Met een Plug-in Hybrid combineer je het beste van twee werelden. Enerzijds maak je dankbaar gebruik van de oude vertrouwde verbrandingsmotor (benzine, diesel of LPG) en tank je gezellig bij de pomp. Als tweede heb je de beschikking over een extra elektrische aandrijving die gevoed wordt door een accu. Zoals de naam Plug-in Hybrid (PHEV) al aangeeft, worden deze accu’s opgeladen aan een stopcontact of laadpaal via een stekker. In vergelijking met een gewone hybride (HEV), die tijdens het rijden wordt opgeladen, kun je tientallen kilometers verder rijden op alleen de elektromotor. Met een HEV rijd je hooguit een paar kilometer volledig elektrisch.


Rijd je veel korte afstanden, dan is een plug-in hybride een uitstekende keuze als het gaat om relatief zuinig rijden. ’s Nachts laad je de auto op en vroeg in de ochtend rij je volledig elektrisch van Amsterdam Sloterdijk naar Amsterdam Zuidoost. Geen laadpaal op je werk? Dan kun je ook nog terug naar huis, zonder dat je de verbrandingsmotor hoeft aan te spreken.


Vind je het geen probleem elke dag je auto op te laden én ook te moeten tanken zo nu en dan? Dan geniet je van de voordelen die een plug in hybride je biedt. Je hoeft niet bang te zijn stil te vallen als de accu’s leeg zijn. Je wagen schakelt automatisch over op gewone brandstof. Je merkt dat je een heel stuk zuiniger rijdt en de voordelen geniet van (voorlopige) overheidssubsidies.


Maar wat zijn nou de beste Plug-in Hybrid auto’s van het moment? Welke rijdt het verst op een enkele lading en is daarnaast zuinig met brandstof? Of welke wagen is kwalitatief hoogstaand en geeft de beste rijbeleving? Hieronder volgt een beknopte lijst met de beste Plug-in Hybrid auto’s van het moment (2023).


Wil je hierna verder advies over de aanschaf van een plug-in hybride of is er nog iets anders wat verduidelijkt moet worden? Neem dan contact op met de vriendelijke medewerkers van Dealerdirect en vuur al je vragen op hen af. Zij helpen je ook met de verkoop van je oude wagen via ikwilvanmijnautoaf.nl en geven altijd de beste prijs. Laat je verrassen en rij binnenkort in een Plug-in Hybrid auto.

 

 

 

 

 

 

VOLVO XC90 T8 RECHARGE

 

Van Volvo werd vroeger ooit spottend gezegd dat het ‘de snelste tractoren ter wereld’ waren. Een twijfelachtig compliment, gebaseerd op vooroordelen en jaloezie. De aversie kwam voort uit het beeld van Volvo als zijnde lomp en saai. Natuurlijk onterecht. Buiten de vierkante modellen van toen bestonden er ook de door Bertone getekende goed gelijnde wagens die niet kapot te krijgen waren (262C Bertone V6).
Vandaag de dag maakt Volvo nog steeds onverwoestbare wagens die eruitzien alsof ze als een locomotief een stuk of drie treinstellen kunnen trekken. Maar dan wel in een zeer luxe en deftige jas, met designelementen die smaakvol en volledig bij de tijd zijn.


Ruimte alom

De Volvo XC90 T8 heeft nog steeds een beetje de stroomlijn van een antieke kledingkast en het formaat van een Rotterdamse zeecontainer, maar dat heeft als voordeel dat er binnenin een compleet universum aan ruimte is. De bijna 5 meter lange SUV is een zevenzitter ondanks dat er ook plek voor de accu’s is opgeofferd. Ondanks dat heb je in de kofferruimte nog steeds 316 liter tot je beschikking, met een volle auto aan passagiers. Je carport moet er in ieder geval wel op berekend zijn. Reed je hiervoor een Astra of een Focus, dan is het verstandig om even de maat op te nemen van de uitbouw naast je huis, voordat je de Volvo aanschaft.


Houderschapsbelasting

De twee motoren geven je beide bereidwillig 390 pk en een koppel van 640 Nm. In 5,6 seconden dender je met het gevaarte naar de 100 km/h. Bedenk dat de XC90 T8 maar liefst 2.245 kg weegt, evenveel als een Rolls Royce uit de jaren 90 van de vorige eeuw of de Ford F-150 pick-up trucks die aan de overkant van de grote plas rondrijden. Omdat de Volvo minder dan 50 gram CO2 per 100 kilometer uitstoot, betaal je in 2023 en 2024 het halftarief aan houderschapsbelasting. Let wel, in de jaren daarna gaat het van een driekwarttarief (2025) naar een voltarief (2026). Uiteindelijk ga je toch weer de overheid volledig betalen voor je plug-in hybride.


Veiligheid en comfort

Qua rijbeleving is met de Volvo XC90 T8 de nadruk gelegd op comfort. Dat typeert de grote lobbes ook wel een beetje. De voortreffelijke zetels dragen zeker ook bij aan dit gevoel en laten je uitgerust uitstappen na 200 zorgeloze kilometers. De Volvo XC 90 scoort een tien met een griffel als het aankomt op actieve en passieve veiligheid. Een uitgebreid pakket aan voorzieningen en de stevige kooiconstructie maken van de Volvo een figuurlijke bunker die je een mate van bescherming biedt. Relatief gezien dan, veilig rijden en anticiperen is en blijft de basis van je rijgedrag.

 

Zuinig dankzij de plug-in hybride techniek

Op langere termijn merk je dat het verbruik van de Volvo uitkomt op een knappe 3 liter per 100 kilometer (Volvo claimt 2,2 l/100 km), wanneer je zowel op benzine als op stroom rijdt. Geen slecht cijfer voor de discrete en daardoor tijdloos ogende grote Volvo. Rij je voornamelijk elektrisch door de stad en niet meer dan 50 kilometer per dag, dan doe je langer met een volle tank benzine.

 



OPEL GRANDLAND 1.6 Turbo Hybrid Ultimate

Opel stond lange tijd bekend als de auto voor de brave huisvader die op veilig speelt en niet te veel wil opvallen. Dat stadium is het merk allang voorbij. De doelgroep verschoof in de loop der jaren naar een wat jonger publiek en vandaag de dag is Opel levendiger dan ooit. De nieuwe designtaal van Opel met het onder andere kenmerkende front maken ook van de Grandland een frisse verschijning.

 

Vooral heel praktisch

Desondanks blijft Opel vasthouden aan z’n unique selling point: Verstandige, ruime en vooral praktische wagens bouwen. Hard rijden wil je niet met een wagen als deze. Doe je het wel, dan merk je dat de Opel door zijn hoge gewicht en op een slecht wegdek niet meer zo comfortabel rijdt. Glad asfalt is waar de Grandland zich op zijn gemak voelt. Daar haalt de SUV trouwens wel een topsnelheid van 225 km/h, als het moet. In 8,5 seconden tik je de 100 km/h aan. Voldoende om rap uit de startblokken te sprinten.


Niet gaan jagen met de Grandland

De 1.6 Turbo krijgt als plug-in hybride hulp van een elektromotor die, als deze leeggereden is, verder gaat als gewone hybride en onder het rijden een beetje opgeladen wordt. De benzinemotor speelt dan de hoofdrol. Thuis of op locatie laad je de accu weer op voor de volgende ronde. De twee motoren en de automaatbak zijn goed op elkaar afgestemd en vullen elkaar aan. Behalve als je plotseling veel vermogen vraagt, dan moet de Opel nadenken. Als een olifant in de porseleinkast hakt de automaat er nogal onsubtiel in en dat voel je behoorlijk. Rustig rijden zonder coureursambities te hebben werkt het beste.


Hete koffie

Leuk detail is dat de Opel Grandland beschikt over een 230-volt-aansluiting. Handig als je onderweg je laptop wilt opladen of op reis een snelle bak koffie wilt zetten. Heb je sowieso veel spulletjes bij je die je vroeg of laat nodig hebt? De bagageruimte in de Grandland is er één van de categorie ‘lekker ruim’ en biedt plaats aan bijna 400 liter bagage. Er kunnen heel wat kratjes bier in en dat is voor een plug-in hybride niet gek.

De Opel Grandland heeft dankzij z’n slimme ontwerp een amper aflopende daklijn en dat komt de lange achterpassagiers ten goede. Verplicht onderuitgezakt moeten zitten zoals in andere plug-in hybride wagens in dit segment, is niet nodig.




CUPRA FORMENTOR 1.4 E-HYBRID VZ

De naam Cupra is onlosmakelijk verbonden met het Spaanse merk Seat, dat op haar beurt weer onderdeel is van de Volkswagen Group. De naam Cupra (samentrekking van ‘cup’ en ‘racing’) staat voor een levendige rijbeleving gebundeld met brute sportiviteit met als product pure emotie. De Formentor is het eerste model van Cupra dat niet als Seat verkocht wordt. Het staat er wat dat betreft los van, ook al komen een paar stijlelementen van Seat-modellen wel terug in de Formentor. Twee hybrides waar je uit kunt kiezen: de VZ e-Hybrid (245 pk) en de gewone e-Hybrid (204 pk). Wil je niet alleen snel, maar juist de overtreffende trap daarvan? Kies dan voor de VZ, afgeleid van het Spaanse ‘Veloz’, dat snel betekent.

 

Brute bak met een gespleten persoonlijkheid

Voorlopig rij je in een wagen die door veel mensen niet herkend wordt. Het logo op de grille is onbekend, dus wees voorbereid op vragen. Die krijg je toch wel, want de wagen ziet er voor een SUV best bruut uit, en dat matcht eigenlijk niet. Hoewel, SUV … Je merkt tijdens het rijden dat de auto zó dynamisch is, dat het lijkt alsof je in een reguliere hatchbak scheurt. De neus van de plug-in hybride zoekt op jouw commando al heel snel de binnenkant van de bocht op, zonder vertraging. De respons op het stuur is direct en de communicatie levendig. Alleen omdat de neus van de wagen wat hoger is dan bij een gewone hatchbak ─ omdat de auto toch wat hoger op z’n poten staat ─ weet je dat het een SUV is.


Olé!

De Cupra Formentor is dol op bochten en betrekt jou als bestuurder er graag bij met z’n directe besturing en prima grip. De Spaanse furie met uitgesproken temperament helt verrassend genoeg niet over in een bocht maar is wel lekker lichtvoetig van aard. Al dat geweld wordt dankzij de grote remmen goed opgevangen, de vertragingskracht is uitstekend. De Formentor maakt de stierenvechter in je los en blijft je uitdagen om snel te gaan.


Van comfort tot Spaans benauwd

Het instrumentarium bied je de mogelijkheid om de rijeigenschappen van de Cupra Formentor naar je persoonlijke smaak in te stellen. Rijstanden zoals Comfort, Sport, CUPRA en Individual. In ‘individual’ kun je bijvoorbeeld de demping instellen, de stuurinrichting, het motorgeluid (V8-nepgeluid dat je prachtig vindt óf juist haat) en andere persoonlijke voorkeuren. Iedere regelmatige bestuurder kan in het configuratiescherm de Cupra instellen naar eigen beleving en rijgedrag. Als je op elke slak zout legt en niet snel tevreden bent, dan kun je in de Cupra naar hartenlust variëren.


Ultieme samenwerking

Seat Cupra heeft met de hybride Formentor een waar kunststukje neergezet, waarbij sportiviteit een huwelijk is aangegaan met elektrificatie, zij het in een driehoeksverhouding met de 1.4 benzinemotor. Maar omdat die twee verschillende motoren perfect met elkaar samenwerken is er geen jaloezie te bespeuren onderling. Jij als plug-in hybride polygamist geniet daar de voordelen van en haalt er de welverdiende pleziertjes uit. Kost je een kleine € 55.000, maar dan heb je ook wat …

 

 


PORSCHE CAYENNE E-HYBRID COUPÉ

Het was in 2002 nogal erg gedurfd van Porsche om naast al de ranke sportwagens zoals de beroemde 911, ook een SUV aan het gamma toe te voegen. Het was voor de fans van het merk dan ook even slikken. Uiteindelijk verkocht de fullsize SUV als een malle. Alleen in 2016 rolden er meer dan 70.000 Cayennes van de band en werd de mastodont voorzien van plug-in hybride techniek. Deze technologie wordt al toegepast op de Panamera, maar de Cayenne deelt alleen de 135 pk en 400 Nm sterke elektromotor. De rest van de grote wagen, zoals benzinemotor, transmissie en het gehele platform zijn exclusief ontworpen voor de Cayenne.


Klaar voor actie

De benzinemotor met turbo in de Cayenne is net zo potent als een dolle fokstier op steroïden en levert een niet misselijke 340 pk en 450 Nm. Samen met de elektromotor is een koppel van 850 Nm in theorie mogelijk, ware het niet dat de achttrapsautomaat dat geweld niet aankan. Het koppel is daarom begrensd op 700 Nm, wat nog steeds tot de verbeelding spreekt. Spreek je alle paardenkrachten aan, dan mobiliseer je er 462 waarmee je in exact vijf seconden naar de 100 km/h versnelt. Daarmee is de Porsche nog maar net wakker geschud, want het ding dendert door totdat de 253 km/h is bereikt.


Ook economisch als je dat wilt

Maar als je een beetje geeft om de inhoud van je portemonnee, doe je dit niet elke keer als je A3 bij Emmerich opdraait. Anders had je in plaats van de plug-in hybride de gewone benzineversie wel gekocht. Nee, je bent blij dat je dankzij het 14,1 kWh grote accupakket theoretisch 44 kilometer kan afleggen voordat de machtige V6 voor je aan het werk moet. Rij je elektrisch, dan voel je bij het intrappen van het gaspedaal een voelbare weerstand. Je weet dan dat daarmee de limiet is bereikt voordat de verbrandingsmotor aanspringt. Is de accu leeggereden? Dan gaat de Cayenne over op de hybride-modus. Afhankelijk van de vermogensvraag zal de Cayenne schakelen tussen elektrokracht, benzinevermogen of een combinatie. Maar de aandrijflijn is altijd stil, niet schokkerig en op de achtergrond dankzij een koppelomvormer die ongemerkt z’n werk doet.


Hoeken met dat ding!

Sportiviteit in combinatie met een SUV, is haast als vloeken in de kerk … door de pastoor. Het is eigenlijk niet te verenigen. Maar Porsche zou Porsche niet zijn als ze toch niet met een technisch wonder op de proppen zouden komen. Met de Cayenne E-Hybrid Coupé zijn ze erin geslaagd om de grenzen van de fysica op te zoeken. Het is best bizar hoe beheerst en bijna vanzelfsprekend de grote 2,3 ton zware Porsche onverantwoordelijk snel in een bocht te drukken is. De ingenieurs van Porsche waren óf een beetje gek, óf geniaal. Waarschijnlijk een combinatie van die twee en door Porsche vereist als belangrijkste karaktereigenschap in haar technisch medewerkers.


Met een vanafprijs van € 102.800 is de elegant en rappe tank geen goedkope jongen. Maar het is wel een van de beste Plug-in Hybrid auto’s die er te krijgen is in dit segment.

 

 

 

VOLKSWAGEN ARTEON 1.4 E-HYBRID

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is de Volkswagen Arteon geen rechtstreekse opvolger van de Passat. Toch zijn de modellen wel sterk met elkaar verweven als een soort twee-eiige tweeling. In feite is de hatchbak de voortzetting van de spannend gelijnde (Passat) CC, die geen echt succes werd. De Arteon, met het eerste deel van z’n naam verwijzend naar het Engelse woord voor ‘kunst’, is in de wielbasis vijf centimeter langer dan de gewone Passat. Ook het uiterlijk is spannender dan die van z’n conservatieve broertje. De Arteon oogt sportiever met z’n motorkap die zowel van voren tegen de grille als boven de wielkasten heen is gevouwen. Samen met z’n giftig kijkend front dwingt de auto linksrijders als vanzelf naar de rechterbaan.


Vertrouwde techniek

Onder de kap de oude vertrouwde 1.4 TSI turbo-benzinemotor in combinatie met de elektromotor, die goed is voor een systeemvermogen van 218 trappelende paarden. In 7,8 seconden tik je de maximumsnelheid aan die overdag op de snelweg geldt en na 222 km/h gooit de Volkswagen de handdoek in de ring. In theorie is een verbruik van 1 op 90,9 mogelijk, iets meer dan een liter brandstof per 100 kilometer. Dan moet je wel optimaal gebruik maken van de mogelijkheid elektrisch te rijden op plekken waar de benzinemotor het toestaat, zonder dat deze bij moet springen. Een elektrische theoretische actieradius van 61 kilometer is volgens Volkswagen haalbaar.


Reiswagen

De afwerking in de Arteon is dik in orde, zoals je van Volkswagen verwacht. Via het instrumentarium bedien je de navigatie en een draadloze Apple CarPlay of Android Auto-verbinding. De 4,86 meter lange wagen is het toonbeeld van comfortabel rijden, maar mist toch een zekere dynamiek, hoewel dit zeker niet storend is. Het is ook subjectief en alleen te beoordelen als er genoeg automobiele referenties zijn waar je de auto aan kunt spiegelen. Nog steeds is de Arteon een bijzonder goede Volkswagen die je veel fijne reiskilometers geeft.


Travel Assist

De Travel Assist geeft je een paar extra ogen dat rijden veiliger maakt. Als slimme bijrijder helpt het systeem bij sturen, remmen, optrekken en het op afstand houden van weggebruikers. Op basis van GPS-informatie weet de Travel Assist precies hoeveel hij moet bijsturen en afremmen in bochten. De Side Assist houdt je dode hoek in de gaten en grijpt in met een kleine stuurcorrectie. Jij houdt je handen aan het stuur en ervaart het gemak van dit rijhulpsysteem. Het systeem werkt tot de in Nederland illegale snelheid van 210 km/h.


Marilyn Monroe

Zakelijk gezien is de wagen met z’n beperkte CO2-uitstoot van 26 g/km en onder alle omstandigheden lage verbruik een representatieve metgezel. Je rijdt in een goed smoelende kar die tegelijkertijd geen negatieve weerstand oproept bij anderen. Zoals Volkswagen zelf zegt: ‘Met de Arteon hoef je nooit meer te kiezen tussen extravagant en elegant’. Een beetje de Marilyn Monroe onder de auto’s. De twee door Volkswagen beschreven uiterlijke kenmerken zijn zó met elkaar in balans, daar moppert geen mens over. Nee, stiekem vind je het sexy en blijf je ernaar kijken.




MERCEDES-BENZ CLA 250 E SHOOTING BRAKE

Mercedes-Benz liet geen kans onbenut om elk hoekje van de markt te vullen met allerlei soorten carrosserievarianten. De Shooting Brake is een kruising tussen een vierdeurs coupé en een stationwagen. Je moet twee keer met je ogen knipperen om te analyseren wat je nu eigenlijk ziet. Toch zijn de lijnen elegant en kloppen de verhoudingen, ook al hebben passagiers op de achterbank na een lange rit beginnende symptomen van een nekhernia. Voorin zit je wel als een vorst en baad je in luxe. Je geniet van een hoogwaardige afwerking en het gebruik van materialen van hoge kwaliteit.

Realtime info

De coupé-achtige lijnen en de hoge tekening van de portieren geven je een gevoel van geborgenheid en een zekere anonimiteit. Je bent wat minder zichtbaar, wat je als een voordeel maar ook als nadeel kunt zien. Alleen al de standaarduitvoering bied je veel features en omvangrijke highlights dankzij de vormgeving van het interieur. Mercedes heeft goed naar z’n klandizie geluisterd bij het ontwerp van het interieur. De widescreen cockpit heeft dan misschien niet de warmte en de charme van een ouderwetse klokkenwinkel, maar geeft je wel veel meer realtime informatie. De futuristen onder ons zijn juist weer dol op dit soort recht-toe-recht-aan gadgets.


Zelflerend systeem

Het MBUX-systeem stel je in naar je persoonlijke voorkeur. De weergave van het instrumentarium- en mediadisplay past zich al zelflerend aan jou aan en onthoudt de door jouw gewenste sfeerverlichting en rijstand, maar ook favoriete songs en de weg die je aflegt naar je werk. Alles op dit gebied kun je programmeren zoals het bij jou past. Het systeem leert jou als bestuurder steeds beter kennen. Zodra je de auto instapt zoekt het systeem direct je favoriete zender op en toont je een snellere route naar je bestemming als er onverhoopt een file op de A10 staat. Aan veiligheid is ook gedacht. Je bedient het systeem door middel van spraak, via gebaren/handbewegingen of direct via het touchscreen.

Wil je de stoelen, bekleding en andere elementen nog meer individualiseren, dan kies je voor de uitrustinglijnen ‘Progressive’ of ‘AMG’. Je mag dan wel iets dieper in de buidel tasten, maar gezien de totaalprijs van de CLA 250 E Shooting Brake gaat dat om enkele procenten. Niets om over wakker te liggen.


Verbruik

Mercedes-Benz claimt dat de CLA 250 E Shooting Brake een WLTP-verbruik heeft van 0.8 tot 1,1 l/100 km bij een gecombineerd gebruik van zowel de elektro- als de benzinemotor. Het stroomverbruik is volgens dezelfde meetmethode 15,1 tot 17,2 kWh/100 km. Opladen aan de snellader doe je in 20 minuten wanneer je gebruik maakt van een DC-sneloplaadpunt met een voedingsspanning van 400V en een stroomsterkte van minimaal 500A. Verdere kille cijfers geven aan dat de wagen een CO2-uitstoot heeft van 19-26 g/km, zodat de overheid je voorlopig beloont met korting op de houderschapsbelasting. Waar je als koper van één van de beste plug-in hybrides met-ster-op-de-motorkap waarschijnlijk óók niet wakker van ligt.