De Peugeot 508 lijkt bescheiden het toneel te betreden. Wat een verschil met z’n voorganger 407, die een werkelijk enorme muil heeft. Die maakt nu plaats voor een meer behouden gezicht. Maar, schijn bedriegt hier want de 508 weet met subtiele details ‘in real life’ meer indruk te maken dan je op basis van de foto’s verwacht. Dat is belangrijk in het hogere zakelijke segment, waarin de concurrentie hevig is en waar bovendien de rek wel uit is qua verkoopaantallen. Dat weet Peugeot ook, daarom volgt de 508 niet alleen de 407 op maar hoopt het merk ook klanten met een 607 binnenboord te houden. Een dubbel zware taak dus voor de nieuwe middenklasser.

Parkeer een Peugeot 508 midden op een plein en plak de logo’s af. Vraag vervolgens aan voorbijgangers welke auto er voor hun neus staat en je krijg gegarandeerd als antwoord de merken BMW, Lexus en Audi te horen. Waarmee ik maar wil zeggen dat de 508 een chique verschijning is, vooral in deze zwarte kleur. En hoewel de basislijnen van het ontwerp eenvoudig zijn valt de Peugeot behoorlijk op het in het verkeer. Weggebruikers kijken. En kijken nog een keer. Is dat een Peugeot?

De gestrekte, coupéachtige lijnen zijn inderdaad mooi maar het ontbreekt de 508 toch een beetje aan merkidentiteit. Dat is jammer maar wel verklaarbaar, de 508 is qua ontwerp namelijk een tussenpaus. Peugeot werkt aan een nieuwe designrichting, waarvan de wonderschone SR1 conceptcar - die Peugeot in 2010 onthulde - een voorbode is. De 508 heeft nog niet de vloeiende lijnen van de SR1 maar neemt wel afscheid van het oude familiegezicht.

Zelfde laken

Voor het interieur gaat eigenlijk hetzelfde op: er valt heel weinig op aan te merken maar het dashboard zou net zo goed in een Volkswagen kunnen zitten. Peugeot heeft de basislijnen simpel gehouden en met kleine details de uitstraling naar een hoger niveau getild. De hoge middentunnel geeft een voornaam gevoel en hetzelfde geldt voor de tellerkast, die is uitgerust met vijf meters – waaronder een voor de olietemperatuur – en dat ziet er net wat chiquer uit dan vier. De gebruikte materialen zijn keurig, de meeste kunststoffen zijn zacht of zien er zo uit. Ook de bouwkwaliteit lijkt prima in orde te zijn, ik heb geen rammeltjes of kraakjes kunnen ontdekken. Geheel volgens de laatste trend heeft Peugeot veel hoogglans zwarte panelen toegepast. Mooi, maar je ziet er alles op. Aan het plafond zitten fraaie LED-lampjes die je verwelkomen bij het instappen. Tijdens de rit licht er in het donker subtiele oranje sfeerverlichting op.

Alle schakelaars zijn logisch gepositioneerd en het is niet moeilijk om je weg te vinden in de Peugeot. De knoppen op de middentunnel – voor het navigatiesysteem en de telefoon – vragen wel net iets te veel aandacht maar dat is ook een kwestie van wennen. Niet zo doordacht is de positie van de bekerhouders, die je uit het dashboard kunt toveren waardoor de bekers boven de schuine middenconsole hangen. Verder ontbreekt het in de Peugeot aan voldoende opbergvakken, er is nergens plek om even snel sleutels of een telefoon neer te leggen. Daarnaast is het vak onder de middenarmsteun wel heel erg klein. Een overbodige optie is de ‘intelligente parkeerhulp’, die bekijkt of een parkeervak groot genoeg is voor de 508. De techniek schat de parkeerruimte goed in maar als een vak te klein is moet je het systeem weer opnieuw activeren waardoor het heel lang kan duren voordat je een geschikte parkeerplaats hebt gevonden.

De 508 is gewoon een leuke auto om in te rijden.

Vergeten

Bij het ontwerpen van het 508-interieur hebben de ingenieurs te weinig aandacht besteed aan de stoelen. Het lukt ondergetekende niet om een echt lekkere zitpositie achter het stuur te vinden, ondanks de zeer uitgebreide verstelmogelijkheden van de bestuurdersstoel. De zitting is te kort en biedt ondanks een uitschuifbaar gedeelte te weinig ondersteuning aan de bovenbenen. De leuning is te breed, vormloos en hard. Ook staat de stoel, zelfs in de laagste stand, iets te hoog. Het ruimte-aanbod voorin is verder prima en vanaf de achterbank zul je weinig klachten horen. De hoofdruimte is door de aflopende daklijn net iets minder ruim bemeten dan de beenruimte maar voor passagiers met een lengte tot 1,95 meter voldoende. De testauto is uitgevoerd met ‘quadrizone climate control’, dus achterin is de temperatuur ook in zones apart in te stellen – bijzonder voor dit segment. Ook bijzonder is dat de 508 achterin nauwelijks een middentunnel heeft waardoor de middelste passagier zijn voeten goed kwijt kan.

De kofferruimte is met een inhoud van 515 liter behoorlijk ruim en laat zich openen met een druk in het midden van de 0 op de achterklep, of met de afstandsbediening. Een beetje ouderwets is het gebruik van rolbeugels om de klep te openen maar ze zijn wel goed weggewerkt zodat ze niet de bagage kunnen pletten.

Grote verrassing

De echte kwaliteiten van de 508 ontdek je als je ermee gaat rijden. Vergeet de 407, de 508 is op heel andere leest geschoeid. Hij voelt vanaf de eerste minuut goed aan. De sedan rolt nauwelijks om zijn lengte-as en heeft een zeer stabiel weggedrag. De snelheidsafhankelijk stuurinstallatie geeft voldoende feedback over wat er met de wielen gebeurt en volgt met een fijne directheid de bevelen van de bestuurder op. De 508 is gewoon een leuke auto om in te rijden. Dit alles zonder nerveus aan te voelen, de besturing biedt voldoende tegendruk en reageert niet te direct rond de middenstand. Hierdoor kun je tot op hoge snelheden ontspannen cruisen met de 508. Ondanks de sportief getinte onderstelafstemming blijft er voldoende comfort over, zeker als je kiest voor iets kleinere wielen met minder platte banden – in plaats van het 18 inch lichtmetaal op de testauto. Toch zullen de liefhebbers van typisch Frans comfort teleurgesteld zijn want dat biedt de 508 namelijk niet, mede door de tegenvallende stoelen.

Het is niet moeilijk om je weg te vinden in de Peugeot 508

De versnellingspook van de 508 ligt goed in de hand en schakelt prima maar zou nog net iets steviger mogen aanvoelen. Een ander puntje van kritiek is dat de koppeling niet zo soepel werkt als de rest van de auto. Vooral als je van de eerste naar de tweede versnelling gaat is er een schok(je) voelbaar. De reminstallatie komt daarentegen overtuigend over. Bij een noodstop komt de 508 uiterst stabiel tot stilstand en de remweg is kort.

Harder werken

Onder de motorkap van de testauto ligt de bekende 1.6 THP-motor met 156 pk. Dat zal in Nederland, samen met de zuinige 1.6 e-HDi, de meest verkochte uitvoering worden. Dit blok heeft zijn kwaliteiten al ruimschoots bewezen in andere Peugeot-modellen en dat is bij de 508 niet anders. Wel merk je dat de motor iets meer gewicht moet meeslepen waardoor ‘onderin’ zelfs een klein turbogat is te bespeuren. Verder smeert de turbomotor zijn kracht prima uit over het hele toerengebied. Vanaf 2.000 tpm heb je eigenlijk altijd genoeg vermogen beschikbaar. Mede hierdoor overtuigt de krachtbron op tussenacceleraties.

De THP is op kruissnelheden heerlijk stil, net als de rest van de auto trouwens. Als je stevig optrekt dan laat de 508 een brutaal, sportief uitlaatgeluid horen - misschien wel iets té voor een zakenauto als deze. Jammer is dat bij stationair toerental de trillingen van de motor net iets te goed voelbaar zijn. Het testverbruik komt uit op 8,5 l/100 km (1 op 11,7) en dat is netjes, maar komt niet in de buurt van de fabrieksopgave van 1 op 15,6.

Allure

De testauto is uitgevoerd als luxe Allure en verder nog opgetuigd met extra’s als 18 inch lichtmetalen wielen, vierzone airconditioning, intelligente parkeerhulp, xenonverlichting, JBL audiosysteem en een leerpakket. Dat brengt de totaalprijs op 38.510 euro. De vanafprijs bedraagt 25.740 euro, voor de 1.6 VTi met 120 pk. Over het algemeen liggen de prijzen van de 508 op gelijk niveau met die van concurrenten als de Opel Insignia en de Volkswagen Passat.

Peugeot telt weer mee in het zakensegment. Dat is de belangrijkste conclusie na een weekje sturen met de 508. Iedereen die in dit segment winkelt moet de 508 op zijn shortlist zetten, er zijn namelijk weinig aanwijsbare redenen om hem te laten staan. Je kunt de 508 hooguit een gebrek aan eigen identiteit verwijten maar op de een of andere manier maakt het ontwerp wel indruk. De keuze van Peugeot om de 607 te laten vallen is begrijpelijk, op de meeste gebieden streeft de 508 de 607 ruimschoots voorbij. Daar komt bij dat de 508 ook nog eens fors goedkoper is dan de 607 destijds was. Dat is nog eens prettig zakendoen.