Een automerk dat ervoor kiest om een nieuw model een nieuwe designkoers vaart is gewaagd bezig. Soms slaat het aan, soms niet. Aziatische autofabrikanten weten daarover mee te praten. Kia weet de laatste jaren steeds vaker nieuwe modellen neer te zetten die bij ons in de smaak vallen. De nieuwe Rio lijkt hierop geen uitzondering en wat dit voor het overvolle B-segment kan gaan betekenen, ga ik ondervinden.

Kia´s op Europa gerichte designfilosofie werpt overduidelijk vruchten af, want wat is de belangstelling voor de nieuwe Rio groot. Van tevoren had ik niet gedacht dat er zoveel mensen zouden omkijken om de Rio nog wat beter te kunnen zien. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, want de compacte Kia oogt goed. Heel goed zelfs. Kia is niet doorgeschoten, het design van de Kia is mooi in balans.

De luxer uitgevoerde test-Rio heeft LED-dagrijverlichting en ook de achterlichten hebben smaakvolle LED-stroken. Elke Rio staat op 15 inch wieldoppen om de CO2-uitstoot laag te houden. Je kunt daarom enkel optioneel lichtmetalen wielen krijgen: voor 599 euro heb je 15 inch lichtmetaal en een extra investering van 899 euro levert 17 inch sloffen op. Een vrolijke kleur en glimmende 17 inch wielen maken de auto tot een nog prettigere verschijning.

Het zijn vooral details die het verschil maken.

Aan alles gedacht

Ook van binnen heeft Kia veel energie in het design gestoken en is er een grote vooruitgang geboekt als het gaat om materialen, afwerking en kwaliteitsgevoel. Het zijn vooral details die het verschil maken. Denk dan aan chromen randjes rondom diverse knoppen en een dashboard dat gedeeltelijk uit zacht kunststof is opgetrokken, maar vooral ook aan een rijke uitrusting. Deze meest aangeklede Super Pack heeft keyless entry inclusief startknop, cruise control (helaas niet ‘apart’ leverbaar bij andere uitvoeringen), parkeersensoren achter, een verschuifbare middenarmsteun en climate control met automatische ontwasemfunctie. Bij een hoge luchtvochtigheid of als de ramen beginnen te beslaan, springt de airco automatisch aan. Voor wie de airconditioning nauwelijks gebruikt is dat uitermate handig.

Het mooiste van de Rio is dat ‘ie je het gevoel geeft dat aan alles is gedacht. Een aansluiting voor je USB-stick of iPod is aanwezig, waarmee je favoriete muziek uit de goedklinkende speakers knalt. Ook zijn er voldoende bekerhouders aanwezig, net als een zeer ruim, gekoeld dashboardkastje en een handig bakje waar een smartphone precies inpast.

Ook van binnen heeft Kia veel energie in het design gestoken

De bestuurdersstoel is bij iedere uitvoering in hoogte verstelbaar en de zitpositie is – mede dankzij het axiaal verstelbare stuurwiel - goed te noemen. De stoelen zitten voor een auto uit het B-segment prima. Medereizigers kunnen achterin hun plek vinden en voor een compacte auto is de hoeveelheid been- en hoofdruimte goed. Achter mezelf zitten lukt, zou de bijrijder inschikken of zitten er kinderen achterin dan is er meer dan voldoende bewegingsruimte. Met 288 liter is kofferbakruimte van de nieuwe Rio iets rianter dan die van zijn voorganger en bovendien vergelijkbaar met die van zijn voornaamste concurrenten.

Souplesse

Je kunt als autofabrikant niet meer een B-segmentauto hebben die niet minstens één BPM- en wegenbelastingvrije motorvariant heeft en dus voor 14 procent is bij te tellen. Kia heeft er van de Rio twee: de variant met 1.1 CRDi-dieselmotor en de geteste versie met 1.2 CVVT-benzinemotor. Dit is een 85 pk sterke benzinemotor, die vanaf minuut 1 in positieve zin opvalt door zijn soepelheid. Bij hoge toerentallen is het verschil qua kracht met de overige toerengebieden klein, dus blijf daar vanwege het brandstofverbruik vooral weg. In het lage- en middentoerengebied presteert het blok namelijk uitstekend en kom je vlot mee met het overige stadsverkeer. Helemaal onderin is het soms wat vechten met de gevoelloze koppeling, zodoende liet ik de motor enkele keren abusievelijk afslaan.

Op de snelweg weet het blok eveneens te overtuigen.

Met de korte versnellingsbakverhoudingen behoudt de Rio een prettig tempo en kun je bijvoorbeeld bij 50 km/u met gemak naar de vijfde versnelling. Je zult dus vaak achter elkaar moeten poken, maar gelukkig schakelt de vijfbak soepel, licht en prettig. Doordat het toerental nauwelijks boven de 3.000 tpm komt en er een start-/stopsysteem aanwezig is, wordt een prima verbruik gerealiseerd. Het gemiddelde brandstofverbruik dat ik - met voornamelijk stadsverkeer - heb behaald, is 1 op 14,1. Dat is echter vrij makkelijk te verbeteren, met wat meer afwisseling qua wegen wordt de Rio moeiteloos zuiniger dan 1 op 15.

Op de snelweg weet het blok eveneens te overtuigen. De Kia Rio trekt in vergelijking met klassegenoten moeiteloos door naar hogere snelheden en een aangename extra is de stilte aan boord. De motor is niet nadrukkelijk aanwezig, je hoort enkel wat windgeruis.

Geen bijzonder rijgedrag, maar wel een compleet totaalplaatje

In balans

Niet alleen dat maakt de Rio comfortabel, daarvoor zorgt namelijk ook het perfect uitgebalanceerde onderstel. De Rio is redelijk soft afgestemd, zonder overigens week te worden. Aan de andere kant is de Rio dynamisch genoeg. Goed, de Rio rijdt niet zo strak als bijvoorbeeld de Ford Fiesta, maar zeker niet slechter. De auto lijkt qua rij-eigenschappen vooral veel weg te hebben van de Volkswagen Polo. Dat betekent: geen bijzonder rijgedrag, maar wel een compleet totaalplaatje en dat zal een grote kopersgroep zal aanspreken. De Rio stuurt met een klein gebrek aan communicatieve vaardigheden, maar voor dit type auto is dat niet erg en bovendien gaat het stuurwiel aangenaam licht in de rondte. Vertrouwd, zo zou je het kunnen noemen. Al met al zorgt het ervoor dat de nieuwe Rio een goede indruk achterlaat. Er valt simpelweg niks op af te dingen.

Prijstechnisch zit het voor wat betreft value for money wel snor bij de Rio. Een driedeurs Rio met Comfort Pack (dus inclusief airco) is er vanaf 13.190 euro en stop je ‘m vol met luxe, dan zit je alsnog ruim onder de 18.000 euro. Voor een auto die zoveel goeds biedt is dat een zeer schappelijke prijs.

In de roos

Het is moeilijk om een punt te noemen waar de Rio steken laat vallen. Als je het mij vraagt zet Kia een auto neer waar de concurrentie het moeilijk mee kan krijgen. Iedere keer als ik in de Kia stap geeft het een goed gevoel. Misschien juist omdat de Rio alle vooroordelen over Koreaanse auto’s overboord heeft gegooid en daardoor weet te verrassen. En ja, de Kia Rio ziet er aantrekkelijk uit: zowel van binnen als van buiten. De pijlen van Kia schieten al enkele jaren de goede richting op, met de Rio schieten de Koreanen vol in de roos.