Leven en werken in de stad

Wanneer je in stedelijk gebied woont of je bent er vanwege je werk veel te vinden, dan ben je te vaak afhankelijk van het openbaar vervoer. Ondanks dat het reizen per trein soms best gemakkelijk is, ben je overgeleverd aan tijden en beschikbare zitplaatsen. Vertragingen neem je op de koop toe. In de tijd dat vrijwel alle auto’s nog op fossiele brandstoffen reden werd er door de eigenaar van de wagen netjes houderschapsbelasting betaald. En nog steeds trouwens. Benzine- en dieselauto’s zijn nog alomtegenwoordig. Maar als je dan als stadsrijder weinig kilometers maakt en je auto meer stilstaat dan rijdt, betaal je in verhouding te veel belasting als je dit afzet tegen het gebruik van de auto.


Overheid stimuleert gebruik kleine elektrische auto’s

Die tijden zijn met de komst van compacte elektrische stadsauto’s voorbij. De overheid stimuleert anno 2023 het gebruik van elektrisch aangedreven auto’s waardoor jij geen houderschapsbelasting hoeft te betalen. Met je stadsauto rij je fluisterstil rond, met een schoon geweten. Want je weet dat je met zo’n wagen uit het A- of B-segment emissievrij rijdt. Parkeren met een compacte auto gaat ook veel gemakkelijker dan met een slagschip op wielen. Tel daarbij op dat de overheid ook nu nog subsidie geeft (subsidie Elektrische personenauto’s particulieren (SEPP)) op (gebruikte) elektrische auto’s.


Actieradius

De actieradius, gemeten met de WLTP-methode, ligt de laatste jaren voor kleine elektrische auto’s rond de 250-400 kilometer. Genoeg voor in de stad en de directe omgeving, en dan hou je genoeg stroom over voor bijvoorbeeld noodgevallen. Er komen langs de snelwegen steeds meer snelladers bij, wat geruststellend is als je een keer veel kilometers moet maken.


Dus ben je op zoek naar kleine elektrische auto’s? Dan volgt hieronder een opsomming van de populairste merken.



Peugeot e-208

De Peugeot e-208 verraadt aan de buitenkant amper dat hij alleen door accu’s wordt voortgestuwd. De ingenieurs van Peugeot hebben goed begrepen dat je aan een succesnummer niet teveel moet tornen. Binnenin de wagen is het een wat ander verhaal en dat zie je vooral aan het instrumentarium, de bekende i-Cockpit. Ook het bijbehorende kleine stuur vertelt de bestuurder bescheiden dat deze in een elektrische variant heeft plaatsgenomen. Dat stuurtje is wel even wennen.

In principe is een actieradius van 340 kilometer mogelijk, mits er sprake is van warme weersomstandigheden en windstilte. Rij je midden in de winter rond en heb je te maken met een stevige zuidwesterstorm die tegen je wagentje beukt? Deel de opgegeven actieradius dan gerust door twee en ga uit van ongeveer 170 kilometer. Een en ander hangt ook af in welke stand je de Peugeot zet: je kunt kiezen uit Eco, Normaal en Sport. In Eco is de e-208 niet vooruit te branden en is het spaarzame karakter ook terug te vinden in een beperkte werking van je kachel (niet fijn in de winter). In Standje Sport is het alsof de e-208 peper in de kont heeft wanneer je het gaspedaal je voet laat ruiken. Met de knop op Normaal is alles goed te controleren en rij je het prettigst. In de praktijk ligt het actieradiusgetal dus tussen de 170 kilometer en 340 kilometer in, wat trouwens geldt voor de meeste, vrij nieuwe kleine elektrische auto’s die op dit moment te koop zijn.


Ben je onderweg en laad je de Peugeot tussendoor op, dan kun je in een half uur tijd de wagen een 130 kilometer extra rijbereik geven. Dat is van ongeveer 10% lading naar een kleine 65%, genoeg om je reis weer een tijdje te hervatten. Aan een gewone lader is een hele nacht chargen genoeg om weer over de volledige capaciteit te beschikken.


De elektrische Peugeot is al in 2019 op de markt verschenen zodat er al enkele occasions te vinden zijn. De nieuwprijs van de wagen ligt rond de 40.000 euro, wat veel meer is dan een 208 op benzine of diesel. Maar op de lange termijn betaalt de aanschaf van een e-208 zich weer aan je uit en is het dus zeker rendabel.

 

 

RENAULT TWINGO ELECTRIC

In de categorie schattige guitige wagentjes maakt de Twingo Electric de kans de eerste plek te bezetten, als er een prijsvraag uitgeschreven zou worden. Misschien dat de oer-Twingo nooit meer voorbijgestreefd wordt door welke opvolger dan ook, maar de Twingo Electric komt erg dicht in de buurt. Met z’n 3.61 meter in lengte loods je de auto moeiteloos over de Amsterdamse grachten. Twee grote mensen voorin betekent dan wel schouder aan schouder zitten. Knusser wordt het alleen als je er een knapperend haardvuur bij denkt. Want breed is de Twingo niet: 1.65 meter. Typisch een vervoermiddel voor in de stad of het platteland.


Het kleine accupakket onder in de auto is goed voor 22kWh en is volgens de WLTP-cyclus goed voor ongeveer 180 kilometer. In de praktijk is de koek na 130 kilometer al op en wordt het hoog tijd een lader op te zoeken. Dankzij een geavanceerde driefasenlader, die goed is voor een maximaal laadvermogen van 22 kWh, laad je de auto in een uur weer op. Snelladen (DC-laden) is niet mogelijk, maar omdat de Renault relatief snel kan AC-laden (klein accu-pakket) is dit weinig storend. Het is een auto die bedoeld is voor korte ritjes waarbij er tussendoor weer geladen wordt. Even vanaf Noordzee richting de Duitse grens rijden is niet handig. De reis duurt twee keer zo lang dankzij zulke verplichte tussenstops.


Wanneer je instapt valt de wat hogere zit direct op. Rij daarna weg en de lichte besturing maakt het rijden tot een peulenschil. De zeer kleine draaicirkel maakt keren op de weg voor zelfs een beginnend bestuurder een gemakkelijk uit te voeren klusje. Volledig ingericht op stadsgebruik dus. Waar de oer-Twingo door zijn lage gewicht nogal zijwindgevoelig was, heeft de Twingo Electric daar geen boodschap aan. Met z’n 1.100 kilogram aan gewicht laat de auto zich amper uit het veld slaan bij een beetje zijwind. Onverzettelijk en stoïcijns zet het wagentje de reis voort. Leuk detail: de benzinevarianten hebben een luchthapper (bedoelt voor de motor) boven het linker achterwiel. Deze is op de Twingo Electric nog steeds aanwezig. Ook al is het niet nodig. De liefhebber zal dit kunnen waarderen.



HONDA E

Qua benaming is Honda bepaald niet origineel geweest met de elektrische E, maar gezien haar vormgeving heeft de auto wél de handen op elkaar gekregen. De stijl is behoorlijk retro-futuristisch te noemen. Waarschijnlijk zal de Honda er over pakweg 15 jaar nog steeds niet gedateerd uitzien. Verzonken deurgrepen, ontbrekende buitenspiegels en ronde lichtunits delen mee aan deze beleving. Vanbinnen zet deze trend zich voort. Het instrumentarium heeft wel iets weg van Kitt uit Knight Rider, de onverwoestbare en pratende supercar uit de bekende televisieserie. Een vijftal naast elkaar geplaatste schermen waar alle informatie op terug te vinden is die je als bestuurder veel vertellen. De twee buitenste schermen doen dienst als buitenspiegels, maar dan veel beter.


Ook de gebruikte materialen zijn van een hoog niveau. Je moet het Honda nageven; wat ze doen, doen ze goed. Het natuurlijk ogende hout en de bekledingsstoffen zijn van een zeer hoog niveau en ademen een huiselijke sfeer. Het infotainment laat zich gemakkelijk bedienen. De bedieningsstructuur lijkt op dat van een smartphone en zijn ook door een passagier goed in te stellen. Zo kun jij je concentreren op het rijden, terwijl je passagier als navigator fungeert.


De Honda E staat volledig op zichzelf. Er zijn geen op de elektrische auto lijkende benzinevarianten. De motor van de E ligt achterin, onder de bagageruimte. Bedenk dus dat je niet veel bagage mee kunt nemen in de toch al kleine Honda E. Passagiers zitten achterin ook niet comfortabel. Of het moeten kinderen zijn die de puberleeftijd nog niet hebben bereikt. Toch is het gewicht van de kleine E behoorlijk, de auto legt 1.525 kg in de schaal. Daardoor voelt de auto groter aan en rijdt deze behoorlijk stabiel en uitgebalanceerd.

 

 

Het beperkte accupakket brengt dan wel weer een schaduw op alle voornoemde voordelen van de Honda E. De capaciteit van de accu meet 35,5 kWh en het verbruik is relatief hoog. Na 150 kilometer rijden geeft de auto er de brui aan. Je zult na 100 kilometer op zoek moeten gaan naar een laadpaal. Het laden gaat met de Honda E met maximaal 60 kWh. Een driefasenlader is niet verkrijgbaar.


Al met al is de Honda E een opvallende en verfrissende verschijning op de weg. Maar wel bedoeld voor in de stad of het dorp waar je woont of werkt. Op de snelweg zul je de auto niet vaak zien. Hooguit alleen een incidenteel uitstapje van de ene oprit naar de volgende afrit.

 



MINI ELECTRIC

Wanneer je het hebt over kleine auto’s mag de Mini natuurlijk niet onbenoemd blijven. Zeker nu het merk, dat onder de hoede staat van BMW, óók een elektrische variant op de markt heeft gebracht. Want BMW had een tijd geleden al de luxe i3 ontwikkeld, maar pas in 2019 kwam ook Mini met een auto op stroom op de proppen. Ook de Mini Electric verschilt uiterlijk amper van zijn broers met traditionele verbrandingsmotor. Alleen de grille zit bijna dicht. Slechts enkele openingen zijn zichtbaar omdat koeling toch belangrijk blijft. De elektromotor zit daarom ook gewoon onder de motorkap. Een kleine elektrische auto die zijn genen deelt met de andere Mini's.


Deze elektromotor heeft een vermogen van 184 pk, met een koppel van 270 Nm. Het accupakket dat de stroom levert is verborgen in de bodem, tussen de voor- en achteras. Hierdoor staat de Mini wel iets hoger op z’n ronde voetjes, maar dit hebben de ingenieurs visueel weggewerkt door de kunststof randen langs de wielkasten dikker te maken. Opvallen doet de hogere stand dus niet meer. Een echte purist merkt het natuurlijk wel op, maar alleen als je hem erop attendeert.


Gaat het jou als autoliefhebber niet om ruimte en gebruiksgemak maar om uiterlijk en rijeigenschappen, dan zit je met de Mini goed. Het uiterlijk is nog steeds onmiskenbaar stoer en verleidelijk en de wegligging blijft als vanouds sportief. De oer-Mini zou trots zijn geweest op zijn kleinzoon. Hoge bochtsnelheden is de Mini Electric gek op, mits je je auto voorziet van breed en sportief rubber. De verfijnde tractiecontrole laat je net iets méér doen met de auto. Op tijd zal dit systeem ingrijpen wanneer je in al je enthousiasme te overmoedig wordt. Rechtuit trek je vanuit stilstand in 7 seconden op naar 100 km/h.


Met alleen het gaspedaal rijden is prima mogelijk. Intrappen is versnellen en loslaten betekent remmen, inclusief remlichten die dan gaan branden. Je kunt deze afstellen op twee standen. Bij de één is de mate van recuperatie bij het liften van het pedaal sterker dan bij de tweede stand. In de praktijk is dat handig bij het meer of juist wat minder laten uitrollen van de auto. In principe kun je maximale pret hebben met maar één pedaal. In de stad is het langer uitrollen weer gunstig voor het terugwinnen van energie. Heerlijk om je Mini Electric met één pedaal door het verkeer te loodsen. In combinatie met een fluisterstille motor is dit relaxter rijden dan met de benzinevariant.


De Mini Electric gaat zuinig om met z’n stroom. Het verbruik ligt op ongeveer 14 kWh/100 km en daarmee komt de wagen met een 33 kWh-accupakket ongeveer 220 kilometer ver. Al hangt dit natuurlijk af van je rechtervoet en van de weersomstandigheden. Maar wat deert het. Een beetje fun mag wat kosten. Dan maar wat vaker laden.

 

 

SMART FORTWO EQ

Verbaasde blikken van aparte types in dikke gorgelende V8-aangedreven wagens, als ze zien dat jij als Smart Fortwo EQ-rijder wéér als eerste bij het stoplicht wegspuit in dat rare kleine scheurneusje. In de stad knal je als een freerunner op wielen overal gemakkelijk tussendoor en moet je je inhouden om niet de grenzen van de wegenverkeerswet op te zoeken. Niet vanwege de snelheid, maar vanwege de wendbaarheid en het vermogen nog even snel ertussen te duiken. Zijn ultrakleine draaicirkel draagt bij aan dat gedrag. Je piept overal gemakkelijk tussendoor. In de categorie kleine elektrische auto's neemt de Smart een bijzondere plek in.


Parkeren op de Amsterdamse grachten doe je bijna overdwars. De Smart is 2,69 meter lang, wat de tweezitter tot een van de kortste auto’s ter wereld maakt. Het gewicht van de auto blijft steken op ruim 1.000 kg en in 4,8 seconden ga je van stilstand naar 60 km/h. Het accupakket heeft een capaciteit van maar 17,6 kWh en daarmee is hooguit een rondje of twee om Amsterdam heenrijden mogelijk. Of, in beter perspectief geplaatst, een retourtje Amsterdam-Utrecht. Na iets meer dan 100 kilometer mag de Smart weer aan de laadpaal.


Het Urban Mobility-merk, zo noemt Smart zich. En niet zonder reden, de auto spreekt een select gezelschap aan. Het no-nonsense en artistiek aangelegde en onderlegde deel van de stadse mensenmaatschappij identificeert zich met het merk. Maar ook voor de praktisch aangelegde freelance tekstschrijver die door smalle straatjes moet manoeuvreren om bij z’n klant te komen, is de Smart een uitkomst.


Weet wel dat je vrijwel geen ruimte hebt om dat kratje bier en die boodschappen kwijt te kunnen. Zeker niet als je met z’n tweeën bent. Dan is de Smart forfour weer een betere keuze. Of de gloednieuwe Smart #1, die dankzij het Chinese Geely is getransformeerd tot een ‘echte’ auto in het middenklasse-segment.


Kom je er niet uit? Vraag dan de specialisten van Dealerdirect om advies. Zij staan voor je klaar om je vragen aangaande kleine elektrische auto's te beantwoorden.