Chevrolet slaat met de Cruze een nieuwe weg in. Marketing-prietpraat van de eerste orde maar in dit geval meer dan waar. De Cruze is de eerste Chevrolet die definitief moet afrekenen met het Daewoo-imago. De auto staat op het onderstel van de nieuwe Opel Astra en de vormgeving sluit meer dan ooit aan bij de wensen van de Europese klant. Chevrolet wil met de Cruze een serieus alternatief aanbieden voor de Europese en Japanse sedans in dit segment. Deze rijtest met de Cruze 1.8 LT moet uitwijzen of dat gelukt is.

Het is nog maar vijf jaar geleden dat General Motors besloot om het merk Daewoo in Europa te vervangen door Chevrolet. Een beslissing die toen voor veel hoongelach zorgde. Dacht je aan een Chevrolet, dan dacht je aan grote Amerikaanse sleeën en indrukwekkende pick-ups en niet aan Koreaanse prijsbrekers als de Matiz en Nubira. Die gemengde erfenis draagt Chevrolet in Europa nog altijd met zich mee.

Maar nu is er de Cruze. De eerste Chevrolet die definitief moet afrekenen met het imago van omgelabelde Deawoo’s. Qua vormgeving is dat alvast gelukt, de Cruze heeft meer uitstraling dan al zijn voorgangers bij elkaar. De hoekige en stoere neus met in het midden prominent het bekende logo geeft de auto een eigen gezicht. Ook de coupéachtige daklijn is een geslaagd onderdeel van het ontwerp. Chevrolet geeft hiermee nadrukkelijk een visitekaartje af.

Maak kennis met het ‘nieuwe’ Chevrolet: veel verschillende materialen en welvende vormen.

Grote stap

In het interieur maakt Chevrolet een grote stap vooruit. De uitstraling en vormgeving doen je de voorganger Nubira vergeten, voor zover dat al niet het geval was. Maak kennis met het ‘nieuwe’ Chevrolet: veel verschillende materialen en welvende vormen. Grote delen van het dashboard en de portieren zijn overtrokken met een gaasachtige stof die de kwaliteitsbeleving verhoogt. Dat is wel nodig ook want ondanks de leuke vormgeving staan de afwerking en het materiaalgebruik nog niet op het niveau van veel Europese en Japanse concurrenten. De kunststof met aluminiumkleurig printje op de middenconsole oogt goedkoop en is op sommige plekken slordig afgewerkt. Niet alle delen op het dasboard en de portieren sluiten even mooi aan. De glimmende randen rondom de tellers zien er kitscherig uit en dat geldt ook voor de felle, zeeblauwe verlichting van het dashboard.

De bediening van de functies spreekt voor zich en de knoppen liggen goed onder handbereik. De bestuurder vindt redelijk eenvoudig een goede zitpositie, hoewel de rugleuning niet traploos is te verstellen. De hoogteverstelling van de stoel gaat zo zwaar dat je de krachttraining op de sportschool wel een keer kan overslaan. De zittingen houden je dankzij de stroeve stof in bochten goed op je plaats maar zijn wel wat aan de smalle kant. De ruimte voorin is prima, achterin gaat het er minder riant aan toe. Als je langer bent dan 1,85 meter raak je met je kruin het dak. Voor die tijd ben je waarschijnlijk al tot de conclusie gekomen dat de beenruimte niet echt overhoudt. De zittingen op de achterbank zijn aan de korte kant en de bank staat nogal rechtop dus het comfort achterin kan beter.

De bagageruimte is met 450 liter ruim zat en eenvoudig uit te breiden door de leuning van de achterbank omlaag te klappen. De achterklep scharniert nog met ouderwetse beugels die de bagage kunnen beschadigen, dat kan echt niet meer anno 2009. Bovendien blijft de klep alleen openstaan als je hem in een bepaalde stand zet. Het dichtslaan gaat gepaard met een gammel geluid.

Oude bekende

Onder de motorkap ligt een oude bekende: de 1.8 Ecotec benzinemotor die ook in vele Opel-modellen dienst deed en doet. Het is een zestienklepper van de oude stempel, dus je moet toeren maken om een beetje vlot uit de startblokken te komen. Vanaf 3.000 tpm begint de 1.8 gestaag aan de Chevrolet te sleuren maar hij maakt wel wat herrie.

Maak kennis met het ‘nieuwe’ Chevrolet: veel verschillende materialen en welvende vormen

Met 140 pk heb je aan vermogen geen gebrek, de Cruze komt prima mee in het verkeer. De viercilinder klimt niet helemaal vloeiend in de toeren en bromt bij bepaalde toerentallen net iets te nadrukkelijk. Het testverbruik van 9,6 l/100 km (1 op 10,4) verdient geen schoonheidsprijs. De versnellingsbak schakelt goed maar loopt niet over van gevoel. Een zesde verzet was trouwens welkom geweest voor meer rust op hoge snelheden.

Chevrolet is er met de Cruze in geslaagd om het Deawoo-imago van zich af te werpen

Waggelen

Onderweg met de Cruze doet de auto zijn naam eer aan. De Chevrolet is comfortabel afgeveerd – de demping is iets steviger – en laat zich soepel door het verkeer loodsen. Met bochten lijkt de sedan geen moeite te hebben, hij helt niet veel over. De besturing doet niet erg precies z’n werk en het stuurgevoel is behoorlijk vaag, je hebt als bestuurder geen flauw idee waar de voorwielen mee bezig zijn. Dat gevoel wordt versterkt omdat het onderstel niet helemaal in balans is. Bij snelle, kleine koerswisselingen waggelt de koets, de achterkant slingert dan nog wat na. Echt veel kwaad kan het niet maar het voelt weinig vertrouwenwekkend aan.

De auto glijdt op de grens over de voorwielen weg maar als je dan het gas loslaat dan krijg je nog een slinger van de achterzijde. In grenssituaties zit je daar niet echt op te wachten. De balans van vering en demping lijkt niet helemaal goed te zijn en dat is jammer want in de basis wil de Cruze best goed de bocht om. Op slecht wegdek produceert het onderstel wel wat geluiden. De remmen zijn prima, de Cruze vertraagt bij een noodstop in rechte lijn stabiel en de pedaaldruk blijft constant. Wel duikt ‘ie behoorlijk als je flink in de ankers gaat.

Gunstig geprijsd

De Chevrolet Cruze heeft een gunstig prijskaartje als je kijkt naar directe concurrenten als de Skoda Octavia, Volkswagen Jetta of Mazda 3 sedan. De testauto is een 1.8 LT die voor 21.995 euro in de prijslijst staat. De meeste zaken zijn standaard op deze uitvoering, ik noem parkeersensoren, automatische airco en een radio/cd-speler. Uit de korte optielijst kun je alleen nog metallic lak, een navigatiesysteem en lederen bekleding kiezen. De vanafprijs van de Cruze bedraagt 17.995 euro, voor de 1.6 LE.

Chevrolet is er met de Cruze in geslaagd om het Deawoo-imago van zich af te werpen. De auto heeft een eigen gezicht en maakt in vele opzichten meer dan een stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger met Koreaanse roots. De brug naar Europa is voor Chevrolet echter te groot. De Cruze geeft een beetje het ‘net-niet-gevoel’, de prijs rechtvaardigt dat maar gedeeltelijk. Als Chevrolet echt bij de Europese club wil horen dan moet het merk bij de volgende generatie Cruze opnieuw een grote stap maken.