De Japanse cultuur is een fascinerend samenspel van eigen elementen en westerse invloeden. Japan is het land van de haiku, maar ook van de beste tangodansers en Elvis Presley-imitators ter wereld. Europese auto’s genieten er een magische status. Lexus brengt deze factoren al ruim twintig jaar bij elkaar: met een traditionele Japanse precisie en kwaliteit worden in Tahara westers georiënteerde auto’s gebouwd. Vaak wordt Lexus kopieergedrag verweten, maar zouden we het niet als een vorm van cultuuradaptatie moeten zien?

De stelling dat een Lexus niets meer of minder is dan een mutant van een Europese auto is beargumenteerbaar. Zo zou je de Lexus IS als een Japanse BMW 3 Serie kunnen bestempelen. Deze test van de - onlangs herziene - IS zal een en ander nuanceren. Lijdend voorwerp is de door een V6 aangedreven IS 250 met automatische transmissie, voorzien van het sinds de facelift leverbare F-Sport Line-pakket.

De ‘F’ staat voor het circuit van Fuji, waar Lexus de 423 pk sterke IS-F heeft ontwikkeld, waaruit de F-Sport Line is gedestilleerd. Even in perspectief: dat is zoiets als een M-pakket bij BMW of het AMG-pakket van Mercedes-Benz en betekent dus een straffer onderstel en een heldhaftigere look. Dat laatste is dik voor elkaar, de IS is uit zichzelf al een krachtig ogend ding. Er zijn van die auto’s die stilstaand niets anders dan snelheid uitstralen, deze Lexus is er zo eentje. De lage neus met spitse en taps toelopende motorkap, de gemene koplampen, de uitgeklopte wielkasten en de hoge kont maken de IS tot een bodybuilder in maatpak. De donkere 18 inch wielen, de F-Sport-voorbumper en het subtiele kofferkleplipje doen de rest. Op het subjectieve, maar belangrijke onderdeel ‘design’ schieten de Japanners vol in het doel.

Alibi

Dat het predikaat ‘sportsedan’ een alibi is voor een krappe auto, wordt duidelijk als ik met een collega en een fotograaf op pad ga. De logische gedachte dat de kleinste achterin gaat zitten, mag niet baten. Een ieder die de kindertijd ontgroeid is, komt daar zowel met zijn hoofd als benen in de knel. Ik was ook blij dat niet de complete fotografie-uitrusting mee hoefde. Met al die koffers, tassen en statieven zou 398 liter kofferruimte gauw gevuld zijn.

Zoals het een Lexus betaamt werkt alles feilloos...

De facelift heeft op het interieur weinig invloed gehad, waardoor de IS zijn zesjarige leeftijd niet kan verbloemen. Denk nu niet dat het een treurspel is, dat is het allerminst. De gebruikte materialen zijn zacht en er is rijkelijk met leder gestrooid. Zoals het een Lexus betaamt werkt alles feilloos en vooral heel verfijnd en nauwkeurig. Dat is een moeilijk te omschrijven gevoel, je moet het maar aannemen. Dat 2005 toch alweer een tijdje achter ons ligt, merk je aan kleine dingen als de verouderde raambedieningsknoppen of het navigatiesysteem. Een prima wegwijzer, maar de beeldschermkwaliteit werd door een passagier omschreven als ‘pixelig’. De daaraan gekoppelde audio-installatie kan zich daarentegen nog steeds onder de beteren scharen – voor zo’n helder geluid moet je bij de concurrentie vinkjes zetten op de van happige prijzen voorziene optielijst. A propos geluid, zelfs bij snelheden boven de 200 km/u blijft het opvallend stil aan boord.

De materialen zijn zacht en er is rijkelijk met leder gestrooid

Beleving

Als F-Sport Line ziet de IS er niet alleen afgetraind uit, de auto wordt er ook ongelooflijk scherp van. Mensen die miepen over het gebrek aan comfort moeten dit pakket simpelweg niet bestellen, want het meeste comfort is uit de vering en demping geperst. Kies je wel voor zo’n pretpakket, dan krijg je er heel veel voor terug. Kronkelende dijkweggetjes of bergpassen worden stuurmansfeestjes de achterwielaandrijving verleidt zelfs tot driftpartijtjes. De IS stuurt direct en met veel feedback, de 18 inch wielen met platte banden maken het instuurgedrag heel precies. Voor zulks aanvallend gedrag heb je dan ook alle hardware ter beschikking staan. De formidabel ondersteunende F-Sport-stoelen en het grijpgrage F-Sport-stuur geven je als bestuurder een uitverkoren gevoel. Daarbij zit je ook nog eens diep in de cockpit en kijk je uit over een prachtig instrumentarium. Zo spel je b-e-l-e-v-i-n-g!

De bak schakelt bijna onmerkbaar en de motor blinkt uit in souplesse.

De aandrijflijn zorgt voor een tweeledig gevoel. Op de keper beschouwd vormt de 208 pk sterke 2,5-liter zespitter een fraai span met de zestraps automaat, maar zo’n F-Sport Line zou heerlijk uit de verf komen met een handbak. Die was ooit wel leverbaar, maar tegenwoordig krijg je de automaat ‘cadeau’ als je een IS 250 bestelt. De bak schakelt bijna onmerkbaar en de motor blinkt uit in souplesse. Over het gehele toerengebied biedt de V6 een homogene trekkracht van maximaal 252 Nm, de automaat golft feilloos en comfortabel mee op de power van de motor. Alleen is dat niet wat je wilt bij zo’n oorlogstenue. Je wilt doortrekken naar het rode toerengebied en zelf schakelen. Daarvoor zijn de schakelpaddles een te kleine pleister op de wond.

Overtuiging

Waar je vooral naar snakt is de geluidsbeleving van zes hardwerkende cilinders. De IS 250 klinkt niet bijzonder, althans niet zo spannend als je hoopt. Evenmin is de auto echt snel. Kijk, een tijd van 8,5 seconden voor de sprint van stilstand naar 100 km/u en een topsnelheid van 225 km/u zijn geen stress waard, maar je maakt er niemand meer bang mee. Een gemiddeld verbruik van 1 op 11 geeft ook niet echt reden tot teleurstelling, maar ook dat doen concurrenten beter. Je merkt wederom dat de ontwikkeling qua efficiëntie en rendement in de laatste vijf jaar geëxplodeerd is. De loopcultuur van de V6 mag overigens niet onvermeld blijven, het blok draait gecultiveerd en ‘smooth’ zoals alleen een Lexus dat kan.

Terug naar de essentie van de Lexus IS 250 Automaat F-Sport Line. De Japanse sportsedan is geen kopie van BMW’s 3 Serie, maar de Japanners hebben zich de Beierse eigenschappen eigen gemaakt. Niet omdat ze niet inventief genoeg zijn, het is vooral een groots compliment voor de Europese automobielindustrie. De IS is een synthese van Europese en Japanse cultuur. Als F-Sport Line rijdt hij Europees strak en voel je de oosterse perfectie en finesse die Lexus in haar producten legt. Toegegeven, hier en daar verraadt de IS zijn leeftijd en is het verlangen naar een handbak groot. De keuze voor deze Lexus is er eentje met overtuiging, ingegeven door een bepaald gevoel.