Het ligt niet voor de hand om een Ford en een Mercedes-Benz met elkaar te vergelijken, maar in het geval van de C-Max en de nieuwe B-Klasse zijn er goede redenen om dat toch te doen. Beide merken hebben namelijk de ambitie om uit te blinken op de sterke punten van de ander. Ford wil premium details en optiemogelijkheden bieden die bij Mercedes-Benz vanzelfsprekend zijn. Op haar beurt wil het merk uit Stuttgart een dynamisch rijdende B-Klasse in de markt zetten, terwijl de C-Max op het gebied van stuur- en rijplezier de maatstaf zet. Beide modellen worden aangedreven door moderne, gedownsizede en geblazen 1,6 liter benzinemotoren. Tijd voor de merken om te bewijzen welke midi-MPV de fijnste is.

Wanneer je de Mercedes B-Klasse en Ford C-Max naast elkaar zet, oogt de Benz het modernst. De Ford is met krap anderhalf jaar zeker niet op leeftijd, maar het lijkt alsof de ontwerpers bewust ruimte hebben overgelaten voor een facelift met heldere koplampen, LED-dagrijverlichting en rookglasachterlichten. Althans, dat is het recept voor recent opgefriste, andere Ford-modellen.

Geslaagd gestroomlijnd

De B-Klasse lijkt hightech, zo met LED-strookjes boven de donkergekleurde koplampen en in de luchtinlaten. De basisvorm van de vorige B-Klasse is nog altijd herkenbaar en op geslaagde wijze gestroomlijnd. De sandwichbodem - die ruimte bood aan accu’s en aardgastanks - is verdwenen en daardoor is de Benz een stukje lager. Het sportonderstel en de tweekleurige 18 inch spaakwielen verhogen het testosterongehalte en onderstrepen z’n dynamische ambities.

De C-Max heeft eveneens dynamische lijnen en lijkt wel een compacte versie van de S-Max. Wát een verschil met de zevenpersoons Grand C-Max, die met zijn schuifdeuren en hoekigere raamlijn een hoog busjesgehalte heeft. Bij de Ford zijn de koplampen hoger geplaatst, waardoor hij wat beter in verhouding lijkt dan de Benz. Voorts zijn in beide testauto’s prachtige panoramadaken gemonteerd. Daarmee wordt het glasoppervlak van de voorruit over een flinke lengte van het dak doorgetrokken en dat zet de inzittenden mooi in het zonnetje.

Smaakvol of futuristisch

Achter het stuur van de Mercedes-Benz wacht een grote verrassing: het smaakvol vormgegeven dashboard met fraaie elementen. Meest opvallend zijn de ronde luchtroosters, die een sportief tintje geven en tevens een knipoog naar klassieke Mercedessen. Het iPad-achtige multimediascherm, prominent bovenaan het midden geplaatst, past juist weer helemaal in de huidige tijdsgeest. Getuige de vele vingerafdrukken wordt tevergeefs verondersteld dat het hier om een touchscreen gaat, maar de centrale draaiknop tussen de middenarmsteun en pookknop functioneert uitstekend als bediening. De strook houtfineer is misschien niet ieders smaak, in elk geval doet het hoogwaardig aan. Dat geldt eigenlijk voor het hele interieur. Het is uit mooie en prettig aanvoelende materialen opgetrokken en bovendien fraai afgewerkt.

Het interieur van de C-Max is duidelijk een klasse minder dan dat van de B-Klasse; daar staan alle moderne voorzieningen tegenover

Het interieur van de C-Max is duidelijk een klasse minder dan dat van de B-Klasse, zowel qua materiaalgebruik als afwerking. Daar staat een futuristische vormgeving met alle moderne voorzieningen tegenover. De Ford heeft bijvoorbeeld een fraaie startknop en een kleurendisplay met een uitgebreide boordcomputer tussen de tellers, terwijl de Mercedes op die plaats een conventionele sleutel en een eenvoudig monochroom display heeft. De overzichtelijkheid blijkt niet gebaat bij Fords designfilosofie. Met name de knoppenzee tussen de middelste luchtroosters is niet ergonomisch ingedeeld. Daarnaast hebben sommige toetsen een hoog Fisher-Price gehalte en een minder strakke pasvorm. Bijzondere noviteiten in de Ford zijn onder meer de automatische inparkeerhulp, dodehoek sensoren en een multimediasysteem met spraakbesturing. Het mooie is dat veel van deze voorzieningen inbegrepen zijn bij diverse optiepakketten die erg betaalbaar blijken. Zo komt de totaalprijs van deze C-Max inclusief opties uit op 32.535 euro. Een behoorlijk verschil met de gereden B-Klasse. Die kost maar liefst 45.289 euro, wat hem vooral zit in veel dure opties waarvan het de vraag is of je ze echt nodig hebt.

Drie mille prijsverschil

De basisprijzen liggen een stuk dichter bij elkaar. Mercedes-Benz vraagt 29.990 euro voor de 156 pk sterke B 200 BlueEfficiency, maar voor dat geld is ‘ie nog niet echt compleet. Wil je een aantal belangrijke opties zoals een navigatiesysteem, cruise control, parkeersensoren, bi-xenon verlichting en een lederen stuurwiel, kies dan het 1.995 euro kostende Ambition-pakket. Voor 500 euro meer krijg je in het Ambition Plus-pakket ook nog het Chroompakket - ter verfraaiing van het in- en exterieur - en een set winterbanden erbij. Voor nog eens 995 euro worden de 16 inch stalen wielen met doppen vervangen door 17 inch lichtmetaal. Voor 33.480 euro heb je dan een fraaie en goed uitgeruste B-Klasse.

Bij Ford ga ik uit van een 1.6 EcoBoost 150 pk Titanium, die voor 28.495 euro al een stuk completer is dan de Mercedes. Ook hier moet worden bijbetaald voor navigatie, lichtmetaal en parkeersensoren. Klimaatcontrole en een regensensor zijn echter standaard bij de Ford inbegrepen terwijl ze niet eens inbegrepen zijn op bovenstaande Benz. Met een vergelijkbare uitrusting komt het prijsverschil uit op ongeveer 3.000 euro in het voordeel van de Ford. Mercedes-Benz speelt nog een zakelijke troef uit om zijn hogere cataloguswaarde te compenseren: 20 procent bijtelling op alle versies. Ford biedt 2.000 euro korting op de ‘Lease’ Titanium, waarvan de optiemogelijkheden iets beperkter zijn.

De Benz reageert rustig op het gaspedaal, de C-Max voelt een stuk feller en levendiger aan

Op het vlak van ruimte en flexibiliteit zijn er ook verschillen. Om te beginnen is de B-Klasse in de basis een wat ruimere auto en dat merk je vooral aan de beenruimte voor de achterpassagiers. Daar schiet de C-Max simpelweg iets tekort. Om die reden zou ik altijd het Comfort Seat System nemen, dat voor een meerprijs van slechts 250 euro in de optielijst staat. Daarmee kun je de middelste zitting wegklappen naar achteren, zodat de buitenste zetels diagonaal naar achteren en het midden geschoven kunnen worden. De extra been- en bewegingsruimte is prettig, maar gaat uiteraard ten koste van de 471 liter bagageruimte waar je normaal gesproken over beschikt. De Mercedes doet het met 486 liter iets beter en wanneer je 735 euro (!) bijbetaalt, is de in ongelijke delen neerklapbare achterbank ook nog over een lengte van 14 cm verschuifbaar. Daarmee vergroot je de laadruimte tot maximaal 666 liter. Als je beide auto’s tot verhuisauto omtovert is de Ford de grootste, met 1.723 liter tegenover 1.545 liter in de Benz. Achterin de Ford kun je de drie stoelen afzonderlijk en volledig wegklappen, dat scheelt ruimte. Leg je de achterbank van de Mercedes plat, dan kun je de bodem van de bagageruimte in een hogere stand zetten voor een net niet vlakke laadvloer.

Snaarstrak

Omdat de C-Max op het vlak van rijplezier toonaangevend is, wordt de nieuwe B-Klasse gelijk voor de leeuwen geworpen. Geen zorgen, de nieuwe B beschikt over uitstekende rijeigenschappen - een fors verschil met het vorige model. Het onderstel is beter in balans en biedt meer comfort, zonder veel over te hellen. Zijn directe stuurgedrag ontleent de Benz vooral aan de brede banden om de 18 inch wielen, die als keerzijde meer rolgeluid en korte oneffenheden harder doorgeven aan de inzittenden. Een maatje kleiner zou het rijcomfort naar het niveau van grotere Mercedessen kunnen tillen. Het stuurwiel laat zich wel met minder weerstand bewegen dan dat van de Ford, dat zwaarder en vooral communicatiever aanvoelt. De C-Max staat op 17 inch wielen met dikkere banden maar is door de afstemming van het onderstel toch minder comfortabel. Met name de passagiers die niet van het rijplezier meegenieten, zullen de Ford als hard geveerd ervaren. Voor de bestuurder staan daar een snaarstrakke wegligging en een koets die (nog) minder overhelt tegenover.

Achter het stuur van de C-Max ben je meer betrokken bij het rijden, door een sportieve zitpositie met stoelen die veel zijdelingse steun bieden. De pook van de strak en soepel schakelende zesversnellingsbak is mooi hoog, dichtbij het stuurwiel geplaatst. In de Mercedes zit je wat comfortabeler en ten opzichte van het vorige model maar liefst 8,6 cm lager. Hierdoor is de zitpositie flink verbeterd. Het dunne stuurwiel en de conventioneler geplaatste schakelpook geven echter niet het sportieve gevoel van de Ford.

De nieuwe B beschikt over uitstekende rijeigenschappen - een fors verschil met het vorige model

De rust zelve

De 1.6 turbomotoren zijn op papier erg aan elkaar gewaagd. De Benz heeft met 156 pk en een koppel van 250 Nm over een bereik van 1.250 tot 4.000 tpm meer power bij lagere toerentallen dan de Ford, die 150 pk sterk is en een maximale trekkracht van 240 Nm bij 1.600 tpm heeft. Toch blijkt de EcoBoost motor van de C-Max in de praktijk een stuk feller en levendiger aan te voelen. De turbo lijkt veel sneller in je rug te duwen. Je hoeft amper toeren te maken voor een vlotte acceleratie. De reactie op het gaspedaal is gretiger, de versnellingen zijn iets korter en dat alles gaat met een duidelijk hoorbare grom gepaard.

Hoe anders is de snelheidsbeleving in de Benz, die veel rustiger op het gaspedaal reageert en hoger in de toeren moet worden gejaagd om vervolgens grote stappen te zetten. De B 200 is evengoed snel maar je merkt er niet zoveel van. Het schakelen gaat wat lichter en met minder gevoel, terwijl het motorgeluid keurig op de achtergrond blijft. De Mercedes is dan ook de stilste en best geïsoleerde van de twee, die slechts 2.250 tpm draait bij 120 km/u tegenover 2.700 tpm van de Ford. Dit lijkt zich ook te vertalen in een verbruiksvoordeel voor de Mercedes die over de gehele testperiode gemiddeld 1 op 11 reed. De Ford kwam niet verder dan 9,9 kilometer per liter. Dat de C-Max meer uitdaagt tot een vlotte rijstijl heeft daar ongetwijfeld mee te maken, want in de Mercedes blijf je gemakkelijker zoals de auto – de rust zelve.

Het beste totaalplaatje

Wie in de markt is voor deze MPV’s, doet met beide een uitstekende koop. Zowel de B-Klasse als de C-Max beschikken over buitengewoon goede rij-eigenschappen en smeuïge turbomotoren. De Ford blijft weliswaar ongeslagen op het vlak van rijplezier en dynamiek, de rijkwaliteiten van de nieuwe B doen daar bar weinig voor onder. De Mercedes biedt een meer rustgevende en comfortabele rijervaring. Hij heeft daarnaast nog meer binnenruimte, wat vooral prettig is voor passagiers. Ford is er op haar beurt in geslaagd om ‘premium’ opties bereikbaar te maken voor een groot publiek. Daarmee heeft het merk ten opzichte van de duurdere B-Klasse een concurrerend aanbod. Echter, alle waar is naar z’n geld, want wie voor de ster op de neus gaat zal daadwerkelijk het gevoel hebben een klasse beter te rijden. Dit komt vooral tot uiting in het interieur en in de uitgebalanceerde rijeigenschappen. Het totaalplaatje van de B-klasse klopt gewoon het beste en daarmee wint de Mercedes dit vergelijk. De 20 procent bijtelling maakt hem voor zakelijke rijders nog eens extra aantrekkelijk. Ben je een particuliere koper en wil je het meeste waar voor je geld, stap dan bij de Ford-dealer binnen.