Zie hem staan. In de kleur wit, wielen in maatje 18 inch, dreigende led-verlichting, een enorme ster in de grille en een verlaagd onderstel. Nee, het gaat het niet over de Mercedes-Benz C 63 AMG maar over de nieuwe B-Klasse. Je weet wel, dat ‘busje’ op basis van de A-Klasse. Welnu, dat ‘busje’ is geen busje meer. Hij lijkt in deze uitmonstering meer op een sportieve hatchback dan op een MPV. Een schijnvertoning of een nieuwe start voor de B-Klasse? Met hoge verwachtingen ga ik op zoek naar de nieuwe kwaliteiten van de op één na kleinste Mercedes.

Om meteen duidelijkheid te scheppen: de testauto kost ruim 45.000 euro. De Mercedes-Benz B-Klasse is opgetuigd met een Ambition pakket, Exclusiefpakket, Sportpakket, Nightpakket en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het resultaat mag er zijn want de B-Klasse is helemaal áf. Het verlaagde onderstel, de donkere koplampbehuizing met daarin twee priemende xenonpitjes en de deels zwarte 18 inch wielen geven de auto een zelfverzekerde, zelfs arrogante uitstraling. Is dit écht een B-Klasse?

Bestel je de B-Klasse met 15 inch stalen wielen met wieldoppen, in de kleur zilvergrijs en zonder al die andere verfraaiingen, dan staat er een hele andere auto. Toch is de nieuwe B-Klasse dynamischer van vorm dan het uitgaande model - en niet alleen vanwege de opvallende vouwen in de flanken. De MPV is namelijk langer en lager geworden en dankzij de slim ontworpen, aflopende bovenste raamlijn suggereert de B-Klasse een hatchback te zijn. Dit effect wordt versterkt als de achterste zijruiten extra getint zijn.

Hatchback of MPV? Zodra je achterin plaats neemt weet je met wat voor soort auto je te maken hebt. Zoveel hoofdruimte als de B-Klasse biedt vind je namelijk niet in een hatchback. Dat komt mede omdat Mercedes de achterbank prettig laag heeft geplaatst, waardoor je niet op de bok zit – zoals bij veel auto’s. De beenruimte is voor passagiers langer dan 1,85 meter alleen toereikend als de bestuurder en passagier voorin een beetje inschikken. De nogal gammele klaptafeltjes die aan de voorstoelen zijn gemonteerd prikken vervelend in je been. Deze ondingen zijn overigens niet standaard, maar onderdeel van het opbergpakket.

De B-Klasse kent geen trucjes met verschuifbare of verwijderbare stoelen zoals andere MPV’s. Maar ach, wie gebruikt dat in de praktijk?

Geen trucjes

Helemaal achterin vind je een 486 liter grote bagageruimte, prima voor een auto in dit segment. De achterbankleuning klap je eenvoudig om voor meer ruimte. De B-Klasse kent geen trucjes met verschuifbare of verwijderbare stoelen zoals andere MPV’s. Maar ach, wie gebruikt dat in de praktijk?

Voorin zit je op stevige stoelen, de leuning is zelfs hard – voor tere ruggetjes misschien wel iets té hard. De zittingen zelf bieden niet al te veel zijdelingse steun, de leuningen wel en die houden je redelijk op je plaats bij het betere bochtenwerk. Het sportief ogende stuurwiel ontneemt je het zicht op een deel van de tellers en het controledisplay.

Het dashboard heeft een sportieve uitstraling, vooral dankzij de fraaie ventilatieopeningen. Ze voelen wel een beetje losjes aan, alsof ze met elastiek zijn vastgemaakt. Verder is alles degelijk en Mercedes maakt gebruik van fraaie materialen. Van het kunstleder bovenop het dashboard (een optie) tot aan de zachte kunststoffen op de portieren: het is met zorg in elkaar gezet. Sommige kunststoffen lager op het dashboard zijn wel hard maar ogen niet alsof ze ook in de eerste de beste Kia worden gebruikt. Een dissonant is het wortelnotenhout dat een groot deel van het dashboard in beslag neemt. Het oogt alsof er geen boom aan te pas is gekomen maar Mercedes claimt dat het écht hout is. Dat moet ik dan maar geloven. Gelukkig kun je ook kiezen voor andere sierdelen.

Beeldscherm

Het 14,7 cm grote beeldscherm doet denken aan een iPad en lijkt uitneembaar of inklapbaar. Lijkt, want hij is het niet. Dit scherm is standaard en afhankelijk van de aanwezige opties wordt het gebruikt voor de weergave van navigatiekaarten, de gekozen audiobron, de achteruitrijcamera of zelfs een internetpagina. Muziek streamen via Bluetooth of een kabeltje vanaf je smartphone: het functioneert allemaal vlekkeloos. De spraakbediening werkt wel wat omslachtig en eist dat je nauwgezet de geprogrammeerde commando’s uitspreekt. Als je daarvan enigszins afwijkt dan somt een vrouwenstem vriendelijk zo’n beetje alle mogelijke commando’s voor je op. Voel je niet bezwaard om deze tante te onderbreken, want ze kletst honderduit. Het commando: ‘houd je mond’ werkt overigens niet.

De nieuwe B-Klasse dynamischer van vorm dan het uitgaande model

Iets dat je niet zou verwachten van Mercedes is dat er gekraak optreedt als je met één wiel een stoepje of verkeersdrempel oprijdt. Als verzachtende omstandigheid kan ik opvoeren dat het behoorlijk koud was tijdens de testperiode, waardoor de kunststoffen in het interieur wat meer krimpen en uitzetten. Maar toch, dit zou niet mogen bij een Mercedes.

Nieuwe motor

De B-Klasse heeft de beschikking over een nieuwe 1,6 liter turbomotor. In de geteste auto levert de benzinemotor 156 pk, er is ook een versie met 122 pk. Het is een prettig blok, je voelt en hoort hem nauwelijks - alle geluiden en trillingen zijn weg gefilterd. Dat geldt niet voor het geluid dat de brede banden produceren tijdens het rijden.

Het wortelnotenhout oogt alsof er geen boom aan te pas is gekomen maar Mercedes claimt dat het écht hout is.

156 pk is natuurlijk ruim voldoende om lekker op te schieten. Omdat de turbo vrij laat op gang komt ontbreekt een echte duw in je rug maar dat rijdt wel zo comfortabel. Het maximale koppel is al bij 1.250 tpm beschikbaar maar om echt lekker op te schieten dien je door te trekken tot meer dan 5.000 tpm. Dat komt het verbruik uiteraard niet ten goede. Een gemiddelde van 1 op 11,3 gedurende de testperiode is geen reden om de slingers op te hangen.

Het koppelingspedaal heeft een vrij lange slag en filtert de trillingen van de motor weg. Toch voel je het aangrijpingspunt goed aan. Het schakelen gaat met niet al te veel gevoel, maar de pook voelt stevig aan en de slagen zijn niet te lang.

Sportonderstel

Het al eerder genoemde sportpakket en de 18 inch wielen zorgen ervoor dat de B-Klasse stevig op de weg ligt. Hij helt weinig over in de bocht, pas als je echt gaat pushen dan komt de koets wat meer in beweging. Op de grens is de B-Klasse onderstuurd, als je dan plots het gas los laat dan gaat de achterkant ook wat schuiven. Keerzijde van dit sportonderstel is dat de dempers met name aan de achterkant wel erg stevig staan afgesteld. Achterpassagiers worden af en toe getrakteerd op forse klappen.

Net als het onderstel is de stuurinstallatie op de testauto aangepast. Dynamic Steering, noemt Mercedes dat. Hoe een standaard B-Klasse stuurt weet ik niet maar Dynamic Steering met z’n variabele tegendruk is een topper. De B-Klasse stuurt prettig zwaar, hoewel je dat ook als kunstmatig zou kunnen ervaren. De installatie volgt de commando’s van de bestuurder direct op bij plotselinge of sportieve stuuracties, bij rustig insturen reageert de besturing ook wat rustiger – zonder overigens ooit vaag te worden. De communicatie is prima, mede door de 18 inch wielen die de staat van het wegdek goed doorgeven. De B-Klasse zakt dus zeker niet door het ijs als het gaat om het waarmaken van z’n sportieve uiterlijk.

15.000 euro aan opties

De Mercedes B-Klasse zoals getest kost 45.289 euro. Ruim 15.000 euro daarvan gaat op aan extra’s. De basisprijs van de B200 ligt op 29.990 euro, de minder krachtige B180 is er vanaf 26.990 euro. Dat is 1.000 tot 2.000 euro duurder dan vergelijkbare auto’s van niet-premiummerken als Ford en Volkswagen.

Een beetje aangedikt is de geteste ‘B-Klasse nieuwe stijl’ wel. Deze uitvoering laat zien wat er mogelijk is, op een overtuigende manier. Het verbloemt echter wel dat er aan het basisprincipe van de B-Klasse niet veel is veranderd. Dat is niet negatief, de B-klasse was namelijk al een goede auto. De nieuwe heeft net dat beetje extra. De prima rij-eigenschappen en het dynamischere design zijn niet ten koste gegaan van zijn bestaande kwaliteiten. Een plan B was niet nodig: de B-Klasse is gewoon overtuigend verbeterd.