Het maakt niet uit waar ik de nieuwe Citroën DS5 parkeer, met zijn bijzondere koets trekt hij meteen alle aandacht. Feitelijk is er geen auto die vergelijkbaar is met deze Fransman – qua uiterlijk en formaat. Toch maakt dit de DS5 niet tot een vreemde eend in de bijt, hij is in werkelijkheid juist een prachtige zwaan. Deze Citroën speelt in op je emotie, maar of dat ook betekent dat de DS5 een verstandige koop is moet blijken na een week rijden.

Zijn de DS3 en DS4 - oneerbiedig gezegd - opgeleukte versies van de C3 en C4, de Citroën DS5 is een op zichzelf staand model met een uniek design. Er is geen enkel onderdeel van het ontwerp dat je als saai kan bestempelen. Sterker nog, je komt iedere dag weer nieuwe bijzondere details tegen. Neem bijvoorbeeld de achterlichten, waarvan de onderste hoeken in de carrosserie zinken. En wie verzint het om een gigantische chromen strip over het voorscherm te laten lopen? Gek genoeg misstaat op de DS5 niets.

Ik word helemaal blij van een auto als deze. Citroën toont lef en wat mij betreft bewijst het van goede smaak als je de DS5 durft aan te schaffen. Het is eens iets anders dan de zoveelste leasestation. Om de DS5 aan te kleden, hoef je niet eens los te gaan op de optielijst. Al vanaf de tweede uitvoering (So Chic) heeft deze 200 pk sterke THP-versie deze fantastisch ogende 19 inch wielen.

Cockpit

De DS5 kent een zeer uitgebreide standaarduitrusting. Vanaf de So Chic heb je bijvoorbeeld deels lederen stoelen en de indrukwekkende Cockpit Roof met drie panoramadaken. De gereden Sport Chic heeft ook nog zaken als bi-xenon koplampen, het eMyWay-navigatiesysteem met achteruitrijdcamera, een head-up display, een deels met leder bekleed dashboard en een massagestoel voor de bestuurder. Die laatste voorziening is niet bijster effectief, het enige dat gebeurt is een regelmatige duw in je onderrug. Afijn, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken. Hoe dan ook, voor een bedrag van pakweg 40.000 euro heb je een zeer complete en krachtige DS5.

Ik zou alinea’s kunnen volschrijven over het bijzondere rechthoekige klokje, het afgeplatte stuurwiel of de fraai ontworpen tellerunit

Het interieur komt zeer hoogwaardig over. De afwerking en vooral het materiaalgebruik staan op hoog niveau. Enkel de knopjes onder het navigatiescherm ogen wat eenvoudig, verder ziet alles er bijzonder stijlvol uit en heerst er binnenin de DS5 een sfeer van luxe. Volgens Citroën doen de stoelen met nappaleder en het bijhorende stikwerk denken aan een horlogebandje, het oogt in ieder geval magnifiek. De voornaamste traktatie is het dashboarddesign. De bedieningsknoppen boven je hoofd en de ruitbediening in de middentunnel geven je het idee dat in een vliegtuigcockpit zit. Ik zou alinea’s kunnen volschrijven over het bijzondere rechthoekige klokje, het afgeplatte stuurwiel of de fraai ontworpen tellerunit, maar geloof mij als ik zeg dat het hele dashboard een onuitwisbare indruk achterlaat.

Claustrofobisch

Hoe euforisch ik ook ben over het design van de DS5, er kleven nadelen aan het fraaie ontwerp. De zit is vrij hoog, wat op zich geen probleem hoeft te zijn. Ware het niet dat de ramen vrij smal zijn en het plafond door de Cockpit Roof laag. Om het nog wat erger te maken, zit de binnenspiegel vol in mijn blikveld en beperken de dubbele A-stijlen het zicht. Dat maakt dat het binnenste van de DS5 een claustrofobisch gevoel opwekt en dat het zicht ondermaats is. Om medeweggebruikers te kunnen zien, zijn acrobatische bewegingen nodig. Dat gaat na een paar dagen irriteren.

De beenruimte achter is prima te noemen, waarbij moet worden aangetekend dat de middelste zitplaats door de vlakke vorm alleen geschikt is voor een klein kind. Door de coupé-achtige koets blijft er voor de achterpassagiers niet veel hoofdruimte over. Een beetje onderuit zakken helpt, maar het dak komt voor volwassenen al snel dichtbij.

Volgens Citroën doen de stoelen met nappaleder denken aan een horlogebandje

Ook op praktisch gebied laat de Citroën steken vallen. Hij mist handige opbergbakjes, de diepe armsteun maakt dit een beetje goed. In het plafond zitten nog twee smalle vakken, maar geen idee wat je daar in zou willen of kunnen stoppen. Het belangrijkste is dat de bagageruimte groot genoeg is voor dagelijks gebruik. Met 465 liter inhoud kan ‘ie niet tippen aan even dure stationwagens uit het D-segment, maar de laadruimte is wel mooi vlak, rechthoekig en keurig afgewerkt. De achterbank is in delen neerklapbaar, waardoor er maximaal 1.288 liter ruimte ontstaat. De kofferklep kan enkel geopend worden met de afstandsbediening of via een knop in de cockpit.

Comfortabel veel vermogen

Twee flinke uitlaatsierstukken en de dynamisch gelijnde koets doen sportiviteit vermoeden, dus de sterkste 1.6 THP met handgeschakelde zesbak moet bijna wel een perfecte match zijn. Nou, aan de motor ligt het in ieder geval niet. Ik heb in andere auto’s met dit blok gereden en ook nu bevalt ‘ie uitermate goed. Dankzij de turbolader is er onderin volop trekkracht aanwezig en voor een krachtige acceleratie staan er bij 5.800 tpm 200 paardjes te trappelen. De DS5 is heerlijk vlot en de motor kent een prettige, lineaire krachtsopbouw. Veel vermogen en toch comfortabel, zo voelt de motor in deze Citroën aan. Je kunt prima bij 50 km/u in de vijfde versnelling rijden. Wel draait het blok bij 120 km/u al 3.000 tpm en dat is hoorbaar. Schakelen gaat strak, maar na een koude nacht eerst wat hakerig. Bovendien voelt de aluminium pookknop ijskoud aan. Met een vlotte rijstijl kwam het gemiddelde verbruik uit op 1 op 10,4.

De koets helt in bochten nauwelijks over, maar buiten dat is er maar weinig dynamiek te bespeuren

Het valt meteen op dat het onderstel behoorlijk straf is afgesteld. Dat heeft als voordeel dat de koets in bochten nauwelijks overhelt, maar buiten dat is er maar weinig dynamiek te bespeuren. De besturing reageert snel op stuurcommando’s, maar is heel licht en gevoelloos. Ook op de snelweg wordt de stuurinstallatie niet zwaarder, terwijl de pedalen eveneens weinig gevoel geven. Rijden in de DS5 voelt teveel aan als rijden in een Citroën, wat er in dit geval voor zorgt dat de puzzelstukjes niet allemaal uit dezelfde doos lijken te komen. Wat verschil zou kunnen maken, is een adaptieve vering met veranderende besturing. Dan zou je in ieder geval nog kunnen kiezen uit comfortabel en sportief weggedrag. Helaas is dat niet leverbaar, dus moet je het doen met een op zichzelf prettig rijdende auto, die behoorlijk stevig geveerd is.

Op vlakke en rechte wegen ondervind je daar geen nadelen van, dan voelt de DS5 strak en stabiel aan. Lange afstanden rijden is heerlijk, vooral ’s avonds. Net als bij de C4 kun je door middel van een knop enkel de snelheidsmeter verlicht laten, terwijl de rest van de verlichting dimt of zacht blijft branden. Het head-up display toont altijd de snelheid, cruise control en navigatiepijlen.

Blijf rationeel denken

Met gemengde gevoelens lever ik na een week de sleutels van de DS5 weer in. Nog steeds ben ik enthousiast over het ontwerp en is de aandrijflijn - zoals verwacht - uitstekend. Helaas bieden de rij-eigenschappen geen homogeen totaalplaatje, al zal niet iedereen hier even zwaar aan tillen. Wel zijn het belabberde zicht rondom en het opgesloten gevoel moeilijk te verteren. Wie de DS5 overweegt, adviseer ik dan ook om een uitgebreide proefrit te maken. Liefde op het eerste gezicht is prachtig, de tweede indruk is minstens zo belangrijk.