Hoe vaak zie je een Nissan Murano? Niet vaak, een Nederlander zet zijn geld liever om in een SUV van Duitse makelij. Niet vreemd, het Japanse ‘cruiseschip’ was uitsluitend met een flinke benzinemotor leverbaar. Tot voor kort dan, want de Murano heeft naast die V6 nu eindelijk een dieselmotor. Een retourtje Berlijn moet uitwijzen of de dCi zijn partijtje mee kan blazen op de Autobahn.

Zonder dieselmotor ben je als SUV verloren en zeven jaar lang hebben Nissan-dealers knarsetandend ‘nee’ moeten verkopen op de vraag naar een zelfontbrander. Maar nu is ’ie er dan. Nissan koos niet voor de zespitter van Infiniti, maar voor de 2,5-liter grote viercilinder uit de Pathfinder en de Navara. Over één nacht ijs gingen ze daarmee niet, het blok is ingrijpend aangepast om de chique Murano ordentelijk aan te kunnen drijven. Dankzij de toepassing van een variabele turbo, een nieuwe cilinderkop en directe injectie met een druk van 2.000 bar levert de motor nu 190 pk vermogen en 450 Nm koppel. Een extra motorsteun en een overvloed aan isolatie maken deze dieseluitvoering tot een luxepaard.

Dit alles is niet zonder resultaat, want de 2.5 dCi is een stille reisauto. Bij normaal gebruik hoor je de motor nauwelijks, pas bij flink accelereren of belastend terreingebruik schemert zijn afkomst door. Imponeren doet de motor met zijn romige koppel, waardoor hij tot aan zo’n 170 km/u uiterst relaxed doorstoomt. Pas dan krijgt de wind vat op de auto en begin je dat rond de A-stijlen te horen. Als je het uiterste uit de Murano 2.5 dCi perst dan haalt hij de 200 km/u. Tussen de 130 en de 170 km/u voelt de Murano zich het fijnst en met dergelijke snelheden ben ik dan ook naar Berlijn gereden. De Murano liet deze rit een gemiddeld verbruik van 1 op 9,7 zien. Allerminst teleurstellend, want hij weegt wel even 1.850 kg. In Nederland lag het verbruik op 1 op 11,2 en dat zal niemand tegenvallen, zeker niet omdat je na het tanken een actieradius van net geen 900 kilometer op de boordcomputer ziet staan.

...rust en stilte maken van de Murano een ultieme reis-SUV

Lounge

Niet alleen de gelatenheid, rust en stilte maken van de Murano een ultieme reis-SUV, het is vooral ook de ruimte en de luxe die dat onderstrepen. Nissans grootste cross-over biedt een overvloed aan hoofd-, been- en beweegruimte aan vijf volwassen passagiers, die voorin op echte fauteuils zitten. Veel steun bieden die niet, maar je kan er heerlijk in wegzakken. Relaxt jazz-muziekje uit de Bose-speakers, cruise control op ‘130’ en loungen maar!

Niemand die overigens verlangt naar sportieve stoelen, de Murano is nadrukkelijk een cruiser en absoluut geen ‘actief’ rijdende auto. Alle communicatie tussen wegdek en auto wordt weggefilterd door het als strijkijzer fungerende onderstel en de sterke stuurbekrachtiging. Dat een automaat standaard is op de Murano zal dan ook geen verrassing zijn en dat mag eigenlijk ook wel voor 70 mille.

Die automatische versnellingsbak is niet de CVT van de 3.7 V6, maar een traditionele zestrapsbak met koppelomvormer. Die schakelt boterzacht en slechts onder vollast is er bij terugschakelen soms een hikje, maar dat is het dan ook. Hij vormt een goed span met de koppelrijke dieselmotor, waardoor je objectief gezien niet hoeft te verlangen naar twee extra cilinders. Dat is puur een prestigekwestie, gekoppeld aan het feit dat de Murano geen koopje is. In dat licht bezien is de afwerking ook niet helemaal naar zijn geld, hoewel een groot gedeelte van die prijs voor rekening van de Nederlandse fiscus komt. Nissan laat met zachte kunststoffen en fijngevoelige bedieningspanelen voor het multimediasysteem en de airconditioning zien dat het merk heus weet wat wij hier ‘gewend’ zijn. Toch kunnen hier en daar wat lompe knoppen en minder precieze pasnaden niet concurreren met wat de Europeanen doen.

Alles wat je ziet, krijg je ‘cadeau’

Cadeau

De aankoopprijs moet in perspectief worden geplaatst: alles wat je ziet, krijg je ‘cadeau’. Niet alleen 20 inch wielen, lederen bekleding en bi-xenonverlichting, maar ook een dubbel zonnedak, het navigatiesysteem en twee parkeercamera’s zijn gewoon standaard. Alleen metallic lak is optioneel, maar die 995 euro is goed besteed. Het navigatiesysteem werkt prachtig, geeft een real life situatie van de wegen en de wegwijsborden en adapteert perfect op de verkeerssituatie. Rijd je achteruit, dan laat een camera zien hoe het parkeren verloopt en ook aan de passagierszijde filmt een camera langs de auto. Welkome aanvullingen, want parkeergarages en steden betekenen oppassen met dit slagschip.

De Nissan Murano staat ook op onverhard zijn mannetje.

Obstakels

Overigens is die ‘zijcamera’ niet alleen ideaal bij stoepranden, maar vooral ook in het terrein. Dan zie je perfect of de takken niet langs je kostbare bezit schaven. De Nissan Murano staat ook op onverhard zijn mannetje. Geen wonder, want Nissan heeft met de Patrol een schat aan ervaring op 4x4-gebied. De Murano is er eigenlijk te mooi voor, maar met de altijd sterke diesel en de 4WD met ‘lock’-stand geeft ‘ie veel concurrenten het nakijken als het op terreinvaardigheid aankomt. Een zandpad, een modderige weg of een besneeuwde helling zullen de enige obstakels zijn die de Murano in de praktijk moet overwinnen. Omdat hij op onverhard echt wat kan, is dat voor hem een peulenschil.

De Murano is er eigenlijk te mooi voor

Als het dan toch over de praktische kwaliteiten van de Murano gaat, de laadruimte is met 402 liter minder groot dan die van bijvoorbeeld de veel kleinere een BMW X3 of Mercedes-Benz GLK. Duidelijk is dat de ruimte voor de inzittenden belangrijker is dan hun bagage. Maar goed, stouwruimte kom je niet echt tekort en de bank is met een hendel in een simpele beweging plat te leggen. De zitting klapt dan automatisch mee naar voren, zodat er een vlakke laadvloer ontstaat. De bank weer bruikbaar maken is nog eenvoudiger, dat gaat elektrisch. Puntje van kritiek: de rugleuning komt niet terug op de oude stand, die moet je dan handmatig in de gewenste stand zetten.

Lovenswaardig

Toegegeven, de Murano heeft niet zoveel power als de Europese SUV’s in dit segment en is ook niet zo ‘scherp’ en hoogwaardig afgewerkt. De Murano heeft een scala aan andere kwaliteiten. Vooral Nissans focus op comfort en rust is lovenswaardig, want moet een SUV nu echt uitdagend zijn? Een zescilinder zou vanwege imagotechnische redenen begrijpelijker zijn maar de aandrijflijn met viercilinder is uitstekend voor de Murano. De motor houdt zich koest en de automaat laveert op het koppel soepel door de versnellingen heen. Een heikel punt blijft dat dit indrukwekkende apparaat 69.300 euro kost. Daarvoor hoef je dan niet te worstelen met optielijsten en Nissans terreinwagenervaring krijg je er gratis bij.