Ondanks herhaaldelijke pogingen om de Fabia er stoer uit te laten zien, wil het Skoda nog niet echt lukken om een sportief statement neer te zetten. Met deze knalgroene Fabia RS lijkt het erop dat de brave jongen eindelijk het schoffie van de straat wordt. En dit keer niet zoals in het vorige model met een 130 pk sterke TDI dieselmotor, maar met een compacte en toch krachtige 1.4 TSI benzinemotor die 180 pk op de voorwielen loslaat. Als dit geen stoere Fabia is?

Dat de kleur een hoop doet voor het uiterlijk van de Fabia RS spreekt voor zich. Bestel ‘m in het zwart en de auto wordt toch net wat anoniemer. Het in hoogglans zwart uitgevoerde dak en dito buitenspiegels en A-stijlen steken in ieder geval mooi af bij het Rallye Green Metallic. De afwijkende kleur van het dak en de buitenspiegels kost je overigens wel 470 euro extra, maar wie het lef heeft om zo’n kleur te bestellen, kan feitelijk niet om deze optie heen. Uiteraard mogen een dikkere voorbumper, achterbumper met diffuser, dubbele uitlaat en een achterspoiler ook niet op de RS ontbreken. Waar wat mij betreft écht de duimen voor omhoog mogen, zijn de ontzettend gelikte 17 inch lichtmetalen wielen. Daarachter zijn het de rode remklauwen die voor the finishing touch zorgen.

De dagrijverlichting bevindt zich op de plek zit waar je normaliter de mistlampen verwacht. Als het duister valt en het dimlicht aangaat, blijven de LED-jes - weliswaar iets minder fel - branden, waarmee de Fabia RS eerder de uitstraling van één of andere foute getunede auto krijgt dan van een snelle productieauto. Er zullen vast mensen zijn die het geweldig vinden, maar hierin slaat Skoda wat mij betreft een tikkeltje door.

Mist sportieve ‘vibe’

De van gestikte RS-logo’s voorziene sportstoelen zien er uitnodigend uit en zitten heel behoorlijk. Je zit echter te hoog om de sportieve ‘vibe’ te voelen – hier komt toch de brave jongen in de Fabia weer naar voren. Het erg donkere en zakelijke interieur helpt ook niet erg mee, waardoor een sportieve allure ondanks de aluminium pedalen en zwarte hemelbekleding uitblijft. Er zijn wel wat zacht aanvoelende kunststoffen binnenin de Skoda te vinden, maar het grootste deel van het dashboard bestaat uit harde materialen en hier en daar is dat er ook wel aan af te zien. Ook was de testauto niet helemaal vrij van kraakjes.

De Fabia RS is altijd een vijfdeurs of een stationcar en dus als familieauto meer geschikt dan bijvoorbeeld de Ibiza SC Cupra van concerngenoot Seat. Achterin de Fabia RS kun je als volwassene prima zitten en dat komt mede doordat er genoeg ruimte onder de voorstoelen is om je voeten kwijt te kunnen. De kofferbak is met 300 liter – en uit te breiden naar 1.163 liter - van een prima formaat. Het extra voordeel van deze snelle RS is dus dat je ‘m ook als ‘Combi’ kunt aanschaffen. Daarmee is de Skoda Fabia RS de enige ‘hot hatch’ die ook als ‘hot stationwagon’ leverbaar is. Met de Fabia RS kun je dus stoer en snel naar de plaatselijke bouwmarkt.

 “Volg de Skoda-rijder” is voor veel auto’s een lastige klus als die Skoda-rijder een Fabia RS heeft.

De snelle Skoda-rijder volgen

Want snel is ‘ie zeker. De 1.4 wordt geassisteerd door een compressor en een turbo, waardoor de Fabia RS in vrijwel elk toerental over meer dan voldoende kracht beschikt. Binnen 7,5 seconden wijst de snelheidsmeter dan ook de 100 km/u aan en ook daarna gaat de Tsjech moeiteloos harder en harder. Ondanks de vele trekkracht onderin is het natuurlijk het lekkerst om ‘m richting de toerenbegrenzer te jagen, want dan word je even fijn je stoel ingedrukt. “Volg de Skoda-rijder” is voor veel auto’s een lastige klus als die Skoda-rijder een Fabia RS heeft.

De standaard zeventraps DSG-automaat doet z’n werk naar behoren, maar er zijn ook nadelen. Ook al zou je zelf via de flippers willen schakelen, de bak blijft zich er altijd mee bemoeien. Dat heeft natuurlijk zo zijn redenen maar het is uiterst vervelend als je op een laag tempo een bocht aansnijdt, in de tweede versnelling wilt accelereren en dat de automaat vervolgens voor jou besluit dat ‘ie toch echt in de eerste versnelling moet. Je kunt je voorstellen wat er dan gebeurt - je wordt overrompeld en bijna gelanceerd door het plotseling stijgende toerental. Eigenlijk past bij een auto als de Fabia RS een handbak beter, maar er is met de DSG-bak goed te leven. Het voordeel is dat de zeven versnellingen van de automaat ervoor zorgen dat de toerenteller bij 120 km/u een keurige 2.800 tpm toont. Wie het gaspedaal niet altijd tot op de bodem intrapt, kan uitstekende verbruikcijfers scoren. Zo kun je met een beetje discipline een gemiddeld verbruik van 1 op 13,5 halen. De Fabia RS is uiteraard stevig gedempt, maar nog wel redelijk comfortabel. Wel zo prettig als je geen zin hebt om te haasten.

Met een vanafprijs van 23.490 euro de goedkoopste ‘hot hatch’ met meer dan 175 pk

Tijdens een dynamische rit weet de Fabia RS deels te overtuigen. De auto zou een tikkeltje minder onderstuurd mogen zijn en het elektronische sperdifferentieel moet – vooral op nat wegdek – flink aan de slag om gripverlies te voorkomen. Echt heel sportief en uitdagend is de RS dus niet, maar over het algemeen wel solide en goed genoeg voor alledaags verkeer. Voor een speels onderstelkarakter en enorm leuke rij-eigenschappen moet je toch echt naar de concurrentie. Voor de besturing koos Skoda eveneens voor een middenweg. De Fabia RS stuurt redelijk direct, maar voelt niet te zenuwachtig aan. Je kunt ‘m slechts verwijten dat er iets meer weerstand in het stuurwiel zou mogen zitten. Al met al is de Skoda een prima rijdende auto maar echt unieke, sterke punten zijn er bij de Fabia - afgezien van het vermogen - lastig te vinden. Het is uiteindelijk toch de power van de 1.4 TSI die een diepe indruk achterlaat.

Lekker hapje

Hoewel de pan met ‘hot hatches’ door het enorme aanbod vrijwel overkookt, is er geen reden om de Skoda Fabia RS buiten te sluiten. Het povere interieur mag dan enigszins een afknapper zijn, de mogelijkheid om ‘m ook als stationwagen te krijgen, maakt de Skoda des te interessanter en veel vermogen in een praktische auto klinkt simpelweg als een goede mix. Daar komt nog eens bij dat de Fabia RS met een vanafprijs van 23.490 euro de goedkoopste ‘hot hatch’ met meer dan 175 pk is, al is het prijsverschil met een vijfdeurs Volkswagen Polo GTI nog wel te overzien. Die kun je dan weer niet met zulke ‘flashy’ wielen en in zo’n lekkere gifgroene kleur bestellen en juist dat maakt de Fabia RS toch nog een lekker hapje.