Zoeken naar een betaalbare elektrische occasion

Nu we de komende decennia de overstap maken op elektrisch vervoer, zal tegen die tijd een nieuwe auto met accu betaalbaarder zijn. Dat is vandaag de dag nog een behoorlijke uitdaging. Op enkele goedkopere prijsvechters na zijn alle nieuwe, redelijk ruime elektrische auto’s pas mee naar huis te nemen als je minimaal 40.000 euro achterlaat bij de dealer. Wil je echt luxe rijden moet je het reservevakje van je portemonnee ook openritsen en de inhoud aanspreken.


Elektrisch rijden niet meer in de kinderschoenen

Inmiddels zijn er al een aantal elektrische modellen op de tweedehandsmarkt verschenen die een tweede leven willen bij een nieuwe eigenaar. Wagens die nog een hele ronde meekunnen en waar je nog veel plezier aan zult beleven. Elk jaar komen er meer elektrische auto’s op de markt, allemaal doorontwikkeld ten opzichte van eerdere modellen. Het zijn vaak de wagens die van zakelijke leaserijders zijn geweest en vervolgens na drie tot vijf jaar op de particuliere tweehandsmarkt terechtkomen.


Actieradius: hoe ver kom je op een acculading?

Het is van tevoren goed te bepalen wat je precies wilt uitgeven aan een elektrische auto. Als je dat voor ogen hebt bekijk je je situatie pas. Welke afstanden ga je afleggen met de wagen? Ga je elke dag op en neer van Amsterdam naar Maastricht, dan heb je een auto nodig die een flinke afstand moet kunnen afleggen op een acculading. Deze actieradius is van groot belang. Je wilt niet afhankelijk zijn van een oplaadpunt op de locatie waar je die dag te vinden bent. Rij je alleen korte afstanden binnen de provincie dan maakt de actieradius minder uit. ’s Avonds sluit je thuis de auto weer aan op het stroomnet. Klaar voor de volgende dag.

 

Enkele gebruikte elektrische auto’s

Een aantal voorbeelden van een gebruikte elektrische auto, in verschillende afmetingen en klassen. Van een kleine auto voor de single ondernemer tot een luxewagen voor de gepensioneerde vader die nog eens wat geks wil doen. Een greep uit auto’s van 2011-2020:



 

 

VOLKSWAGEN E-Golf

De Volkswagen Golf roept bij veel mensen een gevoel van nostalgie op. Al vanaf eind jaren 70 van de vorige eeuw is de wagen leverbaar. De twintigers van toen naderen nu de leeftijd van zeventig. Nog steeds is de Golf enorm populair en dat is geen wonder, want door de jaren heen heeft het herkenbare design en de motorisering (denk aan de GTI) vele harten sneller doen kloppen. Ook de autoliefhebbers met een groen hart werden door Volkswagen op hun wenken bediend. Tussen 2017-2021 is de E-Golf geleverd en voor velen was het rijden in de elektrische auto een compleet nieuwe ervaring. Het leuke is dat de Golf er nog steeds uitziet als een rasechte… Golf. Andere EV’s zijn van een kilometer afstand al te herkennen door het typische eco-design, om de auto zo aerodynamisch mogelijk te houden. De E-Golf camoufleert zijn identiteit uitstekend en kan zo voor een lease-diesel doorgaan. Slechts enkele uiterlijke kenmerken verraden dat de auto volledig elektrisch voortbeweegt. Misschien is het lichte gebrek aan aerodynamica wel zijn manco, omdat de actieradius in de praktijk niet boven de 200-230 kilometer uitkomt. Goed voor een ritje Amersfoort-Enschede vice versa, tijdens een warme zomer.


De rijervaring verschilt wel van die van de Golfjes met verbrandingsmotor. Het gewicht zit meer onder in de auto in plaats van onder de motorkap. Het gaat je met het rijden in een E-Golf niet om sportiviteit, maar puur om het comfortabel toeren van A naar B. Je wordt verwend met het 9,2-inch Discover Pro-infotainmentscherm met allerlei snufjes en gadgets. Al vanaf ongeveer 17.000 euro schaf je een E-Golf aan.

 

NISSAN LEAF

In 2018 was de Nissan Leaf de bestverkochte elektrische auto. Ook in de Benelux werd hij goed onthaald. Toch is de auto met een nieuwprijs van rond de 45.000 euro geen luxe aanvoelende auto. Binnenin vind je een arsenaal aan hard plastic en de knopjes zien er wat goedkoop uit. Nissan ProPilot is niet het meest handige rijhulpsysteem en trakteert je regelmatig op piepjes als je je handen even van het stuur haalt. Het rijhulpsysteem is ook niet altijd even behulpzaam. Wegbelijningen zijn de wagen soms vreemd en als een dronkenman slingert de auto dan tussen de lijnen. Uitschakelen dus.
Daarentegen is het rijden op één pedaal een mooie uitvinding van Nissan. Als je het pedaal tijdens het rijden loslaat, remt de auto als vanzelf best stevig om daarna volledig tot stilstand te komen. Het rempedaal heb je in principe amper nodig. Vind je ook dit niks? Het systeem kan ook worden uitgeschakeld.


De Nissan reageert op het gaspedaal als een kat die op zijn staart wordt getrapt, maar dan zonder geluid. Een lekkere felle acceleratie die plezierig aanvoelt en naar meer smaakt. Hou er dan wel rekening mee dat de actieradius van 270 kilometer niet meer gehaald wordt. Maar dat geldt ook voor een auto met een verbrandingsmotor. Trap ‘m op z’n staart en de euro’s ketsen achter uit de uitlaat.
Een gebruikte Leaf krijg je tweedehands al voor het lieve bedrag van 20.000 euro.

RENAULT ZOE R110

Het kleine kekke stadskarretje met de naam Zoe heeft het in zich om in de toekomst uit te groeien tot een heus cult-autootje. De auto ziet er zo schattig uit dat de harten van veel vrouwen erdoor gestolen worden. Maar ook mannen verplaatsen zich graag in de no nonsense auto. Rij je toch nog wel kilometers, neem dan niet de eerste generatie omdat deze nog een rijbereik heeft van hooguit 100 tot 150 kilometer. De latere, en snellere versie Zoe R110 van de tweede generatie, is wat dat betreft al een verbetering. Maar een dagje naar Zeeland vanuit Groningen is nog niet haalbaar.


Ondanks het zakformaat van de Zoe weegt het ding, dankzij zijn accu’s, toch nog 1.475 kilogram. Al rijdend over verkeersdrempels is dat ook goed te merken. De stevig gedempte achterkant laat de Zoe hobbelen over de obstakels waarbij een en ander aanvoelt als een mini pick-up met lege laadbak.


Wees erop bedacht dat de fut er bij de Zoe bij 140 km/h uit is. Na 19.00 uur ’s avonds op de linkerbaan van de snelweg inhalen moet zorgvuldig gepland worden. De meter van het batterijniveau zie je met rasse schreden afnemen tijdens het voluit planken van het pedaal.
Uiteindelijk is de nieuwste generatie Zoe ook op dit gebied verder verbeterd, maar zal deze nog buiten het budget vallen. Een gebruikt exemplaar uit 2018 koop je voor een kleine 15.000 euro.


BMW I3 33kWh

Oorspronkelijk is de kleine elektrische BMW met een 22 kWh-batterij geleverd waarmee je in de praktijk hooguit 150 km ver komt. Omdat BMW ook wel inzag dat de zakelijke rijder niet zou warmlopen voor een auto die al om de hoek van de straat ermee op zou houden, bij wijze van spreken, monteerde het merk een grotere accu. In capaciteit trouwens, niet in grootte. De 33kWh-accu in de I3 brengt je nu 200+ kilometers ver, wat inhoudt dat je elke plek in Nederland kunt bezoeken. Zonder onderweg te moeten stoppen om de wagen aan de lader te leggen. Hoewel je dan wel een goed excuus hebt om de benen even te strekken.
Hou je van sprintjes trekken dan zit je met de BMW wel goed. De 170 pk zorgt voor een 0-100 km/uur acceleratie van ongeveer 7 seconden en de tussensprintjes voltooit de auto met verve.
Remmen op de motor doet de BMW ook als de beste. Als je hier niet van houdt zul je er toch aan moeten wennen aangezien het systeem niet uit te schakelen is. Neem je dit op de koop toe, dan heb je er een snelle representatieve en goed afgewerkte wagen aan, voor een tweedehands prijs van plusminus 22.500 euro.



 

 

HYUNDAI KONA electric 64 kWh

Met je gezin op vakantie gaan naar Frankrijk, en er dan heenrijden zonder dat je onderweg moet stoppen om de accu op te laden? Daar komt de verkooptopper Hyundai Kona om de hoek kijken. Met een actieradius van 480 kilometer onder gunstige omstandigheden rij je in één keer richting Disneyland Parijs met het hele gezin. Althans, als je wegrijdt vanuit een plaats ergens onder de Rijn. Verantwoord, met liefde voor moeder Aarde, veel gezellige kilometers maken in een niet log aanvoelende, kleine SUV zonder een gram CO2 uit te stoten. Met een snellader heb je de Kona in een uur weer op 80% capaciteit, waar je dat thuis met een normale lader pas in tien uur voor elkaar bokst.
Accelereren doet de ruime auto binnen 8 seconden en de topsnelheid ligt op 167 km/h. De Kona is een auto zonder al te veel poespas en zeer geschikt voor mensen die een leuk smoelende gebruikte elektrische auto willen rijden. Zonder veel risico te lopen. Wel mag je de portemonnee trekken. De jongste 64 kWh-versie stamt uit 2018 en wil tegen betaling van 30.000 euro gezellig op je oprit komen staan.


MERCEDES-BENZ B-KLASSE Electric Drive

Elektrisch rijden betekent niet dat je min of meer verplicht wordt je in een ruimteschip te verplaatsen. Van die auto’s met een afwijkend design ten gunste van de aerodynamica en de daaraan gekoppelde verbruikscijfers. Net als wat de Volkswagen Group heeft gedaan met haar E-Golf, dat heeft het merk met de ster gedaan met de B-klasse. Of beter gezegd, niet gedaan. Op dringend verzoek van de klandizie van Mercedes heeft het merk de B-klasse zo goed als ongewijzigd gelaten ten opzichte van de modellen die gewoon brandstof slurpen. In plaats van een tankdop, vind je een stopcontact.


Qua reikwijdte komt de Mercedes een kleine 200 kilometer ver op een enkele lading, afkomstig van de accu’s van Tesla. Het premiummerk biedt ruimte aan vijf personen en de bagageruimte is riant. Tijdens het rijden kun je fluisterend met elkaar praten, omdat het verder spookachtig stil blijft in de Mercedes. De elektromotor is vrijwel onhoorbaar en dat maakt dat je je bij het stoplicht afvraagt of de wagen nog wel aanstaat. Maar wanneer het gaspedaal de grote teen van je rechtervoet voelt gaat de Mercedes er bijzonder rap vandoor. Direct alle power heb je tot je beschikking in een elektrische wagen van dit kaliber.


De B-klasse heeft bijna alles mee: z’n goede wegligging, veel binnenruimte, de stilte aan boord en zijn betrouwbaarheid. Struikelblok kan zijn dat je op een enkele lading niet verder komt dan 200 kilometer. Als je dat niet uitmaakt ben je voor nog geen 25.000 euro de trotse eigenaar van een wagen met aanzien.

 

 

 

Of toch Tesla?

Natuurlijk kun je ook gaan voor een Tesla, het paradepaardje van Elon Musk. Nieuw kosten deze wagens een vermogen plus nog een beetje, en als je er eentje van een jaar of tien oud aanschaft ben je nog steeds een zak duiten kwijt. Wil je je echter onderscheiden van de massa met een andere merk? Ga dan voor een van bovenstaande, of een soortgelijke, gebruikte elektrische auto.