Top 10 ruime gezinsauto’s

 

Er komt een moment in je leven dat je beseft dat je auto niet meer voldoet aan de veranderende eisen die je eraan stelt. Gezinsuitbreiding is daar een goed voorbeeld van. Je beseft je plotseling dat de kinderen niet altijd klein zullen blijven maar tot volwaardige volwassenen uitgroeien. Zover is het nog lang niet, maar toch weet je dat alle leden van het gezin veilig in je wagen moeten kunnen plaatsnemen. Met pijn in je hart moet je snelle coupé dan toch echt het veld ruimen en plaats maken voor een ruime gezinsauto.

 

Enkele eisen stel je wel aan de aan te schaffen gezinsauto. Het moet geen eenheidsworst zijn, geen duffe saaie wagen die je niet aan je vrienden durft te laten zien. Het design moet spannend zijn. De ontwerpers moeten er echt hun best op hebben gedaan. Verder moeten de voetbalspullen van je kinderen er in passen, samen met de kinderwagen van de jongste telg uit de familie. Twee keer per jaar ga je op vakantie, dus alle vakantiekoffers moeten mee kunnen. Een vier- of vijfdeurs is wenselijk en omdat je koters groeien als kool, wil je een ruime wagen.

 

Omdat je met de ruime gezinsauto kilometers gaat maken moet deze zuinig en comfortabel de rit van A naar B kunnen maken, zonder dat de Wegenwacht met je mee hoeft te rijden. Last but not least: de wagen mag niet ouder zijn dan een jaar of vijf. Dan blijft er een top tien van ruime gezinsauto’s over waar je je gedachten over laat gaan. Welke is er geschikt voor jou en je gezin?

 

Opel Grandland X

Ondanks dat het kleinere broertje van de Grandland, de Crossland, in 2019 tot ‘Gezinsauto van het jaar’ is uitgeroepen, is de Grandland een slag groter. Opel zelf staat bekend om degelijkheid en betrouwbaarheid, zonder in te boeten op stijl en stoerheid. De zuinige 1.2-liter driecilinder basismotor is goed voor 130 pk en heeft voldoende pit. Lange afstanden rijden is geen straf met de SUV. Voor alle inzittenden is er genoeg been- en hoofdruimte en de bagageruimte meet 514 liter. Alleen bochtige wegen houdt de Opel niet van. De zijdelingse steun van de stoelen komt enigszins tekort wanneer je een rotonde iets te snel neemt.

 

 

 

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Met z’n stoere en robuuste uiterlijk laat de Toyota goed zien uit welk hout hij gesneden is. Waar de vroegere RAV4-modellen je portemonnee leegslurpten vanwege de dorst naar benzine, zo zuinig is het model tegenwoordig. Het gedeeltelijk elektrisch rijden doet daarbij een flinke duit in het zakje. Volledig elektrisch is het mogelijk om 75 kilometer af te leggen dankzij de 155 kg zware accu die onder de vloer is weggewerkt. De viercilinder 2.5 benzinemotor springt geruisloos bij als de accuspanning het niet meer trekt. Lange afstanden zo zuinig rijden kan alleen als er onderweg genoeg oplaadpunten zijn. Neem je de wat kleinere laadruimte voor lief, dan heb je aan de Toyota een razendsnel accelererend eco-monster met een indrukwekkend systeemvermogen van 306 pk.

 

Volkswagen Touareg R V6 of V8

Wil je bij de kenner indruk maken, maar verder redelijk onopvallend door het verkeer bewegen én heb je wat extra geld dat brandt in je portemonnee? Dan is de Volkswagen Touareg er eentje die je hoe dan ook moet bekijken bij de dealer. Waar je de SUV tien jaar geleden nog kon bestellen met een heuse W12 onder motorkap, moet je het nu stellen met een V6 of een V8. Teleurgesteld wordt je absoluut niet. Je mag dan wel een ruime gezinswagen hebben, maar het is een roedel wolven in schaapskleren! Het topmodel van Volkswagen houdt de geluidsproductie in de wagen bij volgas beschaafd. Je jongste kind zal er niet wakker van worden. De bagageruimte slikt 810 liter aan spullen en met de bank plat kun je bijna de Shetlandpony van je dochter kwijt. Neem je een Touareg uit 2020, dan is de grootste afschrijving er al af. Toch blijft de SUV redelijk waardevast.

 

Skoda Superb Combi 1.4 TSI PHEV 

Een wagen van bijna vijf meter lang met een gemiddeld verbruik van 1,4 l/100km (1 op 71,4). Jaren geleden ondenkbaar, bij Skoda realiteit. Met de ruimte van een stretched limousine (nou ja, bijna) is een geslaagd ritje naar de bouwmarkt zo gepiept. Je gezin zit niet op elkaars lip en de vakantie begint al in de wagen zelf. De plug-in hybride heeft en vermogen van 218 pk en trekt de gigant binnen 8 seconden naar de 100 km/uur. De overgang van stroomvoorziening naar fossiele brandstof verloopt zonder haperingen. Jammer dat de stekkerpoort in de grille is weggewerkt zodat je de ruime gezinsauto met de neus naar voren op de oprit moet zetten als je hem wilt opladen. Bevindt je kantoor zich binnen een afstand van 40 kilometer? Dan hoef je in principe geen druppel benzine te verbruiken als je er rustig en beheerst heen rijdt. Het product van Volkswagen heeft een uitstekende bouwkwaliteit. Wel moet je hier en daar genoegen nemen met hard plastic. Wil je toch wat meer premium materialen en maakt iets minder ruimte je niet uit? Ga dan voor een vergelijkbare Volkswagen Passat.

 

 

Ford Puma 1.0 of 1.5 Ecoboost

Hoeft het allemaal nog niet zo groot en ruim omdat je gezin nog in de kinderschoenen staat, letterlijk, maar je houdt wel van stoerheid dat zich uit in looks én de naam? De Ford Puma staat voor je klaar. Nee, het gaat hier niet om de kleine Coupé van rond de eeuwwisseling, maar zijn spirituele opvolger. Ondanks dat de nieuwe Puma een SUV is, zijn er met wat fantasie gelijkenissen te bespeuren met zijn illustere voorganger. Qua styling dan. Er is in ieder geval volop keuze qua motorisering. Plug-in hybride? Geen probleem. Liever alleen benzine? Je zegt het maar. In bijna alle gevallen gaat het om de kort geleden ontwikkelde krachtige 1.0 Ecoboost, van 95 pk tot 155 pk. De krachtige ST-versies doen het met een 1.5 liter Ecoboost en zijn dan goed voor 200 pk.
Ben je echt lang (1.90 meter+), dan heb je misschien de neiging om met je kruin het dak te toucheren. Gelukkig kun je je stoel verstellen voor een goede zitpositie.

 

Opel Insignia Sports Tourer

De Insignia is er eentje van een uitstervend ras, zeker de sedanversie. De stationvariant is een waar vlaggenschip en kan zich bijna meten met de premiummerken in het D-segment.
Vanaf de achterbank zullen je (kleine) passagiers geen last krijgen van claustrofobie. De ruimte achterin is riant en met de achterbank plat vervoer je de voetbalspullen van een half elftal. Dan kan er nog een kratje of twee aan bier bij. Opel heeft stevig ingezet om die ruimte te verkrijgen. Onder andere door gebruik te maken van een lange wielbasis. De relatief zuinige 1.5 turbomotor (165 pk) rijdt onder alle omstandigheden prettig, maar had iets verfijnder gemogen. Bij lage toerentallen en een volgepakte wagen lijkt de motor wat te zwoegen, maar hinderlijk wordt het niet.

 

Seat Leon Sportstourer 1.0 TSI 90 pk

Heb je voorlopig nog geen zin in elektrisch rijden omdat je de geur van benzine niet wilt missen. Je bent niet de enige. Maar met de huidige benzineprijzen constant de geur van benzine moeten opsnuiven omdat je wéér bij de pomp staat, wil je ook niet. Zuinig omspringen met het kostbare sap. En vanwege de gezinsuitbreiding moet er een stationwagen komen. Niet te groot en niet te klein. Al deze ingrediënten komen samen in de Seat Leon 1.0 Sportstourer. Een sportieve station die zijn technische genen deelt met de Skoda Octavia. De wagen ziet er spannend uit door de vele designdetails. De vorm van de koplampen geven de wagen een boze look. Ben je van de gadgets, dan zal het modulaire entertainmentsysteem je ettelijke uren zoet houden. Letterlijk, want het is geen gemakkelijk systeem om even snel onder de knie te krijgen.



Jaguar SUV I-Pace

Voor de vader of moeder die graag in stijl wil rijden, maar ook erg milieubewust is, is er de Jaguar SUV I-Pace. Keuzestress krijg je niet echt bij het kiezen van de (elektro)motorisering: Standaard brengt de Jaguar 400 pk met zich mee wat hij afvuurt op alle vier de wielen. De wagens zijn zeer snel en excelleren vooral op de tussensprints. Accelereren van 50 naar 80 km/uur kost je 1,3 seconden. Dat is een paar keer knipperen met je ogen. Vergelijkbare wagens op benzine krijgen tijdens een stoplichtsprint meestal je achterwerk zien. Van de Jag dan. De cabine is wegens het ontbreken van een brandstofmotor wat naar voren geplaatst, wat in het voordeel werkt qua binnenruimte.
Je kinderen zullen het ook een feestje vinden wanneer ze worden opgehaald van school door papa in z’n dikke Jaguar. Een ruime gezinsauto met stijl en een zekere flair. Kost wel wat…

 

Volvo XC40 T2

In het rijtje, niet erg groot, maar wel hoog én robuust. De Volvo XC40 T2 oogt alsof je er zonder problemen mee door een spouwmuur kunt rijden. De wagen is wat dat betreft best fors qua gewicht en daarmee voelt de auto enorm veilig aan. Wel zo fijn als je met je gezin onderweg bent. Omdat de auto zo hoekig is, zit je binnenin als een vorst. Ruimte genoeg. De prestaties zijn wat ondermaats in vergelijking met al het blitse en snelle spul wat er verder rondrijdt, maar de Volvo scoort wel veel punten op het gebied van comfort. Bedenk dus wel, dat als je op vakantie gaat naar de Alpen, dat de volgeladen Volvo wat moeite zal hebben met de steile bergweggetjes.
Wil je toch liever extra vermogen, dan kun je kijken naar de XC60 of zelfs de megalomane XC90. Let op, deze joekels van ruime gezinswagens lusten een flinke slok benzine.

 

Audi A6 1.8 TFSI

Natuurlijk mag de auto met de ringen niet ontbreken in dit rijtje. Als je zakelijk goed voor de dag wilt komen en tegelijkertijd een ruime gezinsauto wilt rijden, dan zit je met de sedan goed. De facelift van 2018 is aan de buitenkant minimaal geweest, wat aangeeft dat ze bij Audi over het design meer dan tevreden waren. De wagen is voorzien van allerlei veiligheidssnufjes, zoals een waarschuwingssysteem voor als je tijdens het rijden onverhoopt je concentratie verliest. De ‘Secondary collision brake assist’ is er ook eentje van dat kaliber. Bij een aanrijding gaat de Audi op de rem zodat hij niet verder rolt. Door de aflopende daklijn kan het zijn dat je boomlange vijftienjarige zoon met z’n hoofd tegen het dak aanzit. Veel zal het niet schelen. Ben je bereid om twee keer zoveel geld uit te geven voor de ultrasnelle S6-versie? Dan is het te hopen dat je vlak bij een Duitse Autobahn woont. Hier in Nederland ben je anders zo je rijbewijs kwijt wanneer je het rechterpedaal vloert. Ook met een ruime gezinsauto.

 

Natuurlijk is dit lijstje verre van compleet. Maar het geeft je wel een idee wat er allemaal op de markt te krijgen is aan sportieve, goed gelijnde en vlot ogende ruime gezinsauto’s. Ga er rustig voor zitten en overdenk alle opties. Bepaal je budget en bedenk hoe lang je in de auto wilt gaan rijden. Je kinderen worden ook groter natuurlijk. Kom je er niet uit, dan helpen de professionals van Dealerdirect je graag op weg met goed en eerlijk advies.