Het ene na het andere merk lanceerde een belastingvrije B-segment auto, maar niet Ford. Daardoor zagen de Duitsers de verkoopcijfers van de Fiesta snel dalen. In de hoop de hoge noteringen weer terug te kunnen pakken, is er sinds kort onder het motto ‘beter laat dan nooit’ een belastingvrije Fiesta.

Ondanks dat het model al even op de markt is, oogt de Ford Fiesta op geen enkele manier verouderd. Het vlotte ontwerp verveelt nog steeds niet. De scherpe lijnen en grote koplampen zorgen voor een eigen gezicht. Ford Nederland heeft er nog wel eens een handje van om forse wielen onder demonstratie-auto’s te monteren, zo niet deze keer. 14 inch lichtmetalen wielen met lage rolweerstand-banden bevorderen immers een gunstig brandstofverbruik. Die bescheiden sloffen maken wel duidelijk dat de Fiesta om groter schoeisel schreeuwt. Het totaalplaatje van de auto klopt nu niet helemaal.

De nieuwe bruingrijze kleur geeft de compacte Ford een luxueus tintje. Eigenlijk zou je zo’n chique kleur op een Mondeo of een Kuga verwachten maar het misstaat de compacte hatchback zeker niet en doet ‘m zelfs groter ogen.

Volwassen

Het binnenste van de Fiesta komt volwassen en degelijk over. Het hoge dashboard met de bijzonder vormgegeven middenconsole valt direct op. Het centrale scherm geeft onder andere de radio- en telefoonfuncties weer. Daaronder zijn - omringd door een aluminiumkleurig paneel - de knoppen daarvoor te vinden. Het ziet er in eerste instantie wat onoverzichtelijk uit, maar na een aantal ritjes in de Fiesta kun je de zaak op de tast bedienen. Helemaal onderaan de middenconsole vind je de climate control, die net wat te laag geplaatst is.

Je hebt een goede zitpositie al snel gevonden. De bestuurdersstoel is goed instelbaar en biedt een prettige zit, ook op lange afstanden. De zittingen zijn lang genoeg en bieden voldoende steun. Je krijgt echt het idee met een grotere auto op pad te zijn. Het mooi vormgegeven stuurwiel pakt goed vast. In deze luxe Titanium-uitvoering commandeer je radio, telefoon en boordcomputer via het stuur. Dat is gemakkelijker en minder afleidend dan via de losse knoppen op de middenconsole.

Voor een auto van dit formaat biedt de Fiesta verrassend veel binnenruimte.

Voor een auto van dit formaat biedt de Fiesta verrassend veel binnenruimte. Voorin kom je niets te kort, passagiers met een gemiddeld postuur kunnen ook prima plaatsnemen op de achterbank. Zowel hoofd- als beenruimte zijn prima. Verwacht geen riante zitplaatsen á la Mondeo, maar je vindt er voldoende ruimte. Ga je langer weg, dan kun je in de Fiesta veel meenemen. 295 liter inhoud in de bagageruimte is iets meer dan de Volkswagen Polo (280 liter) en de Opel Corsa (285 liter) bieden.

Schakellui rijden

De krachtbron van deze Fiesta is een bekende. Van Mini tot Volvo V70, de motor ligt in een heel scala aan auto’s. Met 95 pk is deze geknepen variant meer dan voldoende voor de lichte Fiesta. Het blok voelt levendig aan en pakt vlot op bij lage toerentallen. De vijf versnellingen zijn aan de lange kant, waardoor je lekker schakellui kunt rijden. De bak schakelt soepel en met korte, directe slagen. Ondanks de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en BPM heeft de ECOnetic gek genoeg geen start/stop-systeem. Wellicht een mooie troef als de uitstooteisen verder aangescherpt worden. Het prettige aan de Fiesta ECOnetic is dat hij niet rijdt als een spaardiesel. Hij accelereert goed en ‘bokt’ niet bij lage toerentallen, zoals een aantal concurrenten. De Fiesta rijdt nog altijd bovengemiddeld goed, maar het rijplezier wordt merkbaar beïnvloed door spaarbanden en de kleine velgen. Door deze combinatie glijdt de kleine Ford al snel over zijn voorwielen weg, iets dat we nauwelijks kennen van uitvoeringen met grotere wielen en betere banden. Bovendien is het stuurgevoel in andere Fiesta’s wat scherper en zwaarder. Anderzijds is het maar de vraag of de koper van een ECOnetic wel op zoek is naar een stuurmansauto. Ford biedt in ieder geval niet de keuze, met grotere wielen vervalt het bijtellingsvoordeel omdat de CO2-uitstoot dan te hoog wordt.

Het dashboard met de bijzonder vormgegeven middenconsole valt direct op

Wanneer je milieubewust gaat rijden en geen hoge kruissnelheden aanhoudt, blijft het gemiddelde verbruik beperkt tot 1 op 22,5. Dat is een zeer nette score voor een auto met deze prestaties. Zelfs bij stevig doorrijden ‘doet’ de Fiesta nog moeiteloos 1 op 17. Omdat de motor ‘over heeft’ hoeft hij niet op zijn tenen te lopen om fatsoenlijk te presteren. Echt diep hoeft het gaspedaal niet ingedrukt te worden om met het verkeer mee te komen. Het motorgeluid blijft mooi op de achtergrond, zelfs na een koude start.

Lest best

De Fiesta ECOnetic scoort op alle punten bovengemiddeld goed. De compacte Ford rijdt prettig en biedt een hoop fiscale voordelen. Als je naar het totaalplaatje kijkt, dan biedt Ford voor een zeer concurrerende prijs een van de beste auto’s in dit segment.

Voor net geen twintig mille heb je de meest complete Titanium-uitvoering, waarop onder andere keyless entry, climate control, een goede audio-installatie en cruise control standaard zijn. Het heeft even geduurd, maar voor de Fiesta ECOnetic geldt ‘lest best’.