karakter. Tel daarbij op dat de elektrische auto werkelijk fluisterstil z’n werk doet en je snapt dat je je passagiers de stuipen op het lijf jaagt wanneer je plots met vol vermogen wegstuift. Je bent geneigd te denken dat je door de stilheid van de Zoe veel windgeruis hoort, maar ook daar heeft Renault de geluidsisolatie prima op orde. Hetzelfde geldt voor het onderstel, deze schittert door auditieve afwezigheid.

 

Wallbox bijna noodzakelijk als je gemak wilt

De actieradius slinkt wel door het vele naar de bodem trappen van het stroompedaal. Het feest moet ergens van betaald worden. Bedenk dan wel dat je de Renault Zoe van deze generatie niet zomaar even aan je gewone stopcontact kunt hangen, dat gaat niet. Een Wallbox laten installeren is dan een moetje als je thuis wilt laden. Aan de snellader gaat trouwens ook niet. De Zoe moet wisselstroom hebben, terwijl snelladers alleen gelijkstroom leveren. Bij een gewone laadpaal bij de bakker om de hoek ben je twee tot drie uur bezig om ‘m vol te krijgen.