Met een tent en toebehoren op vakantie en kiezen voor een Mini als vervoer. Een keuze die ik bewust maakte, maar die door velen werd bespot. Want waarom zou je zo’n auto daarvoor gebruiken? Het is niet bepaald een ruimtewonder en met een driedeurs Mini inclusief bagage naar de oostkust van Frankrijk rijden is inderdaad iets om lichtelijk zenuwachtig van te worden. Gelukkig heeft Mini de ietwat grotere Clubman in huis, die voor deze reis maximaal benut zal worden. Tot aan de nok aan toe vol met bagage en dankzij een nieuwe, sterke dieselmotor uiterst geschikt voor de vele vakantiekilometers.

De Mini Clubman is niet de meest begeerlijke Mini ooit, simpelweg omdat niet iedereen ‘m zo fraai vindt als de driedeurs. Het uiterlijk van de Clubman is wat meer smaakgebonden maar weet desondanks de aandacht op zich te vestigen. Net als de eerder gereden Camden is dit een ’50 jaar Mini’-editie, die een Londense wijknaam draagt. Dat houdt in dat je een vrij unieke Mini krijgt, in dit geval voorzien van een nieuwe - erg stijlvolle - blauwe lak met matchende rode accenten op de motorkap, buitenspiegels en velgen. Mini zou Mini niet zijn als je de auto nóg verder kan personaliseren. De 17 inch wielen zijn bijvoorbeeld ook in het zwart verkrijgbaar (doen!) en desgewenst is het dak in de kleur Jet Black of Pure Silver gespoten.

Stampvol

De bijna onzichtbare suicide door aan de rechterzijde en de twee kleine deurtjes aan de achterkant geven deze Clubman iets speciaals, maar hebben ook nadelen. De achterinstap wordt er door het extra zijdeurtje makkelijker op, maar tijdens het rijden zorgt die zo nu en dan voor windgeruis. Met een druk op de afstandbediening vliegt één van de achterklepdeurtjes open. Dat vergemakkelijkt het inladen van een tas, maar ze maken het zicht naar achteren er niet beter op. Daarbij moet worden aangetekend dat deze minpunten niet opwegen tegen de voordelen, om nog maar te zwijgen van de esthetische meerwaarde.

Hoe je het ook went of keert, achter die deurtjes schuilt wel ruimte. Niet gigantisch veel, maar genoeg om op vakantie te gaan. Het ligt er dan wel een beetje aan wat voor vakantie, want met vier man blijft er nog 260 liter aan kofferbakruimte over – 100 liter meer dan in de driedeurs Mini. Met neergeklapte rugleuningen kun je lekker kneuterig met tent en toebehoren naar de Franse kust, want alle benodigdheden passen er in. Oké, de auto zit dan gelijk stampvol en de afdekplaat voor de dubbele bodem en hoedenplank zul je thuis moeten laten, maar uiteindelijk telt dat alles gewoon mee kan.

De scherpe bochten richting de zeekust zijn met de Mini allemaal fantastisch.

Nagenoeg perfect

De Clubman heeft een 8 centimeter langere wielbasis dan de driedeurs Mini en dat merk je. Zoals gezegd biedt de Clubman meer bagageruimte, maar voor achterpassagiers is er ook meer beenruimte. Het is er best uit te houden, mits degene voor je niet al te lang is. Ander belangrijk punt is dat de Mini er stabieler en comfortabeler door voelt, zonder in te boeten aan sportiviteit. Vooral met een flinke tocht in het vooruitzicht maakt dit de Clubman tot een fijne auto.

De ruim 1.000 kilometers waren dankzij de Clubman zeer prettig. De stoelen zijn misschien niet de allerbeste die er te vinden zijn, maar ze zitten – ook voor een lange reis – best lekker. De Clubman biedt daarbij een perfecte mix van comfort en sportiviteit. Op de snelweg koers je zonder een greintje pijn naar de aankomende landgrenzen en over de Franse binnenwegen is het heerlijk sturen. Heuvel op, haarspeldbocht door. De scherpe bochten richting de zeekust zijn met de Mini allemaal fantastisch. De besturing is en blijft perfect. De Mini stuurt heerlijk scherp en met veel gevoel, zonder ook maar een moment zenuwachtig aan te voelen. Er is tot op heden nog geen concurrent die hier aan kan tippen.

Het zijn vooral details die de Mini aantrekkelijk maken

Zuinigheid en plezier

Rijplezier is één, maar wat je afrekent bij de pomp is twee. De Clubman SD heeft een 2,0-liter dieselmotor met 143 pk en 305 Nm, die de Mini net binnen de negen seconden vanuit stilstand naar de 100 laat gaan. De hoeveelheid kracht die voelbaar is kun je het beste vergelijken met die van een opgefokte hot hatch. Enorm veel kracht, die zelfs al onder de 1.500 tpm wordt opgebouwd en de Mini afvuurt als een kanonskogel. Geen helling waar dit autootje bang van wordt en inhalen is een feestje. Daardoor is het verleidelijk om de zuinig rijden te laten voor wat het is en dat resulteerde in een gemiddeld verbruik van 1 op 14. Eenmaal toerend door de Franse binnenwegen en met een beheerste rechtervoet komt er toch nog een uitstekende brandstofconsumptie naar voren: 1 op 19,6.

Door zijn hoge koppel en vermogen heeft de Clubman SD wel eens wat last van doorspinnende voorwielen, maar het blijft goed onder controle te houden – anders doet de tractiecontrole het wel voor je. De grote dieselmotor zorgt voor een ietwat zwaar neusje én voor een minder fraai motorgeluid. Het ‘typische Mini-geluid’ moet je inruilen voor een hoorbaar dieselgenagel. Echt stil is het van BMW afkomstige blok namelijk niet, echt storend is geluid het evenmin. Net als de benzinevarianten schakelt de SD overheerlijk en de gasrespons is lekker gretig.

Met zo´n potente diesel heeft de Mini gek genoeg vrijwel geen concurrentie. Seat heeft een gelijkvermogende Ibiza FR TDI, maar die is een flink stuk goedkoper. Stap in de Mini en je weet ook waarom de SD duurder is. Het zijn vooral details die de Mini aantrekkelijk maken. Het interieur ziet er goed uit - voor wat betreft de materialen en het design. Neem zaken als de welbekende tuimelschakelaars, interieurverlichting die in diverse kleuren instelbaar is, de mooie lederen bekleding inclusief rode accenten en het kinderlijk eenvoudig werkende ´Mini Connected´ en je weet wat ik bedoel. Uit de speakers klinken dan je favoriete vakantienummers, die je zojuist met Bluetooth uit je smartphone hebt laten komen. En dat zijn zaken wat de Mini leuker maken dan andere auto´s in deze klasse.

Hartig ribje

Dieselen met de Mini Clubman D doe je vanaf 24.765 euro, de SD kost je minimaal 33.740 euro en de speciale Hampton zelfs 37.770 euro. De Mini Clubman SD Hampton biedt wel alles wat je hartje begeert, maar bijna 38 mille blijft een enorme rib uit je lijf. Als je voor een speciale Mini gaat shoppen dan weet je dat en met deze nieuwe dieselmotor heb je naast een zuinige auto ook nog een geweldig sportieve en snelle auto. En die extra ruimte is toch wel erg mooi meegenomen!