In dit nieuwe jaar worden we stevig met de neus op de feiten gedrukt. Brandstofprijzen bereiken recordhoogten, terwijl we toch al minder kunnen en willen besteden. Dus wat moet je nu doen? Is een gedownsizede, zuinige benzinemotor wel echt wat je wilt hebben als juist de benzineprijs het snelst stijgt? De veelrijder komt nauwelijks onder de dieselmotor uit, maar de prijs van die brandstof is de afgelopen jaren ook met zo’n 50 procent gestegen. Is met een literprijs van slechts 80 eurocent LPG de oplossing? Een week ‘gassen’ met de Citroën C4 en een af-fabriek LPG-installatie moet het een en ander duidelijk maken.

Er zijn een aantal concessies die je moet doen als je voor LPG kiest. De actieradius wordt door het hogere brandstofverbruik en de relatief kleine gastank flink kleiner, terwijl de motor meestal niet zo krachtig is als vergelijkbare dieselmotoren. De Citroën C4 met een LPG G3-systeem van de Italiaanse fabrikant Landi Renzo heeft onder de kap de ongeblazen 1.6 VTi met 120 pk. Voor alledaags gebruik uiteraard voldoende, maar de e-HDi is net wat fijner en krachtiger. Qua aanschafprijs en brandstofkosten heeft een C4 met LPG echter een streepje voor op de C4 e-HDi, de compacte middenklasser is op gas ruim 3.000 euro goedkoper in aanschaf. De aantrekkelijkste zakenuitvoering is zonder meer de 23.200 euro kostende Ligne Business. Voor dat geld heb je een complete C4 met navigatiesysteem, die daarmee slechts 500 euro duurder is dan een C4 1.6 VTi zonder LPG. Dat verschil wordt verwaarloosbaar als je ziet voor hoe weinig geld LPG (nog) vol is te tanken. Extra voordeel is dat de zakelijke rijder 20 procent bijtelling betaalt over zijn C4 1.6 VTi op LPG, terwijl de 1.6 VTi normaliter in de 25 procent-klasse valt. De reden daarvoor zit ‘m in de 8 gram per kilometer lagere uitstoot op LPG.

Aan de buitenkant ziet niemand dat je op gas rijdt, want de gastankaansluiting zit achter de conventionele tankklep. Even een verloopnippel aandraaien is voldoende om de gasslang aan te kunnen sluiten. Een heikel punt bij LPG tanken is de hoeveelheid gas die vrijkomt na het tanken, gecombineerd met de bijbehorende geur die zich over je handen en kleding verspreidt.

Het moet gezegd worden: in deze chique blauwe kleur en met sportieve lichtmetalen wielen ziet de C4 er keurig uit. Vooral en profil kent de auto een fraaie belijning.

Een heikel punt bij LPG tanken is de hoeveelheid gas die vrijkomt na het tanken, gecombineerd met de bijbehorende geur die zich over je handen en kleding verspreidt

Fraai en ruim

De binnenzijde is eveneens met smaak ontworpen. Fraai oplichtende tellers en een aantrekkelijk interieurdesign zetten de toon. Het dashboard oogt en voelt massief, waarbij details als chromen randjes om diverse bedieningsknoppen voor een luxueus gevoel zorgen. Een wat onzinnig detail, maar de tellers kun je in diverse kleuren instellen, net als dat er vier verschillende geluidjes zijn voor het knipperlicht. Twee daarvan zijn onder het rijden nauwelijks te horen, dus is het beter om de ‘ouderwetse’ toon te kiezen. Links van het stuurwiel vind je het paneeltje om tussen benzine en LPG te schakelen en hier lees je tevens de LPG-voorraad af.

De lederen bekleding is niet standaard, maar de importeur heeft het binnenste achteraf met koeienhuid laten bekleden. Niet alleen kun je dan meerdere kleuren leder en stiknaden kiezen, deze optie valt ook nog eens buiten de bijtelling. De stoelen zitten uitstekend en zijn royaal bemeten, maar bovenal ziet zo’n lederen interieur er prachtig uit. Wat veel mensen als prettig ervaren, is de voor een auto uit het C-segment iets hogere zit. Dat zorgt voor een prettig overzicht op de weg, maar sportief is het allerminst. Het stuurwiel is ver naar je toe te trekken, wat de zithouding bevordert. De hoeveelheid knoppen op het stuur is wennen, soms is het even zoeken naar de functie van de betreffende schakelaar. Met een van die knoppen zorg je ervoor dat enkel de snelheidsmeter oplicht, terwijl de rest van de dashboardverlichting uitgaat of sterk dimt. Wanneer je ’s avonds op pad gaat is dat heerlijk rustig aan je ogen.

Achterin hebben de passagiers evenmin te klagen, want daar is het voor een auto uit deze klasse best ruim. Iemand met een bovengemiddelde lengte heeft knieruimte genoeg, die voor het hoofd is dan wel net voldoende. Wie toch meer beenruimte wenst, kan zonder schroom de bijrijder vragen om naar voren te schuiven. Net als in de C3 is het dashboard aan die kant vrij diep, waardoor de voorstoel bovengemiddeld ver naar voren kan.

Een aantrekkelijk interieurdesign zet de toon

Met 58 liter inhoud is de gastank behoorlijk fors, maar hij past exact op de plek waar normaliter het reservewiel ligt. Er gaat dus geen plaats verloren in de 408 liter metende bagageruimte. De laaddrempel van deze ruime bagageruimte is dankzij de achterklep die tot aan de kentekenplaat doorloopt mooi laag. De achterbank is in twee delen neerklapbaar, maar een vlakke laadvloer heeft ‘ie dan niet.

Niet schokvrij

Starten doet de Citroën op benzine, om vervolgens zo spoedig mogelijk LPG te gaan verbranden. Niet alleen bij de start consumeert de motor benzine, dar gebeurt ook als het toerental boven de 4.000 tpm komt. De energiewaarde van LPG ligt nu eenmaal lager dan die van benzine, dus om ademnood te voorkomen draait de 1.6 VTi voorbij de 4.000 tpm op benzine. Hoewel de C4 zo snel mogelijk weer terugschakelt op LPG, kost het je toch paar liters benzine per gastank. Bovendien gaat de brandstofswitch met een merkbare schok, een nadeel van het rijden op LPG. De 1.6 VTi is met 120 pk niet bepaald een vermogend blok, dus het is zo nu en dan stevig aanpoten als je een auto wilt inhalen of de snelweg oprijdt. Bij een kruissnelheid van 130 km/u draait de motor 3.800 tpm en dat hoor je. Het stuurwiel trilt bovendien een beetje mee, reden te meer om een zesde versnelling te wensen.

Tijdens twee gelijke snelwegritten heb ik het verschil in verbruik tussen LPG en benzine gemeten. Op gas verbruikte de Citroën 1 op 10,8 en op benzine 1 op 13,5. Dat is een verschil van zo’n 25 procent, hetgeen best fors is. Toegegeven, doordat gas per liter de helft van benzine kost maak je het helemaal goed, maar de actieradius wordt wel ingekort. Op twee volle gastanks heb ik 450 en 470 kilometer kunnen rijden, met een gemiddeld verbruik van respectievelijk 1 op 9,6 en 1 op 9,9. Bedenk wel dat die tank voor een bedrag van rond de 35 euro weer gevuld is. Tel uit je winst!

Comfortabele insteek

De C4 1.6 VTi LPG rijdt verder hetzelfde als zonder gasinstallatie, dus als een zeer fijne en comfortabele auto. Er zijn weinig punten waarop je kritiek kunt leveren, het totaalplaatje van de Fransoos klopt. Comfort staat hoog in het vaandel en daar is alles op afgestemd. De vijfbak gaat soepel door de versnellingen, de pedalen voelen licht aan en de besturing is wat doods. De tegendruk in het stuurwiel is wel prettig constant, wat zorgt voor een consistent gevoel. Omdat je wat hoger zit en het onderstel op comfort is gericht, zweef je als het ware over het wegdek heen. Dat is uiteraard positief bedoeld, maar veel informatie over wat er onder de auto gebeurt krijg je niet. Rijden in de C4 voelt afstandelijk, maar zeer zeker niet onprettig. Je moet gewoon niets op het gebied van dynamiek verwachten en dan is het een dijk van een auto.

Wel of niet?

Is LPG het antwoord? Als het gaat om uitstoot en lage verbruikskosten absoluut! In deze tijden is het zelfs een verademing dat je voor nog geen vier tientjes weer zo’n 460 kilometer vooruit kunt. Het is wel jammer dat er nog steeds gasinstallaties zijn die af en toe ruzie maken met de benzinemotor, waardoor een stukje van het kenmerkende comfort van de C4 verloren gaat. Wat dat betreft matcht de heerlijk soepele en sterke e-HDi beter met deze Fransman dan de 1.6 VTi op LPG, maar daar staat dan ook een significant hogere aanschafprijs tegenover. Doordat de motorrijtuigenbelasting tussen die van een benzineversie en een dieseluitvoering in zit en LPG veruit de voordeligste brandstof is, ligt het omslagpunt heel laag. Een groot pluspunt, want dat maakt ‘m ook voor niet-veelrijders interessant.