Bij het heugelijke nieuws van een toekomstige gezinsuitbreiding horen behalve een kinderkamer en een kinderwagen ook een andere auto. Zeker als er al eerder een nieuwe telg in de familie is geboren maar de sportieve hatchback dit kind nog wel kon vervoeren. Maar omdat kinderen groeien als kool en kwetsbaar zijn in een te kleine en krappe auto moet er een gezinsauto komen. Bedenk daarbij dat er ─ zeker als de kinderen nog van die kleine kabouters zijn ─ veel bagage meegezeuld moet worden, inclusief kinderwagen en een shitload aan pampers. Een SUV of een stationwagen is dan wel het minimale.

Schoon vervoer

Graag wil je elektrisch gaan rijden. Je beseft je dat het de bedoeling is dat je kinderen nog minimaal 80 jaar op de planeet leven, in goede gezondheid. Je voelt je verantwoordelijk je stempel te drukken op het terugdringen van de CO2-uitstoot. In ieder geval met je dagelijkse vervoer waar je de meeste kilometers mee draait. Die grote Amerikaanse oldtimer mag voorlopig nog wel blijven. Uit nostalgie en een stukje automobiele geschiedenis die je graag wilt koesteren.

Voordeel van elektrische gezinsauto

Het grote voordeel van een elektrische gezinsauto is dat je niet meer een vermogen aan de pomp kwijt bent. De elektriciteitsprijs is anno 2023 niet laag, maar uiteindelijk ben je onder aan de streep minder kwijt dan wanneer je twee keer in de week je tank volgooit met vloeibare dinosaurus. Gewoon na het thuiskomen eind van de middag je wagen aan de lader hangen en de dag erop is-ie weer vol. En in plaats dat je accijns betaalt, subsidieert de overheid je onder voorwaarden bij de aanschaf van de elektrische auto. Althans, voorlopig. Tot 2025 betaal je ook geen houderschapsbelasting.

Hieronder volgt daarom een opsomming van populaire elektrische gezinsauto’s die voldoen aan de volgende criteria:

· Volledig elektrisch;

· Ruim;

· Kindvriendelijk, ook voor pubers;

· Veilig;

· Niet al te prijzig (op een enkele na, want wat voor de een duur is, is voor de ander een koopje).

 

AIWAYS U6 PRIME

Als het op elektrisch rijden aankomt, staan de Chinezen aardig vooraan met het uitbrengen van de een na de andere wagen op accu’s. In 2020 betrad Aiways de Nederlandse markt met de U5. De start was goed met bijna 500 verkochte voertuigen, maar daarna bleef het stil. Met de U6 lijkt het tij te keren. De bijzonder gelijnde elektrische SUV verovert inmiddels de harten van de wat conservatieve Europeaan.

Groot vervoer

Je trekt er met je gezin zeker bekijks mee, met de Aiways U6. De SUV-coupé is met een lengte van 4,81 meter geen kleine jongen. De massa van de U6 is nog geen 1.800 kg wat voor een elektrische auto van dit formaat relatief licht is. Uiteindelijk komt dat de actieradius alleen maar ten goede. Het rijbereik is volgens de WLTP-standaard berekend op gemiddeld 400 kilometer. Daarmee doorkruis je ons kikkerlandje zonder te hoeven bijladen. Het accupakket is goed voor 63 kWh (218 pk en in 7 seconden van 0-100 km/h) en het snelladen kost je 35 minuten (20-80%).

 

Gestroomlijnde elektrische gezinswagen

Natuurlijk is er met efficiëntere aerodynamica in het achterhoofd gekozen voor een haaienvorm en is het tegelijkertijd mooi meegenomen dat het uiterlijk van de U6 er sportief-agressief door uitziet. De Aiways is verder met interessante designkenmerken afgewerkt. Zoals Aiways zelf zegt over de vormgeving van haar elektrische wagen: “De U6 heeft een koepelvormig panoramadak en opvallende matrixachterlichten geïnspireerd op stromend water”. Achter in de auto is er ondanks de aerodynamische aflopende daklijn genoeg ruimte voor drie opgroeiende kinderen.

Veiligheid

Voorin is het volgens Aiways voor de bestuurder ook plezier wat de klok slaat. Het bedrijf zegt dat de sportstoelen voorin een kruising zijn van een gamingstoel en de stoel van een piloot, een garantie voor comfort en een stijlvolle look. Aan veiligheid voor jou en je passagiers is ook gedacht met Smart Cruise Control (SCC) met als extra Automatic Centering Control (ACC). De auto blijft in het midden van de rijbaan zonder dat jij als bestuurder er iets voor hoeft te doen. Highway Assist (HWA) houdt gepaste afstand tot je voorganger. Bij de

Euro NCAP botsproef kreeg de U6 drie sterren toebedeeld. Zoals ze in het crashparadijs zelf zeggen: “Minstens een gemiddelde bescherming van inzittenden bij aanrijdingen, maar niet altijd uitgerust met de meest recente functies om aanrijdingen te vermijden”.

Rijklaar kost de Aiways U6 iets minder dan 50.000 euro. Voor alle technische hoogstandjes die je ervoor terugkrijgt een concurrerende prijs.

 

 

 

NISSAN ARIYA

Ooit was Nissan een van de pioniers op het gebied van elektrisch rijden. Met de Leaf sloeg het merk ongebaande paden in waarvan op voorhand al bekend was dat die door ieder automerk platgereden zouden gaan worden in de nabije toekomst. Nissan pionierde dapper. Maar de elektrische voorsprong op de concurrentie was Nissan daarna al snel kwijt. De Ariya is het model dat Nissan weer in de absolute top moet zetten. Aan het ontwerp zal het niet liggen, want dat is heerlijk tijdloos en oogt vlot en robuust.

Elektrische gezinsauto met aflopende daklijn

De Ariya staat op de technische basis van de Renault Mégane E-Tech Electric, een C-segment-hatchback, terwijl de Ariya een cross-over-SUV is. Het is dan ook een forse wagen waar je gezin een prima plekje in vindt. Althans, als je geen pubers hebt die inmiddels al bij de ruime herenmaten kijken als ze kleding kopen. Want deze kerels en dames zitten al gauw met hun fontanel tegen de hemelbekleding aan te schurken vanwege de sterk aflopende daklijn. Zijn ze nog in de basisschoolleeftijd, dan heb je nog wat jaren rijplezier zonder dat je kids drammen om meer hoofdruimte. Maar … beenruimte is er wel altijd, ook al ben je als bestuurder zelf twee meter lang en je achterpassagier ook. Dan maar onderuitgezakt gaan zitten achterin …

Accucapaciteit

Het dashboard ziet er als een geheel uit en is erg overzichtelijk. Overdaad schaadt, maar daar is in de Nissan Ariya dus geen sprake. De boordcomputer vertelt je bij het starten met een volle accu dat je een rijbereik hebt van ruim 400 kilometer, met de 63 kWh-accu (217 pk). De potentere 87 kWh-accu (242 pk/306 pk) brengt je ruim honderd kilometer verder. Erg netjes voor een EV. Het recuperatievermogen (afremmen op de motor om energie aan het systeem terug te geven) is in te stellen met de e-pedal-knop. Handig als je in de file staat terwijl je op weg bent naar je schoonouders.

 

 

Laden

Aan de wisselstroomlaadpaal laad je standaard met maximaal 7,2 kW, dus dat duurt even. Betaal 1.000 euro bij en je krijgt er een 22-kW 3-fasenlader bij. Op een nieuwprijs van bijna 50.000 euro is dat een bijkomstigheid, maar de investering waard. Bij de botsproef scoorde de Ariya trouwens 5 sterren, het maximum.

 

 

 

 

PEUGEOT PARTNER TEPEE ELECTRIC

De naam Partner is al bijna dertig jaar onlosmakelijk verbonden met Peugeot, als zijnde een personenauto van het type ‘ludospace’. Met de vorm van een bestelauto ─ en als zodanig trouwens ook te verkrijgen ─ biedt de Partner al jaren extra ruimte en gebruiksgemak. Al vanaf 2012 biedt Peugeot een elektrische Partner aan die toentertijd 170 kilometer ver kwam op een enkele acculading. Deze elektromotor mocht bij de nieuwe Partner Tepee, die in 2017 uitkwam, ook dienstdoen. Een auto voor de nuchtere ─ letterlijk én figuurlijk ─ automobilist die niet om status geeft maar om functionaliteit en onopvallendheid.

Zee van ruimte in de Peugeot Tepee

Het interieur in inderdaad erg flexibel in te delen. Je klapt de achterstoelen neer of je neemt ze er helemaal uit om ze vervolgens op te slaan in je schuur in de tuin. Een ongekende hoeveelheid ruimte tover je daarmee tevoorschijn, tot wel 3000 liter. De spullen van een half elftal neem je in één ritje mee, maar dan kan er geen speler meer bij. Mét achterbank heb je alsnog 1.350 liter tot je beschikking en neem je nog vier mensen mee.

Beperkt rijbereik

De 170 kilometer actieradius kan wel gaan wringen bij je, aangezien de concurrentie elektrische wagens heeft ontwikkeld waar je minimaal het dubbele aan kilometers mee haalt. Dat betekent dus concreet dat als je in het weekend naar familie rijdt, die meer dan 80 kilometer verderop wonen, je op de plaats van bestemming moet laden. Anders moet dat op de terugweg langs de snelweg gebeuren en dat betekent stilstand. Als je dan een paar kinderen in de auto hebt zitten kan dat wrijving geven. Blijf je in de buurt met de Partner, dan heb je hier geen boodschap aan.

 

 

 

Elektrische gezinsauto met alleen het hoognodige

Het is wat dat betreft fijn dat remenergie weer wordt opgeslagen in de accu. Of je dat efficiënt doet lees je af op de verbruiks- en regeneratiemeter op het instrumentenpaneel. Een hulp om zo zuinig mogelijk te rijden. Een extra verbruiksmeter voor de airco en de verwarming zit er ook in. Het rijden is lekker stil en basic, zonder overbodige blingbling.

Omdat de Peugeot Partner Tepee Electric al zes jaar op de markt is, koop je de auto al vanaf ongeveer 15.000 euro. Ze liggen tweedehands niet voor het oprapen, maar zo nu en dan sijpelt er weer een Tepee Electric de occasionlijst in.

 

 

 

 

 

VOLVO XC40 RECHARGE

Ondanks de elektrificatie van de modellen van Volvo heeft het van origine Zweedse merk de herkenbaarheid van de auto’s in ere gehouden. Waar de concurrentie met het ene na het andere futuristische model komt, blijft Volvo net als vroeger nog wat vasthouden aan het traditionele design, zonder de wensen van de (verjongde) doelgroep uit het oog te verliezen. De XC90 Recharge als zodanig verraadt zijn elektrische karakter door de dichte grille en z’n iets lager hangende buik, waar de accu’s huizen.

 

Luxe kent een prijs

Deze uitvoering van Volvo is een wat compacte SUV met een lengte van 4,42 meter en een wielbasis van 2,70 meter. Niet de grootste auto van Volvo, maar groot genoeg voor jou, partner en een paar opgroeiende kinderen. Misschien verslik je je een beetje als je de prijs van de introductieversie hoort: 60.000 euro. Maar bedenk dan dat Volvo belooft dat bijna elke mogelijke optie zich aan boord van de XC40 Recharge bevindt. Is dit te veel van het goede, dan is er een basisuitvoering die 45.000 euro kost. Ook deze uitvoering heeft voldoende voorzieningen om het je als bestuurder comfortabel te maken.

Volvo en veiligheid gaan hand in hand

Op veiligheid beknibbelen komt niet in het woordenboek van Volvo voor. Het merk staat erom bekend enorm veilige en robuuste wagens te maken. In de botsproef van de Euro NCAP kreeg de XC40 Recharge de volle mep aan sterren toebedeeld, net als zijn grotere broers XC60 (2017) en XC90 (2015). Het is een fijne gedachte te weten dat je kroost relatief veilig in de wagen zit en omgeven wordt door een robuuste schokabsorberende kooiconstructie.

Gezinsauto met veel vermogen

De duurste Volvo haalt z’n energie uit een 78 kWh lithium-ion accupakket, dat twee elektromotoren bij de les houdt. Een motor per as, zodat je geniet van vierwielaandrijving. Op vakantie een verlaten en hobbelig landweggetje pakken om een stuk af te snijden vindt de Volvo geen straf. Zeker gezien het gezamenlijke vermogen van 408 pk en een monsterkoppel van 660 Nm, dat vanaf het eerste moment dat je het stroompedaal intrapt al beschikbaar is. De tammere basisversie heeft een accucapaciteit van 67 kWh en een vermogen van 232 pk.

Rijden met één pedaal

Als je je rechtervoet in toom kunt houden, rij je met de gezins-SUV een afstand van 400 - 425 kilometer voordat de auto weer aan het infuus moet. Het zijn dan wel interessante kilometers. Je hebt geen sleutel nodig om het portier te openen, maar is het keyless entry. Een startknop ontbreekt, maar er zit een sensor in de bestuurdersstoel. Dat zorgt ervoor dat de Volvo weet dat hij bedrijfsklaar moet zijn. Er is maar één rijmodus, maar de regeneratiestand is wel in te schakelen. Energie terugwinnen terwijl je met één pedaal rijdt terwijl je de besturing naar jouw smaak hebt aangepast.

Ben je nou een die hard-fan van Volvo, maar vind je stiekem het vlotte en futuristische design van al die andere EV’s ook zo mooi? De Polestar 2 zul je dan zeker een plaatje vinden.

 

 

 

POLESTAR 2

De naam Polestar stamt al uit 2005 en is eigenlijk het performancemerk van Volvo. Het merk richt zich in beginsel op de ontwikkeling van sportieve elektrische auto’s en is daarnaast actief in het optimaliseren van bestaande Volvo’s om deze technisch en optisch sportiever te maken. De Polestar 2 is dan ook het resultaat van jaren ontwikkeling en know how die zijn samengebracht in een ranke en als Volvo herkenbare EV.

Performance gezinsauto

Je gaat er bijna automatisch van uit dat de Polestar 2 gezien zijn sportieve ambities en exclusiviteit, een flinke hap uit je budget neemt bij aanschaf. Maar dat valt ontzettend mee. Afhankelijk van de uitvoering beginnen de prijzen bij 46.900 euro voor de 63 kWh Single Motor (2020 – 2022) tot aan 66.400 euro voor de Dual Motor Performance (2023 - …). Net als bloedbroeder Volvo kreeg de Polestar 2 vijf sterren bij de botsproef van Euro NCAP.

Single of Dual?

Afhankelijk of je voor het design gaat of toch echt voor de performance kies je uit de Single Motor of de Dual Motor-varianten. De actieradius is bij beide varianten aan de ruime kant met respectievelijk 400 tot 525 kilometer. De sprint van 0 – 100 km/h is wel wat indrukwekkender. Single: 7,4 seconden en Dual: 4,7 seconden. In de praktijk voelt het bij beide acceleratiecijfers aan alsof je razendsnel uit de startblokken vertrekt omdat al het vermogen direct voorhanden is. Een inhaalsprintje heb je zo voltooid, in alle rust. De topsnelheid is bij beide elektromotorvarianten wel hetzelfde: 160 km/h en daarna is het over en uit met versnellen.

Niet meer uniek, maar nog steeds mooie verschijning

Het onderstel is standaard uitgevoerd met 19-inch wielen, afgestemd op het leveren van het meeste comfort. Maar 20-inch sloffen zijn ook te verkrijgen wanneer je per se wilt dat het performancemerk dan ook sportief voor de dag moet komen. Het geeft de auto inderdaad net even wat meer schwung mee. Je kinderen vinden het waarschijnlijk net zo stoer wanneer je hen ophaalt uit school. Toch even aan de vriendjes laten zien in wat voor vette wagen papa of mama voor komt rijden. Omdat de concurrentie niet stil zit zullen kameraadjes met de vinger wijzen naar andere bijzondere elektrische gezinsauto’s met een apart uiterlijk. De Jaguar I-Pace is er zo één.

 

 

 

 

JAGUAR I-PACE

Ooit een prestigieus Engels merk dat revolutionaire modellen op de wereld zette en met automobiele juweeltjes de groten der aarde in vervoering bracht, werd ze uiteindelijk tot een automerk dat vandaag de dag ondergebracht is onder de Indiase vlag (Tata Steel). Wat meer ingetogen is Jaguar opgegaan in de massa. Omdat India een Britse kolonie was, zou een enkeling nog kunnen betogen dat Jaguar nog steeds in letterlijke zin enigszins Engels is, hoewel Tata het daar niet mee eens zal zijn. Hoe dan ook, met de I-Pace betreedt Jaguar de EV-markt en heeft daarbij geen half werk geleverd.

Weinig keuze in capaciteit accu’s

Jaguar is er duidelijk in met de I-Pace: qua accu’s valt er niets te kiezen. Je krijgt altijd twee elektromotoren die 400 pk leveren aan alle vier de wielen en de accu heeft een capaciteit van 90 kWh. Niet misselijk dus. Jaguar geeft trots aan dat de actieradius 480 kilometer bedraagt, maar dat is onder ideale omstandigheden. Is het erg koud of heb je juist in de zomer de airco aanstaan tijdens het rijden, haal dan gerust 30% van het opgegeven rijbereik af.

Thuis opladen kost relatief veel tijd

Rij je veel met de I-Pace zul je de wagen vaak moeten laden. Het liefste thuis. Maar dat heeft Jaguar minder goed voor elkaar. De elektrische gezinsauto in maatpak is niet geschikt voor drie-fasenladen met 11,1 kW, maar alleen op een enkele fase met 3,7 kW. Heb je de Jaguar praktisch leeggereden wanneer je ’s avonds thuiskomt en je sluit hem aan, dan ben je 12 uur later met het opladen nog niet eens op de helft. Onderweg snelladen kan wel met 50 tot 100 kW aan gelijkstroom, dus een lange lunchpauze inplannen is dan een must.

Deze elektrische gezinsauto is wolf in schaapskleren

Het rijden en dan met name het accelereren is alsof je in een ruimteschip zit. Het gaat zeer snel en de koets ligt als een blok op de weg. Niks terugschakelen en een tiende van een seconde kwijt zijn aan een kick-down. Gewoon direct power. De I-Pace wordt nergens onvoorspelbaar ook al laat de wagen wat speling toe, aangewakkerd door je enthousiasme als je vol gas een haakse bocht wilt aansnijden. Discreet ingrijpen doet de Jaguar toch wel met zijn tractiecontrole, als een liefhebbende vader die met een glimlach op z’n gezicht z’n zoon zachtjes corrigeert. De Jag is zwaar, maar nergens snel onderstuurd. Je zintuigen krijgen via het stuurwiel alle cruciale informatie door. Wil je offroad? Geef de Jaguar maar de sporen dan, want hij draait z’n hand er niet voor om. Het contrast kan op dat moment bijna niet groter: hobbelen over het zand en de keien, terwijl je in de Jaguar in luxe baadt.

Slim design

Ondanks dat de I-Pace er als een SUV-achtige cross-over uitziet, heb je achterin bovengemiddelde ruimte. Je pubers zitten als een vorst op de achterste stoelen en wanen zich de koning die zich in serene stilte laat rondrijden. Het scheelt dat elektrische auto’s voorin geen brandstofmotor hebben liggen, zodat de cabine wat meer naar voren geplaatst kan worden, zoals Chrysler dat in de jaren 90 ook zo veel mogelijk probeerde met het cab forward-concept (wat door de motor werd beperkt in z’n opzet). Het design mag daardoor meer coupé-achtig zijn zonder dat er sprake is van ruimtegebrek. Tegelijkertijd is er bij de ontwikkeling van de I-Pace aan veiligheid gedacht. Minimaal één I-Pace gaf z’n leven in de testruimte in ruil voor de maximale vijf sterren.

Prijzig, maar je krijgt er veel voor terug

In de kofferbak heb je met 656 liter aan bagageruimte genoeg space voor al de kampeerspullen van je gezin, benodigd voor een weekendje weg. Aan de buitenkant zie je het er niet aan af en blijven de vormen van de auto sportief, hulde dus voor de designers. Natuurlijk vereisen die technologische hoogstandjes een prijs. De vanafprijs voor modellen die in de periode 2020/2021 gebouwd zijn kostten 65.000 euro en die prijs liep op tot ruim een ton in euro’s. De modellen die nu nog gloednieuw te verkrijgen zijn liggen op ongeveer 87.000 euro.

 

 

MG 5 ELECTRIC

Ook MG heeft zijn roots in het Verenigd Koninkrijk, maar onderging een faillissement in 2005. Een jaar later kocht een Chinese autobouwer MG en haar activa op en begon even later met de productie van geheel nieuwe modellen. In 2022 kwam de unieke MG 5 Electric op de markt. Uniek, omdat dit de eerste (betaalbare) elektrische stationwagen was die er te vinden was, buiten de dure Porsche Taycan Sport Turismo gerekend. Een gewaagde stap en tegelijkertijd logische stap. Gewaagd, omdat autofabrikanten de wereldwijd populaire carrosserievorm SUV gebruiken voor hun modellen en MG hiervan afweek. Logisch, vanwege de populariteit van de stationwagens (of estate) in Europa. En omdat die markt nog volledig openligt, sprong MG hier gretig op in.

MG in z’n neus laden

Als elektrische gezinsauto is de MG groot genoeg met z’n lengte van 4,60 meter. De auto staat iets hoger op z’n voetjes dan een reguliere estate en dat vergemakkelijkt het instappen. De MG is gemakkelijk als EV te herkennen wegens duidelijk gebrek aan een grille. Op die plek zit een laadpoort die visueel het middelpunt is van z’n front. Over de voorkant gesproken: het is jammer dat er onder de ‘motor’kap of frunk geen ruimte is voor bagage.

Tildrempel

De ruimte in de kofferbak is wat kleiner (479 liter) in vergelijking met andere (brandstofgestookte) stationwagens in het C-segment, maar nog altijd groter dan kofferruimtes van andere elektrische gezinsauto’s, die vrijwel allemaal in een SUV-mal gegoten zijn. De tildrempel is wat hoger dan normaal, maar dit gaat om enkele centimeters, iets waar je in de praktijk geen last van ondervindt. Langere personen hebben tijdens lange ritten op de achterbank misschien wat last van de hoge vloer in de MG, vanwege het zitten met opgetrokken benen. Voordeel van een EV, die een middentunnel mist, is dan wel dat de middelste passagier dezelfde ruimte heeft als de twee mensen naast hem. Ook met opgetrokken benen, maar gelukkig zonder kramp veroorzakende middentunnel.

Voldoende rijbereik

De MG is er in twee smaken: De Standard Range met 50,3 kWh die tot 320 WLTP-kilometers komt en de Long Range met 61,1 kWh en een actieradius van 400 kilometer. Het gekke is dat de goedkoopste MG 5 als Standard Range 177 pk heeft en dat de wat duurdere variant maar 156 pk heeft. Toch zijn beide varianten even snel en is het verschil in pk’s bijna niet op te merken in de acceleratie.

 

MG is een betaalbare elektrische gezinsauto

De MG 5 heeft een zeer nette vanafprijs van 34.000 euro wat hem tot de betaalbaarste elektrische gezinsauto maakt. Het is een auto die door zijn tijdloze design niet snel uit de gratie raakt. Een NCAP-rapport is in 2023 nog niet voorhanden, maar zal spoedig volgen.